וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך לקניית מחשב נייד

נופר סיני

6.6.2007 / 7:50

המחשב הנייד הוא ידידם הטוב של יותר ויותר אנשים. לטובת כל מי שרוצה לקנות נייד, לשדרג או להחליף: מדריך הקנייה השלם

על אף שכבר לא צריך לקחת משכנתא כדי לממנו, המחשב הנייד עדיין נהנה מיחס מיוחד, כזה שאחיו הנייח לא מקבל כבר שנים רבות. בעלי מחשבים ניידים מכירים זאת היטב - ייראה מהולה באהבה עזה, דאגה מתמדת לשלומו של האוצר הנייד, השקעה ניכרת באבזור מתאים וגם, בל נשכח, נכונות ללכת בחוצות העיר עם תיק גב בעל מראה תיכוניסטי, ולו בזכות הבטחתו לטלטל את החבר המרובע שלנו בעדינות רבה ככל הניתן.

אולי זה משום שעדיין לא נס ליחו של הפלא - מחשב שיודע ללכת - ואולי משום שכל מי שנפקיד אצלו את סודותינו, טיוטות העבודה שלנו ורשימת מכותבינו יזכה אצלנו בהכרח לכבוד של מלכים. כך או כך, לא פלא שגם תהליכי בחירת וקניית נייד חדש הם מורכבים וארוכים, יחסית לאלה של מוצרים אחרים.

למען כל מי שרוצה לשדרג את הנייד שלו, או למי שרוצה לרכוש נייד בפעם הראשונה, מציגים TheMarker ו-WiseBuy את המדריך השלם לבחירת מחשב נייד. ב-WiseBuy.co.il - אתר צרכנות המסייע לצרכן בקבלת החלטות קנייה מיטביות באמצעות מידע וכלים שימושיים, כגון מדריכי קנייה ומאגר מוצרים מקיף - מדגישים שהרכיבים העיקריים שמשפיעים על רמת ביצועיו של המחשב הם המעבד, הזיכרון ואמצעי האחסון. הם שקובעים כמה מהיר ויעיל יהיה המחשב, כמה מידע נוכל לאחסן בו - ואף את רמת הניידות שלו.

מעבד

המעבר הוא יחידת העיבוד המרכזית של המחשב ונחשב לרכיב החשוב ביותר שבו. המעבד משפיע לא רק על ביצועיו של המחשב הנייד, אלא גם על משקלו, על גודלו ועל משך פעולת הסוללה שלו. ככל שהמעבד מתקדם יותר, הוא יהיה יעיל וחסכוני יותר בחשמל, אך גם יקר יותר. רוב המחשבים הניידים המשווקים בישראל מצוידים במעבדים של אינטל ומיעוטם במעבדי - AMD אך מספרם של האחרונים עולה בהתמדה.

המעבדים הנפוצים כיום במחשבים ניידים הם כפולי הליבה של אינטל (Core Duo מהדור הראשון ו-Core 2 Duo מהדור השני). ב-WiseBuy מסבירים כי אלה המעבדים המומלצים, וכי הם ילכו ויחליפו במשך הזמן את יתר סוגי המעבדים של אינטל המותקנים במחשבים ניידים. מצד שני, הם מציינים, לצרכים ממוצעים אפשר בהחלט להסתפק במעבד בעל ליבה אחת וליהנות מחסכון כספי לא מבוטל שיכול להגיע למאות ואף אלפי שקלים (לפירוט כל המעבדים הקיימים - ראו טבלה).

זיכרון (RAM)

הזיכרון משמש לאחסון זמני של מערכת ההפעלה ותוכנות אחרות. גודל הזיכרון נמדד במגה-בייט (MB), וככל שהוא גדול יותר כך מערכת ההפעלה והיישומים השונים ירוצו מהר יותר. ב-WiseBuy ממליצים על גודל זיכרון מינימלי של 512MB. לעבודה עם יישומים מורכבים וכדי לעבוד בנוחות עם כמה יישומים במקביל. וכן, כדי להריץ כראוי את מערכת ההפעלה החדשה של מיקרוסופט, חלונות ויסטה, מומלץ זיכרון של 1GB 1024MB)).

דיסק קשיח

משמש לאחסון מידע קבוע בהיקפים גדולים - למעשה כל התכנים שצברתם במחשב. הוא נמדד בנפח האחסון ובמהירות העבודה שלו. מרבית הניידים מגיעים עם דיסק קשיח בנפח שבין 40GB ל-60GB, שיספק את רוב המשתמשים. לשמירה של קבצי וידיאו גדולים - כמו סרטים, סדרות טלוויזיה ומשחקי תלת ממד - מומלץ נפח של 120GB-80GB.

מהירות העבודה של הדיסק הקשיח נמדדת לפי מספר הסיבובים לדקה (RPM). רוב הדיסקים הקשיחים כיום עובדים במהירות - 5400RPM מהירות טובה למדי שמתאימה למשתמש הממוצע. מהירות 7200RPM מומלצת בעיקר לצורך גישה מהירה למידע בנפחים גדולים במיוחד, למשחקי תלת ממד וליישומי מולטימדיה אחרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

כונן אופטי

באמצעות כונן אופטי ניתן לקרוא ולאחסן מידע על גבי מדיה חיצונית כגון CD או DVD. כונן צורב CD מיועד לקריאה ולצריבה על גבי תקליטור CD, אך ב-WiseBuy ממליצים להימנע מכונן כזה עקב נפח האחסון הקטן יחסית של התקליטור, ולהעדיף כונן DVD, שהוא בעל נפח אחסון גדול יותר.

צורב DVD מסוג Dual Layer (שכבה כפולה) שקיים בחלק מהדגמים יכול לצרוב מידע בנפח כמעט כפול על גבי דיסק Dual Layer. האפשרות הזאת מומלצת למי שמעוניין לצרוב קבצים גדולים, כמו סרטים באורך מלא ומשחקי תלת-ממד מורכבים.

רבים מהמחשבים האולטרה-ניידים (ראו מסגרת) מגיעים בלי כונן אופטי כדי לחסוך במקום ובמשקל. ניתן להשתמש בכונן חיצוני - כונן שמתחבר למחשב באמצעות כבל וכך ניתן לצרוב מידע מהמחשב על התקליטור.

מסך

לגודל המסך השפעה ניכרת על מידת הניידות של המחשב ועל צריכת החשמל שלו, לכן חשוב למצוא את האיזון ההולם בין גודל המסך הרצוי ליתר הצרכים. גודל המסכים בשוק הוא 10.6-17 אינץ'. הגדלים השכיחים הם 14-15.4 אינץ'.

הבחירה בין מסך מבריק למסך מט תלויה בשימוש העיקרי שתעשו במחשב. מסך מבריק מעניק תמונה טובה יותר, מה שהופך אותו למתאים לצרכי צפייה בסרטים ולחובבי משחקים. חסרונו הוא בהשתקפות של אור חיצוני. מסך מט מונע השתקפויות ומתאים יותר להצגת טקסט ולשימוש בתנאים של תאורה סביבתית חזקה.

רזולוציה

בהכללה, ככל שהמסך גדול יותר, כך הרזולוציה גבוהה יותר. ואולם לכל גודל מסך יש כמה רזולוציות, ומי שמעוניין בתמונה חדה וברמת פירוט גבוהה במיוחד יכול לבחור מסך בעל רזולוציה גבוהה יותר.

לדוגמה, רזולוציה של 1024x768 במסך 14 אינץ' תפיק תצוגה טובה שיכולה לספק משתמשים רבים. למשחקי תלת מימד ולצפייה בסרטים באיכות גבוהה יותר מומלצת רזולוציה 1280x1024. קחו בחשבון שככל שהרזולוציה גבוהה יותר, ביחס לגודל המסך, היא תניב פונטים קטנים יותר, לכן אם השימוש העיקרי שאתם מתכוונים לעשות במחשב הוא הצגת טקסט ולא צפייה בסרטים, בחרו מסך ברזולוציה הסטנדרטית המקובלת בגודל המסך הנבחר. ב-WiseBuy ממליצים בכל מקרה לבחון בעין את התצוגה טרם הקנייה.

ישנם מסכים ביחס גובה-רוחב 4:3 ומסכים רחבים (widescreen) ביחס של 16:9 ו-16:10. מסך רחב מתאים בעיקר לצפייה בסרטים ובתוכנים בפורמט HD.

כרטיס מסך

קיימים שני סוגים של כרטיסי מסך למחשב נייד. האחד הוא כרטיס מובנה בלוח האם (shared) המשתמש בזיכרון של המחשב, והסוג השני הוא כרטיס נפרד בעל זיכרון עצמאי שמיועד להצגת תלת ממד. כרטיס מובנה יכול לשרת היטב כל משתמש שאינו מתכוון להריץ משחקים חדישים או תוכנות תלת ממד.

כרטיס נפרד מייקר משמעותית את המחשב אך מאפשר להריץ משחקים ותוכנות תלת ממד. למשחקי תלת מימד דרוש כרטיס עם זיכרון מינימלי של 128MB, אך מומלץ כרטיס מסך בעל זיכרון גדול יותר, של 256MB או יותר.

תקשורת

אפשר להתחבר לרשת באמצעות תקשורת חוטית ואלחוטית. כל המחשבים מציעים את שתי האפשרויות. מחשב נייד מגיע ברוב המקרים עם מודם המשמש בעיקר למשלוח פקסים דרך המחשב, וכן עם כרטיס רשת מובנה לצורך התחברות לרשת.

תקשורת אלחוטית WLAN (Wireless LAN), או Fi-Wi, מאפשרת גלישה אלחוטית במקומות שבהם יש "נקודות חמות" שתומכות בתקשורת כזו. ניתן להתקין רשת Fi-Wi גם בבית וכך לגלוש בכל החדרים, במרפסת או בגינה. Fi-Wi (מוכר גם כ-802.11 IEEE) נחלק לשלושה סוגים המסומנים באותיות a ,b ו-g, המציינות את טווח הקליטה ואת איכותה. מומלץ לבחור בממשק הכולל b ו-g (לדוגמה: 802.11b/g).

אפשרות נוספת וגמישה יותר לגלישה אלחוטית, אם כי כרוכה בתשלום, היא באמצעות מודם סלולרי המאפשר גלישה בכל מקום שיש בו קליטה סלולרית.

חיבורים

מספר החיבורים וסוגיהם משתנה בהתאם לדגם. ודאו שהמחשב המיועד כולל את החיבורים הרצויים לכם: USB; VGA; S-Video; S/PDIF; Firewire ועוד (ראו מסגרת). כדי להרחיב את מספר החיבורים ואת סוגיהם בעתיד, כדי לבחור במחשב עם חריץ לכרטיס הרחבה (ExpressCard), שהולך ומחליף את כרטיס ה-PCMCIA) PC). זהו כרטיס נשלף המספק חיבורים מסוגים שונים ובהם USB, מודם ומודם סלולרי, WI-FI, חיבור לכונן חיצוני וחיבורים מסוגים נוספים.

בנוסף לחיבורים הרגילים יש מחשבים עם חריצים לכרטיסי זיכרון. בעלי מכשירים כגון מצלמה ומחשב כף יד שרוצים להעביר מידע במהירות ובקלות מהמכשיר לנייד ייהנו מחריצי זיכרון אלה - במקום להשתמש בכבל מסורבל ניתן פשוט לשלוף את הכרטיס מהמצלמה ולתחוב אותו לחריץ המתאים בנייד. חשוב לבדוק שהחריץ בנייד תואם את סוגי הזיכרון שקיימים במכשירים שלכם. למי שמרבה לנייד את המחשב שלו ומשתמש בו גם במשרד או בבית מומלץ לבחור מחשב עם תמיכה בתחנת עגינה.

ביצועי הסוללה

יש פערים גדולים במשכי הפעולה של הסוללות השונות: בין שעתיים ל-10 שעות. למשך הפעולה של הסוללה יש חשיבות מרכזית בבחירת מחשב נייד. מי שנגיש למקור מתח, פחות יוטרד ממשך פעולת הסוללה, אבל עבור מי שיוצא מהבית לכמה שעות העניין הזה משמעותי. משך הפעולה תלוי כמובן בסוג הסוללה, אך הוא מושפע גם מגודל המסך, מסוג המעבד, ומגודל הכונן הקשיח.

בחלק מהדגמים קיימים מנגנונים שונים לחיסכון בצריכת החשמל. לדוגמה, הורדת עוצמת תאורת המסך, ואפילו הפחתה בעוצמת המעבד ובמהירות העבודה של הכונן הקשיח כשהתנאים מאפשרים זאת.

עמידות פיסית

המחשב הנייד הוא מכשיר רגיש - מכה קטנה יכולה לגרום לו נזק רב. הניידים החזקים ביותר הם אלה הבנויים ממתכת (מומלצים במיוחד אלה שבנויים ממגנזיום). ואולם אין זה אומר שאלה העשויים מפלסטיק אינם עמידים - ישנן תרכובות פלסטיות עמידות ביותר. כדי להתרשם מאיכות החומרים ואיכות הגימור יש לבדוק את הדגם בעצמכם.

בנוסף, יש אמצעים שנועדו להגן על רכיביו הרגישים של הנייד ולהאריך את חייו, לדוגמה מנגנון המכבה את הכונן כשתנועה חדה מורגשת, דבר היכול למנוע נזק לכונן ולמידע המאוחסן בו.

אחריות

תוקף האחריות למחשב נייד הוא בדרך כלל שנה עד שלוש שנים. במקרים מסוימים אפשר להרחיב אחריות לשנה לאחריות לשלוש שנים. בחלק מהמקרים ניתנת אחריות בינלאומית - חובה לכל מי שנוסע עם המחשב לחו"ל. האחריות על הסוללה היא לרוב לשלושה חודשים עד חצי שנה - אך לפעמים אין כלל אחריות על הסוללה.

שימו לב!

מותגי המחשבים הניידים הפופולריים ביותר לפי אתר זאפ הם HP, דל, לנובו, LG וטושיבה

הידעתם?

בתקופה האחרונה יש עליה משמעותית בביקוש למחשבים ניידים וירידה מתונה במחירים: מינואר 2006 ועד עתה חלה ירידה של כ-8.5%

---------

מעבד כפול ליבה: שבב בעל שתי יחידות עיבוד מרכזיות שעובדות בו זמנית. מאפשר הפעלה של כמה יישומים כבדים במקביל בצורה מהירה וחלקה.

---------

טכנולוגיית 64 ביט: מעבדים בטכנולוגיה זו יכולים לבצע מספר גדול יותר של פעולות בכל מחזור שעון ולאחסן מידע רב יותר ממעבדי 32 ביט. למעבדי 64 ביט יתרון חשוב בחישובים וביישומים גרפיים מורכבים.

-----------

רזולוציה: קובעת את מידת חדות התמונה ורמת הפירוט שלה, נמדדת במספר הפיקסלים. הפיקסלים הם נקודות זעירות המסודרות לאורך ולרוחב המסך. לדוגמה, רזולוציה של 1024x768 משמעותה שיש 1024 פיקסלים אופקיים ו-768 פיקסלים אנכיים.

--------

כונן אופטי: כונן שבאמצעותו ניתן לקרוא או לצרוב מידע על מדיה חיצונית כגון CD או DVD. יש כוננים המיועדים לקריאה בלבד ויש המיועדים לקריאה ולכתיבה - צורבים. ברוב הניידים כיום מותקנים צורבים

----------

יחס גובה-רוחב: היחס שבין גובה המסך לרוחב שלו. במסכי מחשב קיימים שני סוגים של יחס גובה-רוחב: מסך 4:3 (4 יחידות רוחב ו-3 יחידות גובה) שנחשב כמרובע, ומסך 16:9, המוגדר כרחב ומומלץ בעיקר למשתמשים המעוניינים לצפות בסרטים ובתוכני HD.

----------

פורמט HD: פורמט שידור מתקדם שמציג תמונה משובחת ברזולוציות גבוהות ואיכות שמע דולבי דיגיטל. השידורים ב-HD כמו גם רוב סרטי הקולנוע, הם ביחס גובה-רוחב 16:9 (רחב).

----------

תחנת עגינה: פלטפורמה הנמצאת במשרד או בבית ומאפשרת לנייד להתחבר במהירות ובקלות להתקנים חיצוניים כגון מסך, מקלדת, עכבר, מדפסת, חיבור למקור מתח לצורך טעינה, וגלישה באינטרנט - ובכך חוסכת את הצורך בחיבורים ובניתוקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully