וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דנקנר בוחן רכישת בנק בהונגריה

רם דגן

7.6.2007 / 7:35

לא רק לאומי על הכוונת של נוחי דנקנר. שווי העסקה - 350-400 מיליון דולר; במקביל בודקת אי.די.בי רכישה של בית השקעות באירופה

נוחי דנקנר עדיין לא ויתר על חלום בנק לאומי, אולם במקביל הוא בודק גם השקעות אפשריות בבנקים בחו"ל: חברת אי.די.בי שבשליטתו בוחנת לאחרונה רכישה של בנק המשכנתאות ההונגרי FHB, תמורת 350-400 מיליון דולר. השבוע ביקרו נציגים של הבנק במשרדי אי.די.בי והציגו את הבנק. במקביל בודקת אי.די.בי רכישה של בית השקעות באירופה.

כמו בנק לאומי, גם FHB מצוי בעיצומו של תהליך הפרטה. כיום מוחזקים 57% ממנו על ידי הממשלה ההונגרית, 31% בידי משקיעים מקומיים, 9.5% בידי משקיעים זרים והשאר בידי עובדים והנהלה. ב-2006 רשם רווח של 41 מיליון דולר, ותשואה על ההון של 25.6%. לשם השוואה, בנק לאומי למשכנתאות רשם ברבעון הראשון של 2007 תשואה על ההון של 9.7% (בחישוב שנתי).

רכישת בנק בחו"ל יכולה לפתור לדנקנר כאב ראש גדול: אם ירכוש את השליטה בלאומי, הוא יצטרך למכור חלק ניכר מהאחזקות של אי.די.בי כדי להפחית את הריכוזיות של הקבוצה - גורם הכרחי לצורך קבלת היתר שליטה בבנק. רכישת בנק זר תשביע את התיאבון של דנקנר להשקעה בנקאית, אולם לא תאלץ אותו למכור אף אחת מהאחזקות של אי.די.בי.

לצורך רכישת גרעין השליטה בבנק לאומי יצטרך דנקנר להשקיע כמיליארד דולר. רכישת בנקים בחו"ל תאפשר לאי.די.בי לגוון את ההשקעות שלה בהשקעה בנקאית, תוך ריתוק חלק נמוך באופן יחסי מהכספים של הקבוצה וללא צורך בשינוי המבנה הכולל שלה.

חוק בכר אוסר על חברות ביטוח להחזיק יותר מ-10% ממניות תאגיד בנקאי, ולהפך. חברות הביטוח המקומיות, ובהן כלל ביטוח מקבוצת אי.די.בי, שואפות בתקופה האחרונה להשקיע בחברות ביטוח וגופים פיננסיים זרים. אחד התרחישים האפשריים הוא כי רכישת הבנק תתבצע באמצעות כלל ביטוח, שתהיה החברה הראשונה שדנקנר יצטרך למכור אם ירכוש את לאומי. לפני כמה חודשים הודה מנכ"ל כלל ביטוח, אביגדור קפלן, כי אינו פוסל אפשרות של השקעה בבנק בחו"ל.

הקשר בין אי.די.בי לבנק ההונגרי נוצר על ידי עו"ד עופר בר-און ממשרד שביט, בר-און, גלאון, צין, נוב יגור ושות'. דובר אי.די.בי סירב להגיב לידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully