וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישמן משך הלוואת בעלים ב-39 מיליון שקל מהום סנטר

הארץ

5.9.2001 / 8:55

חברת בילו שבשליטת משפחת פישמן הפסידה 6 מ' ש' במחזור של 449 מ' ש' במחצית הראשונה; החברה מיזגה לתוכה את הנדימן והום סנטר - המובילה בענף

מאת עמירם כהן

מכירותיה של אייס צמחו במחצית הראשונה של 2001 ב-6.2% חברת אייס היא חברה פרטית מקבוצת זאבי, ועל כן אינה חייבת לפרסם דו"חות כספיים. אתמול פירסמה אייס, שמפעילה מחסנים למכירת מוצרי עשה זאת בעצמך, נתונים על מכירותיה ורווחיותה, שמהם עולה כי סיימה את המחצית הראשונה של 2001 ברווח של 4.2 מיליון שקל במחזור של 248 מיליון שקל. מכירותיה של אייס צמחו במחצית הראשונה של 2001 ב-6.2%, הרווח הגולמי טיפס ב-17% ושיעורו עלה ב-3.2 נקודות אחוז.

אייס הצליחה לשמור על גידול מתון של 5% בהוצאות המכירה במחצית הראשונה, להפחית את הוצאות המטה ב-0.5% ולרשום הכנסות מימון שוליות.

מנכ"ל אייס קנה ובנה, יקי ודמני, אומר שהרשת סיימה את כל אחד מ-5 הרבעונים האחרונים ברווח, ושבכך הוא מזים את השמועות על הפסדיה, אך נראה שעיתוי הפרסום של נתוניה הכספיים של החברה הפרטית אינו מקרי.

חברת בילו, שמיזגה לתוכה בינואר 2001 את הנדימן והום סנטר, שהיא המתחרה הגדולה של אייס, והחברה המובילה בענף, פירסמה דו"ח כספי מאכזב. בילו, שבשליטת משפחת פישמן, המפעילה רשת של 43 מחסני מכר מיליון שקל במחזור של 224 מיליון שקל ברבעון השני. החברה הפסידה 6 מיליון שקל במחזור של 449 מיליון שקל במחצית הראשונה.

נתוני השורה התחתונה בדו"ח רווח והפסד מגלים תמונה חלקית על מצבה של החברה. בילו רשמה הפסד לפני מס של 16.5 מיליון שקל במחצית הראשונה, ורק הטבת מס של 10.5 מיליון שקל צימצמה את ההפסד. הטבת המס נובעת מההערכה של הנהלת בילו, שלפיה ההפסדים לצורכי מס של החברה ינוצלו בשנים הבאות.

על בסיס התחזית לרווחים בשנים הקרובות הקדימה בילו את ניצולם, ורשמה את הטבת המס שתיווצר כתוצאה מקיזוז רווחיה העתידיים בהפסדים שצברה בשנים שעברו. בילו רשמה מסים נדחים כנכס בסכום של 23.2 מיליון שקל בגין ההפסדים להעברה.

חלק מההפסדים, 13.1 מיליון שקל, מיוחסים לפעילותה של חברת הנדימן, שהיתה חברה פרטית בבעלות משפחת פישמן. הנדימן, שעסקה בהפעלת מחסני מכר של מוצרי עשה זאת בעצמך, נרכשה על ידי חברת הום סנטרס שבשליטת משפחת פישמן באפריל 2000. היות שמדובר בעסקה בין חברה לבין בעל עניין בה, נרשם נכס המס כקרן הון והקטין את הגירעון בהונה העצמי של בילו ל-48 מיליון שקל. גירעון זה נוצר כתוצאה מעודף עלות הרכישה על שוויה המאזני של הנדימן בסכום של 47 מיליון שקל, שנוצר ברכישתה.

9.2 מיליון שקל מנכס המס שנרשם נבעו מהפסדיה המצטברים של בילו עצמה ונזקפו ישירות לדו"ח רווח והפסד של החברה ברבעון השני של 2001. רישום הטבת מס בסכום של 9.2 מיליון שקל פירושו כי בילו סבורה שבטווח הנראה לעין תיווצר לה חבות מס של 9.2 מיליון שקל שיהוו 36% מרווחיה השוטפים. בילו, שרשמה הפסד תפעולי של מיליון שקל ברבעון השני, מעריכה אם כן שרווחיה לפני מס יצמחו עד 25 מיליון שקל בתוך פרק זמן לא ארוך.

יו"ר בילו, אייל פישמן, מסביר מדוע אין מדובר בחשבונאות אגרסיווית: "צריך לזכור שבילו מפחיתה מוניטין בסכום של 13 מיליון שקל לשנה כתוצאה מהשקעה שנעשתה בעבר במניות חברת הום סנטרס במהלך מאבק השליטה על החברה בין לוי קושניר לריבוע הכחול .

הפחתת מוניטין אינה הוצאה לצורך מס, וצריך לנטרל אותה מההפסד לפני מס. בניכוי אותה הוצאה סביר להניח שבמחצית השנייה של 2001 בילו תהיה על סף תשלום מס ובשנה הבאה תהיה חייבת לשלם מס והרבה, לנוכח קצב הצמיחה של החברה, שהציגה עלייה של 7% במכירות של חנויות שהיו קיימות בשנה שעברה (Store Sales Same) ושמירה על הרווחיות הגולמית". פישמן מזכיר שרישום הטבות המס נעשה על פי תקנות מס הכנסה, שקובעות כי ניתן לנצל את ההפסדים לצורכי מס החל משנת המס שלאחר המיזוג, כשסכום הקיזוז השנתי יהיה הנמוך מבין 20% מהיתרה הכוללת של ההפסד, או 50% מההכנסה החייבת של החברה הקולטת. הפסדיה של בילו יצרו גירעון של 47 מיליון שקל בהונה העצמי, וגם בנטרול קרן ההון השלילית שנוצרה ברכישת הנדימן, הונה העצמי של בילו הוא 0.

כיצד, אם כן, מסכימים הבנקים להלוות לחברה 425 מיליון שקל, 325 מיליון שקל מסכום זה באשראי לזמן קצר? הבנקים אף הגדילו את האשראי ב-36 מיליון שקל ברבעון השני וב-79 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2001, וזאת כאשר פישמן עצמו משך מהחברה 39 מיליון שקל שנתן לחברה כאשראי לזמן קצר.

נתון זה בולט לאור העובדה ש-23% מנכסיה של החברה, בסכום כולל של 617 מיליון שקל, הם רכוש אחר, כלומר המוניטין שנוצר ברכישת הום סנטרס מקו אופ הריבוע הכחול. 33% מהרכוש הקבוע של החברה, בסכום של 170 מיליון שקל, הם שיפורים במושכר, כלומר השקעות שבוצעו בהתאמת הנכסים המושכרים לצרכיה של החברה.

על פי הערכות ניתן לקבל כביטחונות 90% ו-50% מיתרות הלקוחות והמלאי בהתאמה (105 ו-151 מיליון שקל במקרה של בילו).

אייל פישמן סבור שצריך לבחון את בילו בראי ביצועיה התפעוליים והתזרימיים מפעילות שוטפת שהיא מייצרת. "בילו עומדת בכל סעיפי התוכנית שהציגה בפני הבנקים, חוץ מסעיף המכירות, שבו החברה מקדימה את יעדיה. בילו מתכננת לייצר תזרים של 20 מיליון שקל מפעילותה השוטפת, והיא תעמוד בכך".

פישמן אינו מתפעל מביצועיה של אייס. "אני מברך את אייס, שהגיעה לרווח תפעולי של 1.5% מהמחזור, אבל בסך הכל לא מדובר במציאה גדולה. אני חושב ששתי הרשתות צריכות להרוויח, אבל עם כל הכבוד הראוי לאייס, לא היא המתחרה הגדולה של בילו, אלא חנויות המגה של רשתות השיווק הגדולות ואיקאה בתחום כלי הבית. המטרה של בילו היא רווח תפעולי של 4.5% על המחזור".

בילו הציגה גידול של 23% במכירותיה במחצית הראשונה של 2001, כתוצאה מתוספת של 5 מחסני מכר חדשים ואיחוד תוצאותיה של הנדימן החל מהרבעון השני של 2001. המכירות ברבעון השני גדלו ב-4% לעומת הרבעון המקביל ב-2000 והסתכמו ב-224 מיליון שקל.

הגידול במכירותיה של החברה בחנויות הזהות נבע גם מהגדלת היקפי מבצעי המכירות ומהוזלת המחירים לצרכן בחלק מהמוצרים, דבר שגרם לשחיקת הרווח הגולמי ל-34.1% מהמחזור במחצית הראשונה של 2001 בהשוואה ל-

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully