וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש כרוב? תשלם על זה

כרמל בן צור

10.6.2007 / 10:17

רפי גינת לא נתן קרדיט לכתב על כתבת ארכיון מ-1982 ששודרה שוב ב"כלבוטק" ויחויב לשלם לו 20 אלף שקל פיצויים

בית משפט השלום בתל אביב חייב את רפי גינת ואת החברות רפי גינת הפקות ורשת חברת תקשורת והפקות לשלם 20 אלף שקל לדני לבנשטיין, כתב ושדר טלוויזיה ותיק שעבד ככתב בתוכנית "כלבוטק" בין השנים 1994-1979, כאשר שודרה בערוץ הראשון.

את התביעה הגיש לבנשטיין בטענה להפרת זכויות מוסריות בכתבת תחקיר ששודרה ב"כלבוטק". ההפרה התבטאה בכך שהנתבעים עשו שימוש חוזר בכתבה שלו, מבלי שציינו את שמו ואף הכניסו בה שינויים. מנגד הכחישו גינת והחברות הנתבעות את זכויותיו של לבנשטיין בכתבה המקורית, וטענו כי מדובר בכתבה חדשה וכי מעשיהם חוסים תחת ההגנות הקיימות בדין ובפסיקה.

הכתבה התיעודית המדוברת עסקה באופן הכנת שימורי כרוב חמוץ במפעל פרימן ברמת גן. הכתבה שודרה לראשונה ב"כלבוטק" בשנת 1982, שעה שגינת שימש כמפיק התוכנית וכאחראי על הקרדיטים.

נוהג נפסד ושגוי

בתצהירו טען לבנשטיין כי מדובר בכתבה בולטת וסנסציונית בפן העיתונאי שלה, וכי בעת ששודרה בערוץ הראשון זכה לקרדיט על הכתבה, כמקובל ובהתאם לחוק, הן בפתיח לכתבה והן בסיומה, מפיו של דניאל פאר, שהיה אז מנחה התוכנית.

בשנת 2004 שידרו הנתבעים תוכנית חגיגית לציון מלאת 25 שנה ל"כלבוטק". במסגרת התוכנית שובצו קטעים של כעשר כתבות בולטות, אשר שודרו בתכנית במהלך השנים והותירו רושם על הציבור. כתבתו של לבנשטיין נבחרה לשמש אחת מאותן כתבות נבחרות.

לבנשטיין אינו מלין על עצם שידור הכתבה, אלא שלדבריו משצפה בתוכנית הוא נדהם לגלות כי הוכנסו בכתבה סילופים, פגימות ושינויים שיש בהם משום הפחתת ערך ביחס לכתבה המקורית, והם עלולים לפגוע בכבודו או בשמו.

הנתבעים טוענים כי לבנשטיין לא היה יוצרה של הכתבה ולא מחברה. לדבריהם, על הכתבה המקורית עבד צוות נרחב, אשר כלל את לבנשטיין עצמו, צלם, עורך סרט, מערבל צליל והנתבע אשר שימש כעורך התוכנית.

לפיכך, כך לדברי הנתבעים, אין ללבנשטיין על מה להלין, במיוחד לאור העובדה שהכתבה ששודרה בשנת 2004 הינה למעשה כתבה חדשה, המבוססת על חומר גלם שצולם לכתבה המקורית, וערכה אינו פחות מזה של הכתבה המקורית אלא אף עולה עליו.

השופטת ד"ר דפנה אבניאלי קבעה כי "צפייה בתכנית המסכמת מלמדת, כי אכן הנתבעים לא העניקו קרדיט לאיש מן היוצרים של הקטעים ששודרו בה (...) מדובר בנוהג נפסד ושגוי, אך מכאן ועד הוכחת כוונת זדון רחוקה הדרך". יחד עם זאת נקבע כי לבנשטיין זכאי לפיצויים בסך 20 אלף שקל. כן חויבו הנתבעים בהוצאות משפט בסך 7,500 שקל. את התובע ייצג עו"ד עמית דולב. את רפי גינת והחברות ייצג עו"ד פז מוזר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully