וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שי אגסי מפיץ את חזון האנרגיה הנקיה

גיא גרימלנד

10.6.2007 / 20:58

"ישראל צריכה להיות חופשית מתלות בנפט עד שנת 2015", כך אמר בכנס איגוד קרנות ההון סיכון: "זהו פרויקט שצריך לערב את המדינה כולה"

שי אגסי ממשיך להפיץ את חזון האנרגיות הנקיות עליו הוא עמל מאז עזב את תפקידו כמנהל מוצרים בחברת SAP העולמית. בהרצאה שהעניק הערב (ב') בכנס איגוד קרנות ההון סיכון הישראלי (IVA) הצהיר אגסי כי על ישראל לעבור לפיתרון אנרגיה נקייה ולהיפטר מתלות בשימוש בנפט עד שנת 2015. אגסי הצהיר כי פיתרון המאפשר חופש מתלות בנפט צריך להפוך לפיתרון כלל עולמי עד השנת 2020.

"הגן הראשון של תעשיית ההיי-טק הישראלי נשען על הישרדות. אבי ראובן סיים את הטכניון בשנת 1972 ושנה לאחר מכן היה אחראי על הקמת רשת אלחוטית בחצי האי סיני. זה היה שלב של הישרדות וקוממיות. הגן השני של תעשיית ההיי-טק נשען על אינדיוודואלים שהגיעו מהצבא ועיצבו את התעשייה. הם היו אלו שבנו את יסודות הכלכלה. הם אלו שהצמיחו את התעשייה", הסביר. "הגן השלישי של תעשיית ההיי-טק נשען על אינדיוודואלים. ביזמים מהסוג של גיל שוויד (יזם צ'ק פוינט), אלי ברקת (BRM קפיטל), אריה פיינגולד (מייסד מרקורי). "אלו אנשים שרצו על וקטור מסוים. כעת אנחנו בסוף השלב השלישי. מה העתיד? יכולים להיות כמה מודלים מתאימים", הסביר אגסי.

"אחד המודלים שישראל יכולה לאמץ הוא מודל של עמק סיליקון. שם תעשיית קרנות הון סיכון מניעה את היזמות הטכנולוגיות. הבדיחה אומרת שכדי להתעשר שם אתה מגיע רעיון, כותב תוכנית עסקית. מנענע עץ עד שנופל מנהל קרן הון סיכון ומקבל חמישה מיליון דולר. אתה בונה חברה וממש את המניות בשלב מסוים. בשלב האחרון אתה בעצמך מטפס על עץ", סיפר אגסי אנקדוטה.

"מודל אחר שישראל יכולה לאמץ הוא המודל שאימצה סינגפור, של טכנולוגיות נקיות. היא מצאה וקטור והלכה איתו. גם אבו דאבי מצאה וקטור של טכנולוגיות נקיות והחליטה שהיא שמה את הכסף שלה שם, למרות שיש לה נפט. השאלה הגדולה היא לאן ישראל צריכה ללכת", ציין אגסי. בהמשך דבריו הסביר כי האמריקאים ידעו ליצור מותגים בינלאומיים (רשת בתי קפה סטארבק לדוגמא), הסינים התבססו על יצור המוני (Mass Production), והאירופאים במציאת נקודות בידול, כמו למשל חברת סוואטץ' לשעונים או חברת מרצדס לרכבים. "ישראל פעלה לפי המודל האירופי. גיל שוויד לקח את תחום האבטחה ושכפל אותו, אבל הבעיה במודל הזה שהוא רנדומלי. הוא יכול בשלב מסוים להיגמר", ציין אגסי.

"מכאן נשאלת השאלה איזה וקטור יחזיק מעמד ל-20 שנה. בישראל יש כמה יתרונות בזכות המוחות שקיימים כאן, הנטייה לקיחת סיכונים, העובדה שהישראלים גמישים ומאמצים ראשונים (Early Adaptors), אבל עדיין אין כאן מספיק מוחות לעומת הודו וסין, אנחנו נתפסים כחסרי סדר ופועלים ללא שוק מקומי. האיומים מגיעים מצד מערכת החינוך והחשש שתפסיק לייצר לנו מוחות או מכך שתגיע האטה גלובלית. אנחנו צריכים הזדמנות בדמות גל שנעלה עליו וההזדמנות הזו תגיע מכך שתעשיית הנפט תגיד לסופה", הסביר.

בהמשך סיפק אגסי מספר נתונים מספריים התומכים בטענותיו. לדבריו, בארץ קיימות 2 מיליון מכוניות שצורכות 6 מיליארד ליטרים של דלק לשנה ועולות למשק הישראלי 4.5 מיליארד דולר לשנה. המכוניות מייצרות 8 טון של פחמן דו חמצני שקשה להיפטר ממנו. "בכדי להניע 2 מיליון מכוניות נצטרך שני גיגה וואט של אנרגיה סולרית. זה יעלה לנו שני מיליארד דולר ל-25 שנים הבאות ובמקביל נמנע מרכישת 35 מיליון חביות נפט לשנה", ציין, ולאחר מכן עבר לספק נתונים לגבי השוק העולמי. "בשוק העולמי קיימות 700 מיליון מכוניות. העולם מייצר כעת 13 טריליון וואט וב-2050 ייצר 28 טריליון וואט. השמש היא מקור אנרגיה המספק 800 טריליון וואט על פני הכוכב, זה הפיתרון. אני מאמין שזה פרויקט לכל החברה הישראלית, לא לשלושה אנשים. צריך לעשות את זה גם מבלי לקחת כספים מהמדינה. כך כל המדינה תיהנה", אמר אגסי לסיום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully