וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להרוויח ב-Carry Trade

איתן אבריאל

12.6.2007 / 15:43

מיליוני יפנים לא טועים. לקחו הלוואה במדינתם, והשקיעו הכסף בבנקים בניו זילנד - כנסו והבינו איזה סיבוב הם עשו

כיום, כאשר הריבית בישראל הרבה יותר נמוכה מהריבית הדולרית, רבים שואלים את עצמם את השאלה הבאה: מדוע שלא אקח מהבנק הלוואה זולה בשקלים - ואשקיע מיד את כל הסכום בפיקדון דולרי, באותו בנק ממש? הרי עם פער ריביות של 1.75% - האם אין כאן רווח בטוח? אם זה מה שעולה לכם בראש, דעו שאתם לא לבד. האסטרטגיה הפיננסית הפשוטה הזו הינה אחד התרגילים הנפוצים בעולם בקרב המקצוענים, ובמדינות שונות גם בקרב הציבור.

קחו, למשל, את ציבור המשקיעים ביפן. בארץ השמש העולה הריבית המקומית היא פחות מחצי אחוז. לכן, מיליוני יפנים נטלו הלוואה מקומית ביינים - והשקיעו את הכסף בפיקדונות בבנקים בניו זילנד. בניו זילנד הריבית כיום היא 8% - הגבוהה ביותר בין המדינות המפותחות. האם היפאנים הרוויחו?

את האסטרטגיה של נטילת הלוואה במטבע בעל ריבית נמוכה והשקעת התמורה במטבע בעל ריבית גבוהה מכנים Carry Trade - "מסחר בתשואה". בקרב מקצועני שוק ההון, ובעיקר קרנות גידור גלובליות, זו שיטת מסחר ותיקה. במשך שנים השקיעו זרים בשקל הישראלי כספים שהושאלו בדולרים, כדי ליהנות מהריבית השקלית הגבוהה. מנגד, ישראלים רבים נטלו אשראי ביינים כדי לממן עסקות שונות, פיננסיות ומסחריות. לפני יותר מעשור היה בישראל גל גדול של קבלנים, גדולים וקטנים, שנטלו הלוואות ביינים כדי לממן פרויקטים של בנייה בישראל - רק מכיוון שהריבית על המטבע היפאני היתה אפסית ביחס לריבית השקלית.

האם כל כך פשוט להרוויח? על פי חוקי הכלכלה המסורתיים אין ארוחות חינם. מטבע שמגיע עם ריבית גבוהה נושא עמו סיכון מוחשי של פיחות ביחס למטבעות עם ריביות נמוכות יותר. הסיבה: ריבית גבוהה היא בדרך כלל מכשיר למאבק באינפלציה, ואם מטבע סובל מאינפלציה - מחירו אמור לרדת, וכך לקזז, עבור משקיע חיצוני, את התשואה העודפת שהוא מציע. אלא שבשנים האחרונות המציאות לא מתנהגת על פי החוקים הישנים: במדינות רבות בעלות שיעורי ריבית גבוהים, המטבעות עולים במקום לרדת.

הדולר הניו זילנדי נוסק

ניו זילנד היא הדוגמה המדהימה ביותר. בניסיון כמעט נואש להילחם באינפלציה, לצנן ביקושים ולהרגיע את מחירי הנדל"ן, העלה הבנק המרכזי של ניו זילנד את הריבית 3 פעמים מתחילת השנה, עד ל-8%. ומה קרה? הדולר הניו זילנדי נסק מול המטבעות העיקריים ב-20% ב-12 החודשים האחרונים, לשיא של 22 שנה. אפילו ניסיון של הבנק המרכזי אתמול בבוקר לעצור את עליית המטבע באמצעות מכירת מטבע בשוק החופשי לא צלחה: המטבע ירד לכמה דקות אבל מיד התאושש. התוצאה: מי שהשקיע בפיקדון בנקאי או באג"ח של ניו זילנד, כמו עשרות מיליוני משקיעים ביפאן, נהנה גם מריבית גבוהה על השקעתו, וגם מרווח הון מטורף.

ניו זילנד היא לא מקרה בודד. הריבית השנתית בפיקדון לשלושה חודשים במטבע של ברזיל היא 12.4%. מה עשה המטבע? על פי עקרונות הכלכלה הוא אמור היה לרדת. ואולם הוא דווקא עלה מול הדולר בשיעור מדהים של 9% מתחילת השנה. זהו המצב בטורקיה, קולומביה, רוסיה ועוד מדינות רבות. זה נראה כמעט כנוסחה, וזה נמשך כבר כמה שנים: כמעט לכל מדינה מתפתחת שבה הריבית גבוהה מבארה"ב או אירופה זורמות השקעות במיליארדי דולרים, המטבע נוסק - והמשקיעים הזרים גורפים רווחים משוגעים. ה-Carry Trade עובד כמו שעון שווייצי, וגם ברחובות ת"א מתהלכים לא מעט אנשים שהרוויחו הרבה מאוד כסף במדינות אלה.

איך מצטרפים ל"חגיגה"

כדי להשתתף ב"חגיגה", המשקיע הישראלי צריך להורות לבנק שלו להשקיע את כספו בפיקדון ניו זילנדי, טורקי או רוסי, ולחכך ידיים בזמן שהריבית זורמת מדי שלושה חודשים או חצי שנה. ואם אתם באמת נועזים ורוצים להכפיל או לשלש את התשואה הצפויה, אתם יכולים לעשות זאת גם עם כסף שאין לכם, על ידי נטילת הלוואה גדולה בריבית שקלית והשקעת התמורה באותן מדינות. בדרך כלל, זה פשוט עובד.

בדרך כלל - אבל לא תמיד, וזו בדיוק הבעיה של ה-Carry Trade. במדינות מתפתחות עם ריבית גבוהה מגיעה מדי פעם מפולת והמטבע צונח בתוך שעות בעשרות אחוזים. זה קרה ברוסיה לפני 9 שנים. זה קורה בברזיל מדי כמה שנים, זה קרה בקיץ שעבר בטורקיה, ואפילו המטבע הניו זילנדי סובל מעליות וירידות. מצד שני, גם המטבע ה"זול", שבו לקחתם את ההלוואה, יכול לפתע לזנק ולעלות לכם ביוקר. רק לפני חודשיים זינק לפתע הין היפאני מול הדולר, הרס למשקיעים רבים את האסטרטגיה וגרם להם לסגור פוזיציות.

מאז הין שוב נחלש וה-Carry Trade היפאני חזר בעצמה. זוהי הסיבה שבגינה מכנים את ה-Carry Trade "איסוף אגורות לפני מכבש כבישים נוסע". וזו גם הסיבה לכך שהוא מיועד בעיקר למקצוענים שמסוגלים להתמודד עם החלטות מהירות, ושמוכנים לסבול מדי פעם גם הפסדים כואבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully