וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דלק נדל"ן בדרכה להונגריה

נעה גרטי

13.6.2007 / 19:04

רוז'נסקי, מנכ"ל החברה, סיפר כי ינפיקו שם בקרוב נכסים עם חברה אירופית. עו"ד שרגא בירן קרא לרפורמה מבנית בשוק הנדל"ן

השאלה הראשונה עליה נדרש לענות איליק רוז'נסקי מנכ"ל דלק נדל"ן, בכנס שוק ההון של TheMarker שהתקיים היום, היתה: כיצד ייתכן שדלק נדל"ן לא נכנסה לעסקים ברוסיה?

רוז'ינסקי השיב כי "לא נכנסנו לרוסיה משום שיש לנו אסטרטגיות ברורות, אנו בוחנים שווקים חדשים אך לא רצים אחרי טרנדים. ואגב לא בטוח שכל מדינות הטרנדים ישאו רווחים. מה שמוביל אותנו זו המקצועיות שלנו. רוז'נסקי הסביר את ההגיון המנחה אותו "אם יש לי בניין כבר 20 שנה בלונדון ואני משכיר אותו לשר החוץ הבריטי – לא מעניין אותי מה קורה בשוק, המניה יורדת או עולה, אני מכיר את הנכס שיש לי ודואג לקבל את דמי השכירות שלי משר החוץ הבריטי. זה כל מה שחשוב. הרי שווי חברה הוא שווי הנכסים שיש לה.

"אני לא רץ אחרי אופנות אני מעדיך לעבוד באנגליה, שווייץ והולנד מאשר במדינה בה הנשיא הורה להרוג עיתונאים. חוץ מזה, אני חושב שהשוק בארץ מתקשה לתמחר נכונה חברות נדל"ן. עשינו הנפקה באנגליה וראינו תמחור אחר, שם יודעים לתמחר ניהול של חברה ויצירת עסקאות. סיפרתי בזמנו על עסקת מריוט, ובעולם כבר רצו להיכנס חברות ציבוריות להשקעה אצלנו, ואילו בארץ לא ידעו לתמחר זאת".

אשר לתוכניות העתידיות של דלק נדל"ן שיתף רוז'נסקי את הקהל, בכך ש"החלטנו על פרויקטים למגורים בהונגריה ובסלובקיה, ואנו נשתלב עם חברה שתיכנס להנפקה - נמכור לה החזקות שלנו בתמורה למניות, ויהיו לנו שם אחזקות של פחות מ-50%.

מנכ"ל ללידר שוקי הון, דני ברק ניסה לבאר את התרעומת של רוז'נסקי: "כשמנפיקים חברת ייזום נדל"ן קשה להסביר למשקיעים שאם החברה יצרה ערך בעבר אז קרוב לודאי שתייצר גם בעתיד. בחו"ל מבינים זאת ועל כן מעריכים הנהלות כמו בדלק נדל"ן".

"דרושה רפורמת בנדל"ן"

עו"ד שרגא בירן, ראש משרד שרגא פ.בירן ושות', פרש את נתוני השוק. שוק הנד"לן הגלובלי מגלגל טריליון דולר - חצי בארה"ב וחצי בשאר העולם. שוק הנדל"ן המוסדי העולמי מגלגל 8 טריליון דולר. סה"כ השקעות ישראל בחו"ל - 36 מיליארד דולר, ומתוכם 10-12 מיליארד דולר בהון ובאג"ח.

אורן מולקנדוף מנהל השקעות בכיר בנדל"ן מגדל שוקי הון הסביר שהסיבה שחברות הנדל"ן מגייסות בחו"ל היא משום שהמחיר שם נמוך. "מה שמשכנע אותי להשקיע בחברת נדל"ן הוא ביצועיה מן העבר. אני מסיק מן העבר לגבי העתיד".

דני ברק מנכ"ל לידר שוקי הון, הוסיף כי "המחיר אינו הפקטור היחידי על פיו מגייסים. ככל שהמשקיע יותר בטוח בחברה ומכיר אותה הוא יסכים להלוות לחברה ברמת ריבית נמוכה יותר – לכן לחברות ישראליות עדיף לגייס בארץ. ישנן חברות שלא הסכמנו להלוות להן. באשר להנפקות האג"ח בשוק הנדל"ני, זהו שוק שהחל לצמוח רק לפני 3 שנים ויש לו עוד הרבה לאן לגדול. התל"ג שלנו הוא 140 מיליארד דולר, ושוק האג"ח מגלגל 110 מיליארד דולר, בארה"ב לעומת זאת, בשוק האג"ח הסכום גדול פי 2 מן התל"ג. כך שיש לזה עוד פוטנציאל גדול בארץ".

שרגא בירן מנגד סבור שהסיבה שיוצאים לחו"ל היא כי אין הזדמנויות בארץ. "צריך לגדוע את ראשם של כל הקרוקודילים והדינוזאורים שמדכאים כאן כל יוזמה (בכך התייחס לרגולטורים - נ.ג.). אני מאמין שקונצנזוס לאומי יכול להשפיע על רפורמות מבניות, והן יפרצו את הדרך. בעלי ההון צריכים לחוש כל יום שיש הזדמנויות להשקעה בישראל, דבר שלא קיים כיום. עליית המחירים היום היא בועה קטנה ולא משמעותית. 10 מיליארד דולר מושקעים מישראל בחו"ל וסכום דומה מושקע מהם כאן. זו פריצה מזערית לחו"ל, הסנטימנט היהודי לא מאפשר רפורמות מבניות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully