וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החזית החדשה של זליכה

יורם גביזון

14.6.2007 / 3:15

ירון זליכה טוען נגד האחים עופר: כי"ל חייבת למדינה מאות מיליוני שקלים מתמלוגים. סבור כי עשתה הנחות לחברות הבנות שלה

ירון זליכה, החשב הכללי במשרד האוצר, היה מעורב בארבע השנים האחרונות בכמה עימותים קשים עם האחים עופר, בעלי השליטה בחברה לישראל.

זליכה פתח באחרונה חזית חדשה מול האחים עופר. הוא שלח שלשום מכתב לחברת מפעלי ים המלח שבבעלותה המלאה של כי"ל שבו הוא טוען כי מפעלי ים המלח לא שילמה למדינה תמלוגים בהיקף של מאות מיליוני שקלים וכי בכוונתו להעביר את המחלוקת לבוררות על פי שטר הזיכיון של מפעלי ים המלח.

ככל הידוע דרש זליכה מכי"ל למנות עד ה-5 ביולי את הבורר הרצוי לה, כשבמקביל המדינה תמנה את הבורר המועדף עליה. שני הבוררים ימנו את הבורר, שינהל את הבוררות בין המדינה לבין כי"ל. החשב הכללי פנה לכי"ל בעקבות חקירה פנימית, שבוקרה על ידי משרד רואי החשבון שיף הזנפרץ. החשב הכללי שכר גם את שירותי הביקורת החקירתית של רו"ח יהודה בר לב.

ככל הידוע זליכה טוען נגד כי"ל שהקימה חברות בנות ומכרה להן את חומרי הגלם במחירים נמוכים ממחירי השוק. החברות הבנות מכרו את המוצרים במחירי שוק, אך התמלוגים למדינה שולמו על פי המחירים הנמוכים שעל פיהם הועברו חומרי הגלם לחברות הבנות. נראה כי זליכה מבקש להחיל את תשלום התמלוגים גם על מוצרי ההמשך, למשל דשנים או מלחי פוספט, שהחברות הבנות של כי"ל מייצרות מחומרי הגלם שמופקים מים המלח.

"אין בסיס לטענות התמ"ת"

כי"ל ציינה בביאורים לדו"חות הכספיים לרבעון הראשון שהחברה הבת מפעלי ים המלח קיבלה מכתב מחשבת משרד התמ"ת שבו היא טוענת שמפעלי ים המלח העבירה ייצור לחברות בנות של כי"ל שלא על פי חוק הזיכיון וכי היא מחשבת ומשלמת תמלוגים נמוכים מדי למדינה בסכום שהוערך ב-20 מיליון דולר בגין השנים 1999-2005.

כי"ל סבורה שלטענות אלו אין בסיס וכי היא פועלת ופעלה על פי הוראות הזיכיון והחלטות הממשלה ולפיכך לא ביצעה הפרשה בדו"חות הכספיים.

כי"ל דשנים, החברה האם של מפעלי ים המלח, פועלת מכוח חוק זיכיון ים המלח מ-1961 שהוארך באחרונה עד מארס 2030, עם זכות סירוב ראשונה לאחר פקיעת הזיכיון. כי"ל דשנים משלמת למדינת ישראל תמלוגים של 5% משווי המוצרים בשער המפעל, בניכוי הוצאות מסוימות, וכן משלמת דמי חכירה. החל מ-2010 תוכל המדינה לתבוע דיון מחדש על גובה התמלוגים וזאת לגבי הכמות העודפת על 3 מיליון טונה כלוריד האשלג שתיוצר ותימכר בשנה, ובלבד שגובה התמלוגים על העודף לא יעלה על 10% משווי כלוריד האשלג בשער המפעל, בניכוי הוצאות מסוימות.

כחלק מהלחץ שמפעיל החשב הכללי על קבוצת כי"ל דשנים עיכב מינהל מקרקעי ישראל רשיון כרייה בשדה הפוספטים חתרורים לחברת רותם, אם כי בסוף מארס 2007 ניתן רשיון הכרייה לתקופה של שנה בלבד. החשב הכללי טוען כי רותם חייבת תמלוגים של 7.7 מיליון דולר בגין השנים 1995-2001.

כי"ל דשנים העניקה זיכיון משנה לחברת ברום ים המלח, שהיא חברה אחות שלה, להפיק ברום ותרכובות ברום שגם תוקפו הוא עד מארס 2030. כי"ל שילמה למדינה תמלוגים של 35 מיליון דולר ב-2006, לעומת 27 מיליון דולר ב-2005 ו-21 מיליון דולר ב-2004.

קבוצת כי"ל מסרה בתגובה: "תשלומי התמלוגים למדינה מוסדרים בזיכיון מפעלי ים המלח שניתן על פי חוק ב-1961. מפעלי ים המלח שילמה ומשלמת מאז ומעולם את התמלוגים למדינה באותו אופן ובאותה שיטת חישוב עוד מהתקופה שבה היתה בבעלות מלאה של מדינת ישראל. החברה לא שינתה את מתכונת החישוב כשהופרטה. אופן חישוב התמלוגים נבדק בעבר על ידי מבקר המדינה שלא מצא בו פגם. יתרה מכך, סכומי התמלוגים המגיעים מבוקרים ומאושרים מדי שנה על ידי רואה חשבון חיצוני. מאז החלה החברה לשלם תמלוגים למדינה עומד הסכום המצטבר ששולם למדינה על 2 מיליארד שקל במחירים שוטפים. חוק הזיכיון קובע מנגנון של בוררות ליישוב מחלוקות, וככל הדרוש תפעל חברת מפעלי ים המלח לפיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully