וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש מחיר לטעם

נופר סיני

15.6.2007 / 4:03

רוצים לעבור לאוכל אורגני אבל נרתעים מהמחיר? המעבר יעלה לכם כ-750 שקל בחודש. מצד שני, תקנו פחות מוצרים מעובדים ויקרים

בראשית הכל היה אורגני, פשוט כי לא היה לא-אורגני. התפוח שאכלה חווה בגן עדן, המן שירד על בני ישראל במדבר ואפילו הלחם, כל אלה היו אורגניים למהדרין. וראו זה פלא, הקדמה גורמת לנו לרצות לחזור למקורות ולשלם במיטב כספינו על מזון אורגני, שנתפש כאלטרנטיווה הטובה והבריאה ביותר למזון התעשייתי שאנחנו אוכלים.

האם המזון האורגני הוא התשובה הטובה ביותר לתחלואים שגורם המזון התעשייתי? אין תשובה חד משמעית , אבל נשמעים יותר ויותר קולות שאומרים שכן. והקולות האלה סוחפים אחריהם יותר ויותר אנשים שמניחים מאחוריהם את הירקות המרוססים והמזונות המעובדים, מתחילים להישבע בשם הקינואה, ומפסיקים לשאת את שם המלפפון הלא מרוסס לשווא.

סל המזון מתייקר

אבל מעבר של משק בית לצריכת מזון אורגני מעמיס על הצריכה המשפחתית הוצאות נוספות ולא מעט התעסקות. אולי בגלל זה, צריכה אורגנית נתפשת כתחביב יאפי של אנשים שכסף בכיסם ועתותיהם בידיהם.

TheMarker והמומחה לכלכלת הבית של המשפחה גיל אורלי, בשיתוף עם שירי כץ ואביב לביא, מחברי הספר המדריך הישראלי לאוכל אורגני, ניסו להבין מה המשמעות הכלכלית של מעבר כזה - מצריכת מזון רגיל לצריכת מזון אורגני: האם זה באמת יותר יקר, ואם כן, בכמה?

כדי לחשב את ההוצאה נעזרנו בנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על הוצאות המזון החודשיות של משפחה וערכנו השוואת מחירי מוצרי מזון לא אורגניים ואורגניים (על אופן עריכת הבדיקה ראו מסגרת). נתחיל ישר מהשורה התחתונה: משפחה שתעבור לצריכה אורגנית תיפרד מכ-750 שקל נוספים מדי חודש.

אם זה הרבה או מעט כל אחד יחליט בעבור עצמו, מה שבטוח הוא שלא מדובר בהוצאה זניחה. עם זאת, למרות שמוצרי המזון האורגניים יקרים יותר ממוצרי מזון רגילים "הצריכה האורגנית ממילא יותר מתוכננת ופחות אימפולסיווית", מסביר אורלי. "כך שייתכן שההבדל הכספי בין מוצרי מזון רגילים למוצרי מזון אורגנים מתקזז בלי שמרגישים". לדבריו, מהבדיקה עולה שמעבר לצריכה אורגנית אולי משנה את אורח החיים של המשפחה, אך לא מסמן שינוי מהותי במצבה הכלכלי.

השינוי עשוי דווקא להוזיל עלויות

ואולם, צריך לזכור שההשוואה של מוצר מקבילים - אורגניים ולא אורגניים - אינה מציירת את התמונה בצורה המדויקת ביותר, זאת משום שהשינוי באורח החיים משפיע על ההתנהלות של משק הבית באופן כזה שסעיפי הוצאה אחרים דווקא מצטמצמים בעקבותיו.

"חשוב לציין שהמעבר לאורח חיים אורגני אינו שיכפול של אורח החיים הנוכחי לאורח החיים האורגני", מסבירים לביא וכץ, שמקיימים מזה שנתיים משק בית שמתבסס ברובו על מזון אורגני - "אלא שינוי, לאו דווקא קיצוני, של הרגלי החיים". לדבריהם, זאת הסיבה לכך שהתשובה לגבי התייקרות ההוצאה החודשית אינה כה חד משמעית כפי שהיא נראית.

מצד אחד אין עוררין על כל שאוכל אורגני יותר יקר, אך מצד שני ב"בית אורגני" יש הרבה יותר אוכל טרי וביתי, הרבה פחות מוצרים מעובדים וארוזים - שהם המוצרים הכי יקרים בסל הצריכה של משפחה שצורכת מזון רגיל. "כשרוב ההוצאה על מזון היא על קטניות, דגנים, ירקות ופירות טריים", אומר לביא, "גם אם הם יותר יקרים מהמקבילים הרגילים, עדיין הם יותר זולים ממזונות מעובדים".

"אם ההוצאות שלנו עלו, זה זניח", מעריכים כץ ולביא. לדבריהם, ההוצאות שלהם על מסעדות והזמנות אוכל ירדו פלאים מאז ששינו את אורח החיים שלהם. "לא בגלל סגפנות", מסביר לביא, "אלא בגלל שיש בבית שפע של אוכל טרי וטעים וזה פשוט מוציא את החשק לאכול במקום אחר".

פחות ג'אנק פוד, פחות מעדני חלב

מזון תעשייתי הוא לא הסעיף היחיד שעליו מדווחים כץ ולביא כי קיצצו: לדבריהם, יש חיסכון גדול בכל מה שנוגע למוצרי ג'אנק פוד, להוצאות מזון שמוכתבות על ידי ילדים, כמו חטיפים מלוחים וממתקים. חיסכון נוסף שמספרים עליו הוא במעדני חלב: "עשינו חשבון שכשהפסקנו לקנח כל ארוחה עם מעדן חלב חסכנו כ-200 שקל בחודש". דבר דומה קרה עם המשקאות הקלים שלא נכנסים יותר לעגלת הקניות ותרמו חיסכון חודשי של סכום לא מבוטל.

שינוי נוסף בהרגלי הצריכה עליו מדווחים כץ ולביא הוא שהם קונים הרבה פחות דברים שהם לא צריכים. "הרבה פחות מוצרי מזון עושים דרכם מהמקרר לפח עקב חוסר שימוש", מסבירה כץ. "ההיצע של מוצרי המזון האורגני קטן יותר ולכן הקנייה ממוקדת יותר. נקודה נוספת שהם מציינים בהקשר זה היא שהאוכל האורגני עמיד הרבה פחות ממזון רגיל, מה שמחייב אותם לקניית כמויות קטנות יחסית ושאיפה לנצל אותן באופן המקסימלי.

גם סעיפי ההוצאה של ירקות כבושים, משומרים או קפואים, יורדים בצורה משמעותית בגלל ההיצע המצומצם בתחום. אותו הדין גם לגבי שמנים שונים - במטבח האורגני מככב שמן הזית, אבל מרגרינה, חמאה ושמנת נדירים הרבה יותר.

לטענת כץ ולביא, גם תחומים עקיפים, כמו רפואת שיניים, יוצרים חיסכון: "הילדים אוכלים הרבה פחות חטיפים מתוקים", הם מסבירים. "באופן כללי המעבר לאוכל בריא ואורגני משפיע על בריאות המשפחה. זו לא נוסחת קסם, אבל גם מניסיוננו האישי וגם משורה של מחקרים, יש מתאם ברור בין מה שאתה אוכל למצב הבריאותי, ובריאות משופרת זה פחות הוצאות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

דרכים להוזיל את הצריכה האורגנית

ולמרות כל זאת, הצריכה האורגנית לכשעצמה היא יקרה יותר. אבל אל תאמרו נואש - יש דרכים להוזיל אותה. הנה כמה עצות שיוכלו לסייע לכם לצמצם את הפער הכספי:

* כדאי לקנות תוצרת חקלאית ישירות מהחקלאי - כל מה שהוא מגדל יהיה ללא פער תיווך ואז המחירים דומים מאוד למחירים של ירקות רגילים בסופרמרקט.

* באורגני אוכלים פירות וירקות בעונתם, מה שלעתים מוזיל את סעיף ההוצאה הזה. הרי פירות וירקות שלא בעונתם יקרים בהרבה, גם במזון רגיל.

* לפני שאתם עוברים לצריכה אורגנית, כדאי לעשות סקר שוק ראשוני. מכיוון ששוק המזון האורגני הוא שוק קטן, לעתים יש פערי מחירים של עשרות ומאות אחוזים על אותו מוצר, אף בשתי חנויות סמוכות זו לזו. בדיקה שערך TheMarker לפני כחודשיים מאשרת זאת (ראו מסגרת).

* אורגני זה לא אנטיביוטיקה ואפשר להפסיק באמצע. אם המעבר לצריכה אורגנית גדול עליכם מבחינה כלכלית, תתחילו מדגנים וקטניות - שהם זולים. אם יש מוצר שאתם צריכים ולא מוצאים לו מקבילה אורגנית הולמת או זולה, אז תוותרו ותקנו את המוצר הרגיל.

* כדאי להיות צרכנים עירניים - החנויות האורגניות מציעות לא מעט מבצעים והנחות. שווה להיות חברי מועדון בחנויות האלה, כי מקבלים לא מעט הטבות והנחות.

כך בדקנו

כדי לחשב את שווי המעבר מתזונה רגילה לאורגנית במשק הבית, נעזרנו בנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ובדקנו מהו סכום ההוצאה החודשית הממוצע על מזון של משפחות מהעשירונים ה-6 ועד ה-10. נתוני הלמ"ס מפרטים כיצד מתחלק הסכום על הסעיפים השונים (בשר, ירקות וכו').

בהתאם לחלוקת הלמ"ס ערכנו סקר השוואת מחירים על המוצרים המובילים בקטגוריות השונות, במסגרתו השווינו בין מחיריהם של מוצרים רגילים למקבילות האורגניות שלהם. ההשוואה נעשתה לפי מחירים של רשת שיווק גדולה למספר מרכולים אורגנים. באופן הזה חישבנו בכמה המזון האורגני יקר יותר ממזון רגיל.

לבסוף, בעזרת שירי כץ ואביב לביא הערכנו את השינויים בהרגלי הצריכה כתוצאה ממעבר לצריכת המזון האורגני. כך, למשל, בדקנו בכמה מצטמצמת הצריכה של מוצרי בשר, או לחלופין גדלה צריכת הירקות, הפירות הדגנים והקטניות. כך יכולנו להעריך ולשכלל את המשמעויות הכלכליות של מעבר משק הבית לצריכת מזון אורגני.

כך, למשל, אמנם מחירם של שמנים אורגניים יקר בכ-255% ממקביליהם הרגילים, אך צריכתם בפועל מצטמצמת ב-30% עם המעבר לאורגני ולכן התוספת במחיר היא 29 שקל בחודש בלבד; אותו הדבר לגבי בשר ועוף - במחירי המוצרים עצמם נמצא הבדל של 286%, אך הצריכה של המוצרים האלה מצטמצמת בכ-50% ולכן התוספת השקלית להוצאה החודשית בסעיף זה היא כ-144 שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully