וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שכר הדירה עובר למחירים שקליים"

טל לוי

19.6.2007 / 10:47

בנק ההשקעות סיטי: ההתנתקות מהתמחור הדולרי - תופעה מבורכת מנקודת המבט המוניטרית. כך התנודתיות במחירים תקטן

הרבה כבר נכתב על הדולריזציה בישראל: אותו מנהג מוזר לפיו כמה סקטורים נוהגים לגבות את שכרם דווקא בדולרים - זכר לימי האינפלציה האדירה בשנות ה-80. ההצמדות לשער הדולר, הנהוגה בעיקר בקרב שכר עורכי הדין, רואי החשבון ושכר הדירה - מכתיבה מצב לפיו השפעת הדולר על חיי התושבים הולכת וגדלה כאשר למעשה אין לכך הצדקה.

זו אחת הסיבות שהציבור עקב ועדיין עוקב בחרדה אחר שער הדולר וזו גם הסיבה שהניעה את נגיד בנק ישראל לקרוא לציבור - "עברו להשתמש בשקלים".

והנה, בבנק ההשקעות סיטי (לשעבר סיטיגרופ) כותבים כי גם מדד המחירים לצרכן לחודש מאי הראה כי לשער הדולר היתה השפעה על רמת המחירים במשק. בסיטי מציינים כי ההשפעה של שער הדולר מתבטאת במחירי השכירות ומוצרים נוספים.

"התנודתיות בדמי השכירות הולכת ומתנתקת משער החליפין והדבר מצביע שכאשר הדולר נחלש, בעלי בתים רבים מעלים את שכר הדירה הדולרי או שגובים את שכר הדירה בשקלים. תופעה זו מעידה כי מגזר השכירויות עובר בהדרגה תהליך של דה-דולריזציה - תופעה מבורכת מנקודת המבט המוניטרית". כך כותבים בסיטי.

באשר לנתוני האינפלציה שנותרה ללא שינוי בחודש מאי ומסתכמת ב-0.3% מתחילת 2007, כותבים בסיטי כי גם בניכוי מחירי השכירות והפירות הטריים - מגזר תנודתי שעלה בחדות החודש - האינפלציה במאי למעשה שלילית. עם זאת, בסיטי צופים כי מעתה ואילך תעלה האינפלציה, בהנחה שהשקל לא ירשום מהלך חד של התחזקות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully