וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך לקרוא דו"ח ביטוח מנהלים

אתי אפללו

26.6.2007 / 7:54

מי שקורא יגלה בעיקר איזה ביטוחים הוא צריך להשלים, והאם דמי הניהול שהוא משלם על הרכיבים הביטוחיים מצדיקים להחזיק פוליסה

בביטוחי מנהלים השפה הביטוחית המתעתעת מתחילה כבר בשם המוצר עצמו "ביטוח מנהלים". השם מפנק ויוקרתי, אבל תמורת דמי ניהול נאותים, הוא זמין גם ללא מנהלים שבינינו. למעשה זהו שם לחיסכון ארוך טווח, בתוספת ביטוח חיים. ישראל לחמן, מנכ"ל שאול את לחמן בע"מ יועצים לפתרונות פנסיוניים, נותן פירושים ל"שפה הביטוחית" של הדוח"ות השנתיים של ביטוחי המנהלים, ומסביר, אילו ביטוחים הם למעשה אינם כוללים.

1. שם הפוליסה

שם הפוליסה מצביע על מהות התוכנית. בתוכניות הוניות, כמו התוכנית הזו, קבלת כספי החיסכון הם כסכום חד פעמי. ב"תוכנית קצבה", כספי החיסכון יתקבלו כקצבה חודשית. קיימות גם תוכניות המשלבות בין שתי האפשרויות. לשכירים, הפקדת תשלומים לתוכנית הונית מוגבלת להפקדות מעביד בתקרת שכר של 7,200 שקל לחודש, כאשר מעבר לזה, מאבד השכיר את יתרונות המס.

2. מעמד הפוליסה

תוכניות הביטוח נחלקות ל-3 קטגוריות בסיסיות, כאשר עבור כל אחת מהם נקבעו תקנות משיכה, הפקדה והטבות מס: הראשונה, קופת גמל לשכירים (פיצויים ו/או תגמולים); השנייה, קופת גמל לעצמאים והשלישית, תוכניות חיסכון ארוכות טווח שאינן מוכרות כקופות גמל ולא נהנות מהטבות מס. חשוב לבדוק את הקטגוריה מכיוון שסוג הקופה תואם את סטטוס המס המתאים של המבוטח. עצמאי המחזיק בקופת גמל לשכירים צפוי להפסיד חלק ניכר מהטבות המס המוקנות לו על פי חוק.

3. סטטוס הפוליסה ואופן הצמדת הפרמיה

הסטטוס מצביע על מצב התשלום לתוכניות כפי שמופיע בחברת הביטוח. פוליסה פעילה/ שוטפת/ משולמת היא פוליסה שיש עבורה הפקדות והעברות כספים. פוליסה מסולקת, זו פוליסה שתשלום הפרמיה בעדה הופסק ללא משיכת הזכויות, ועל פי תנאי הפוליסה המבוטח יוכל לקבל את כספי הצבירה ביום הפרישה או במקרה מוות.

אופן הצמדת הפרמיה הוא על פי תקבול. כלומר המעביד מעביר את הפרמיה לחברת הביטוח על פי חישובי שכר פנימיים, מדי חודש בחודשו, וכאשר השכר משתנה הפרמיה משתנה. שיטה אחרת להצמדת הפרמיה היא המדד, אך שיטה זו פחות נפוצה כיום.

4. קרן השקעה

תוכניות הביטוח עברו לאורך השנים שינויים רבים, כאשר אם בעבר התשואה שהובטחה למבוטח היתה 5%, כיום הפוליסות הן משתתפות ברווחים. כל שינוי שכזה הביא את חברות הביטוח לנהל את כספי החיסכון בקרן נפרדת המסומנת באותיות א' ועד י"א כיום. חברת הביטוח מצרפת לדו"ח מידע על הקרן, שבו מפורטים נתונים שונים ובהם התשואה שהשיגה. בנוסף מקבל המבוטח מחברת הביטוח את התשואה השנתית שהשיגה הפוליסה שלו שמושפעת גם מדמי הניהול והכסף שצבר.

כיום יש אפשרות למעבר בין חברות הביטוח השונות, ולכן יש חשיבות לתשואה שמצליחה להשיג כל אחת מחברות הביטוח. ואולם למי ששוקל לעבור מביטוח מנהלים ישן לביטוח מנהלים חדש, יש לשים לב שגם אם התשואה בפוליסה מעט נמוכה יותר, אולי יש בה מנגנון של הבטחת תשואה במקרה בו השוק יורד ולבחון את כדאיות המעבר.

5. אחוז החיסכון

ברוב תוכניות הביטוח המשווקות החל מ-2001 קיימת הפרדה בין תשלומי המבוטח לטובת חיסכון לבין תשלומים לרכישת הביטוח. אחוז החיסכון מציג כמה מתוך התשלום החודשי מופנה לרכישת חיסכון וכמה לטובת רכישת ביטוח חיים (שארים בלבד). הרמה הבסיסית בתוכניות עד 2001 היתה 72% לחיסכון ו-28% לרכישת סיכון. מ-2001, 80% מופנה לחיסכון ו-20% לרכישת סיכון. חלוקה זאת היא גמישה וניתנת לבחירה של המבוטח על פי צרכיו בכל עת. בפוליסה הזו, אחוז החיסכון הוא 97%. בדרך כלל, עלות רכישת כיסוי ביטוחי בתוך התוכנית יקר יותר מעלות רכישתה בנפרד מחוץ לתוכנית. לדוגמה בסעיף 8 בדו"ח אנחנו רואים את כיסוי ביטוח החיים של התוכנית "עתיר הון" שתמורת פרמיה שנתית של 525 שקל המבוטח מקבל 195,801 שקל ולעומת זאת את ביטוח החיים הנוסף שנרכש - "ריסק1" - שבו תמורת פרמיה שנתית של 417 שקל המבוטח מקבל 206,628 שקל.

6. ערך פדיון

מדובר בסכומים (לפני מס) שיקבל המבוטח אם יבחר לפדות את זכויותיו במועד הדו"ח. בדוגמה הזו, רק המבוטח מפריש כסף לפוליסה, אבל כאשר יש גורמים נוספים שמפרישים כספים (המעסיק) ניתן לראות את ערך הפדיון של כל אחד מהרכיבים.

7. חיסכון מצטבר וסכום ביטוח מסולק הוני

בסעיפים אלה מוצג החיסכון המצטבר ההוני, הקיצבתי, והקצבה החודשית הצפויה למבוטח אם בחר במסלול קצבה, על פי המקדמים שנקבעו לפוליסה.

סכום הביטוח מסולק הוני הוא הסכום שיעמוד לזכות המבוטח, אם יפסיק לשלם את הפרמיה (הפוליסה תהיה פוליסה מסולקת) במקרה פטירה או בתום התקופה.

8. פירוט כיסוי הביטוח

חשוב להדגיש שבניגוד לקרן פנסיה, סל הביטוח הבסיסי של התוכנית כולל ביטוח חיים בלבד ולא ביטוח נכות במקרה של אובדן כושר עבודה. לפוליסות הביטוח ניתן להוסיף כיסויים ביטוחיים מעבר לכיסוי ביטוח החיים הבסיסי. בדו"ח הזה, הסעיף הראשון של הביטוחים המפורטים הוא הביטוח שמגיע יחד התוכנית וכל השאר הן תוספות של המבוטח. למבוטח יש כיסויים ביטוחיים נוספים, כגון כיסוי למחלות קשות, נכות, כיסוי "ריסק 1" (השלמה של ביטוח החיים) וביטוח שמעניק קיצבה חודשית במקרה של אובדן כושר עבודה (פיצוי משתנה). כיסוי "שחרור מתחדש" משמעו שבמקרה של אובדן כושר עבודה, חברת הביטוח תמשיך לשלם את התשלומים עבור הפוליסה במקום המבוטח. המילים "מתחדש" ו"משתנה", מצביעות על כך שעלות הפרמיה משתנה.

9. הפקדות ורווחים

יתרת הפתיחה היא הסכום שהיה למבוטח לפני תחילת תקופת הדו"ח. ההפקדות מייצגות את ההפקדות שבוצעו לפוליסה במהלך השנה, והרווחים הם למעשה הרווח שעשתה חברת הביטוח מהשקעות כספי הפוליסה. הסכומים אשר מופיעים תחת עמודת ה"שונות" הם סכומים שלא ניתן לזקוף לצורך הטבות מס.

10. דמי ניהול

החל מ-2004 נוהגת חברת הביטוח לגבות את דמי הניהול בצורה שונה כסכום יורד של 5%-13% מהפרמיה השוטפת ועוד 1%-1.5% מהחיסכון הצבור. דמי הניהול משתנים ממבוטח אחד לשני ופתוחים למשא ומתן. חברות הביטוח מצרפות לדו"ח פירוט של דמי הניהול על מרכיביהם השונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully