וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

iPhone בעברית - עובד?

ערן גבאי

28.6.2007 / 8:48

מסע היח"צנות שנלווה למכשיר הסלולר החדש מעורר התפעלות. ואולם בישראל לא ממש כוססים ציפורניים. לא בטוח שהיבוא יצלח

מהי ההיסטריה שתופסת את האמריקאים לקראת יום שישי הקרוב, המועד שבו יושק ה-iPhone, מכשיר הסלולר החדש של חברת אפל? אנשים צובאים על החנויות ומוכנים לישון על ספסלים לצד חנויות המכירה, ובלבד שיוכלו לשים ידם על הפלא החדש של סטיב ג'ובס, מנכ"ל אפל.

נוקיה או מוטורולה מאבדות לרגע את הפוקוס הציבורי למכשיר שיודע להציע חידוש, בעיקר בכל הקשור לעיצוב. כן, המכשיר נראה מושך, אך הוא צד את העין בעיקר בזכות מסע יחסי ציבור מפואר. השקת מכשיר ה-iPhone יכולה להיות ראשיתה של מהפכה בשוק מכשירי הקצה, ולקבע את החשיבות המכרעת שבעיצוב ושיווק על פני הטכנולוגיה של הסלולר.

באפל רצו למעשה לבצע צעד להעברת הפוקוס מנגני המוסיקה, ה-iPod, בחלוף שש שנים מאז שנכנסו לחיינו, לעבר מכשירי הסלולר, ולהקדים את יצרניות המכשירים הגדולות שכבר משתלטות על השוק. תחזית המכירות של ה-iPhone למכירת 10 מיליון יחידות עד סוף 2008, לא צריכה להדאיג, לפחות בשלב הזה, את יצרניות מכשירי הסלולר הגדולות. אלה, מצדן, כבר נערכות ומשיקות מכשירים עם יכולות דומות, ואף גבוהות יותר. לפי התחזית, המכשיר המדובר יגיע לישראל רק בעוד שנה, במקרה הטוב. ככל הנראה, אם ההשקה תצליח בארה"ב, אלינו כבר תגיע הגרסה השנייה או השלישית של המכשיר. אפל ללא ספק הצליחה למצב את ה-iPhone כסמל סטטוס אופנתי. האם זה יספיק כדי לחולל שינוי בשוק הישראלי ולספוג במעט את הטירוף שמתחולל בארה"ב?

כניסה לשוק סגור

מי שלקח על עצמו את המשימה לנסות ולהביא את ה-iPhone לישראל הוא חמי פרס, ממייסדי קרן ההון סיכון פיטנגו (ובנו של הנשיא הנבחר, שמעון פרס), שינסה באמצעות חברה חדשה לשווק את המכשיר. עד שהוא יעמיס מכשירים על המטוס לישראל, יוכל פרס לבחון את מידת ההצלחה של ההשקות הראשונות בארה"ב ואירופה.

דומה שלפרס לא מחכה משימה קלה. שוק מכשירי הסלולר בישראל הוא שוק סגור - בעיקר שוק של מכשירי נוקיה, מוטורולה, סמסונג ובאחרונה גם סוני אריקסון. גם ניסיון של משרד התקשורת לפתוח את השוק לתחרות נוספת באמצעות שיווק מכשירים שלא באמצעות מפעילות הסלולר - נכשל.

פרס ודאי יודע שללא חברה מקומית של יבואן חזק, שידע לתמוך במכשירים, לבצע להם לוקליזציה מלאה (התאמה לעברית), ולהתמודד עם רמת השירות הגבוהה המקובלת בישראל - השוק הישראלי פשוט ידחה את המוצר. הדוגמה של מכשיר הבלקברי היא עוד עדות לקושי שבשיווק מכשירי יוקרה ללא תמיכה ראויה - הגם שחברות הסלולר האמינו בו והוציאו בזמנו כצעד שיווקי כמה עשרות מיליוני שקלים, ללא תוצאות.

מעל לכל, פרס יודע כי שוק הסלולר האמריקאי עדיין מוכן לאמץ בחום מכשירי דור 2 ו-2.5, בעוד בישראל השוק כבר מזמן ממוקד במכשירי דור 3, ואפילו 3.5, כך שספק אם משתמשי הסלולר בישראל יוותרו על חוויות משתמש ויכולות עבודה לטובת עיצוב מושך לכן איש אינו כוסס ציפורנים בחרדה מהגעת ה-iPhone.

"יעבור מעל השוק הישראלי"

האיש החזק בשוק מכשירי הסלולר בישראל הוא אילן גרינבוים, מנכ"ל יורוקום המשווקת את מכשירי נוקיה בישראל. לדבריו, "גם אם ה-iPhone יגיע לישראל, הגיור שלו ייקח זמן רב, כך שקשה לחזות מה יקרה בעוד שנתיים. רוב משתמשי הסלולר רוצים עדיין פונקציונליות ומכשיר מוטה טכנולוגיה. זה מכשיר בעיצוב צעיר, אבל מחירו מתאים לאנשים עם כסף".

יובל פרידן, סמנכ"ל השיווק של חטיבת מוטורולה טלפונים סלולריים, אומר כי "ה-iPhone הוא יופי של מכשיר, אך כמולטימדיה אני לא רואה בו משהו מהפכני. כמעט בכל אספקט היו פה כבר מכשירים טובים ממנו. יש לו זיכרון מעט יותר גדול ומסך מגע אופנתי. ואולם, במונחי עלות-תועלת, כשצריך להוסיף לפחות 20% על מחירו, יהיה לו קשה להצליח".

עפר קדר, מנכ"ל משותף בסאני המשווקת את מכשירי סמסונג בישראל, אומר ש"מכשירי iPhone בודדים יגיעו לישראל בזליגה, אבל בעוד שנה יהיו לו הרבה מתחרים. לדעתי, הוא יעבור מעל השוק הישראלי".

מה שיכול לפעול לטובת ה-iPhone בישראל, היא האסטרטגיה של אפל להשיק את המכשיר באופן בלעדי אצל מפעיל סלולר אחד. בעידן של כניסת חברות הסלולר לניידות מספרים, והסיכון מנטישת מנויים, עשויה אחת מחברות הסלולר לחפש דווקא צעד שיווקי בלעדי שכזה, וליהנות מהמודעות הרבה למכשיר בכל העולם.

מכשיר ה-iPhone אינו עובד ברשת ה-CDMA של פלאפון, אך פנייה של פלאפון לקראת הקמת רשת דור 3 בטכנולוגיית ה-UMTS (טכנולוגיה שלפיה פועלות סלקום ופרטנר) שתאפשר את השימוש במכשיר בעוד כשנה.

המשנה למנכ"ל פלאפון, ניר שטרן, אומר כי "אם אחת מחברות הסלולר בישראל יכולה היתה להשיק כעת את ה-iPhone זה יכול היה אולי להיות מעניין, אך בעוד שנה זה כבר כנראה יהיה הרבה פחות מעניין. גם בכלל לא ברור מה עוצמת המותג אפל בישראל". האם העיצוב המיוחד והפשטות ידברו אל הישראלי המצוי? כנראה שלא, אבל אם יש מי שמוכן לנסות ולסבסד את המכשירים של אפל - אולי המסקנה תהיה אחרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully