וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קונקורד הפסיקה גיוס קרן ההון השלישית - עקב המצב הביטחוני

הארץ

7.9.2001 / 8:23

קרפ: בעתיד הנראה לעין יהיה בלתי אפשרי לקרנות הישראליות לגייס הון

מאת עודד חרמוני

קרן ההון סיכון הישראלית קונקורד החליטה להפסיק את גיוס קרן ההון השלישית שלה, בהיקף של 150-200 מיליון דולר, לאחר שמשקיעים ותיקים וחדשים בקרן סירבו להשקיע עקב המצב הביטחוני בישראל.

הקרן החליטה בשלב זה לדחות את מועד הגיוס לתחילת 2002, לאחר שתיכננה לבצע סגירה של הקרן בחודשים האחרונים ולא הצליחה. בעקבות דחיית הגיוס, החליטה הקרן כי לא תבצע השקעות חדשות בחברות סטארט-אפ ישראליות, וכי תקדיש את ההון הנותר בקרן השנייה שלה, שאותה גייסה ב-2001, להשקעות המשך בחברות קיימות בלבד.

קרן קונקורד נחשבת לאחת מחמש הקרנות בעלות הביצועים המוצלחים ביותר בתעשיית ההון הוקמה על בסיס קרן ניצנים מנהלת כיום הון בהיקף 260 מיליון דולר בשתי קרנות. הקרן מנוהלת על ידי מתי קרפ, יאיר ספראי, בת-שבע אלרן, שי שילר ואבי דומושביצקי.

לדברי קרפ, המשקיעים הזרים אינם רוצים להשקיע בה עתה: "המשקיעים ביקשו מאיתנו להאט את תהליך גיוס הקרן עד לרגיעה באזור או עד לבחינה מחודשת בשנה הבאה.

"מאז הפיגוע בדולפינריום המשקיעים הזרים חוששים מהשקעות בישראל. אני מאמין שבעתיד הנראה לעין יהיה כמעט בלתי אפשרי לקרנות הישראליות לגייס הון", אמר קרפ.

הקפאת המשך הגיוס מעידה על בעיה שעמה לא נאלצו עד כה הקרנות הישראליות להתמודד - חשש של משקיעים ותיקים בקרן המוגדרים כשותפים מוגבלים, מהשקעות חוזרות בישראל. נהוג כי קרן בעלת ביצועים טובים משלימה את הסגירה הראשונה ולעיתים אף את הקרן כולה, אם זו אינה עולה בהיקפה על היקף הקרן הקודמת, מהמשקיעים המוגבלים הרואים בהשקעות בקרן הסכם ארוך טווח.

נודע כי כמה מגופי ההשקעה שהשקיעו בעבר בקרן ותיכננו להשקיע בקרן הנוכחית, ביקשו מהנהלתה לדחות את מועד הגיוס ואמרו כי בתקופה זו אינם רוצים להיות "מזוהים עם ישראל", למרות שלהערכתם קיימות הזדמנויות עסקיות טובות בישראל.

יחד עם זאת, חלק מהמשקיעים הוותיקים בקונקורד, כמו בקרנות אחרות, קיבלו החלטה להקטין את מידת החשיפה שלהם להון סיכון בעקבות המשבר בתעשיית ההיי-טק העולמית, החלטה שאינה קשורה למצב הביטחוני בישראל.

בתעשיית ההון סיכון התייחסו אל הצלחת הגיוס של קונקורד כאל סמן לבחינת עוצמת הפגיעה של האירועים הביטחוניים בישראל. כמה מנהלי קרנות הון סיכון הביעו חשש בכנס ההון סיכון שערכה אתמול פירמת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג ישראל, כי חוסר יכולתה של קונקורד להשלים את הסגירה הראשונה של הקרן השנה מעיד על מצב שהם מגדירים כ"קטסטרופלי".

"התעשייה הישראלית מבינה כיום שלא ניתן לצפות לקבל שוב מה שקיבלה בעבר. גם על הממשלה להבין זאת. תחום המיסוי על המשקיעים הזרים איחר את הרכבת, וכיום כבר אינו הפתרון להבאת משקיעים זרים. עתה צריכה הממשלה לפעול לעידוד המשקיעים הזרים מעבר לצעדים בתחום המס, ולבחון אפשרויות ליצור תמריצים לגופי השקעה ישראליים, כדוגמת קרנות פנסיה שישקיעו בקרנות ההון סיכון, בדומה למצב בארה"ב", אמר קרפ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully