וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירדן פירסמה מכרז לצינור גז עוקף ישראל

הארץ

7.9.2001 / 8:44

הנחת הצינור צפוייה להתחיל ב-2002 ולהסתיים ב-2003; להערכת מקורות במשק האנרגיה בישראל, אספקת הגז באמצעות הצינור תגדל ל-3 מיליארד מ"ק בשנה ב-2015

מאת עמירם כהן

ממשלת ירדן פירסמה בראשית השבוע מכרז בינלאומי להנחת צינור גז מעקבה לצפון ירדן, באורך 370 ק"מ; הנחת הצינור צפוייה להתחיל ב-2002 ולהסתיים ב-2003. הצינור מיועד לספק מיליארד מ"ק גז טבעי בשנה לטורבינת גז שתוקם מצפון לעקבה, למפעלי הפוספטים הירדניים שבים המלח, לעמאן, למפעלי התעשייה שבאירביד ולתחנות הכח סאמרה וריהאב שבצפון ירדן. להערכת מקורות במשק האנרגיה בישראל, אספקת הגז באמצעות הצינור תגדל ל-3 מיליארד מ"ק בשנה ב-2015.

החברה שתזכה במכרז תקבל ממשלת מיות כבר רכשו את מסמכי המכרז, בהן חברת טרקטבל מבלגיה השותפה ביחד עם חברת פז הישראלית בקבוצה המתמודדת על הקמת תשתית להולכת גז טבעי בישראל.

הגז הטבעי יגיע לעקבה ממצרים באמצעות צינור שיונח על ידי אנשי עסקים מצריים. נתיב הצינור יעבור בסיני מאל עריש דרומה לאורך הגבול עם ישראל ויחצה את מפרץ עקבה (13 ק"מ) בעומק של 500 מטר. לפי אומדנים שנעשו בישראל, העלות הכוללת של הנחת צינור מאל עריש לצפון ירדן תגיע ל-700 מיליון דולר.

מקורות במשק האנרגיה בישראל אמרו כי החלטת ירדן לרכוש את הגז ממצרים באופן ישיר, מהווה החלטה אסטרטגית שבבסיסה נימוקים גיאופוליטיים.

ירדן היתה יכולה להסתפק בהשקעה של 100 מיליון דולר, ובכך לחסוך 600 מיליון דולר, אילו היא היתה מתחברת לתשתית הולכת הגז בישראל, והיתה רוכשת באמצעותה גז ישראלי, מצרי או פלשתיני (עזה). בהחלטה להניח תשתית להולכת גז שעוקפת את ישראל, ביטאה ירדן, למעשה, מדיניות לפיה בענייני אנרגיה יש לה אינטרס להתנתק מישראל.

להערכת מומחה למשק האנרגיה, עמית מור, אזור אילת עשוי ליהנות מהגז הירדני, מכיוון שגז ישראלי לא עתיד להגיע בקרוב לאילת. בנוסף, ייתכן שגז ירדני יגיע מהר יותר גם לאזור ים המלח, וכך יוכלו מפעלי ים המלח לרכוש גז ירדני עד שתשתית הולכת הגז הישראלית תושלם. לדבריו, ייתכן שמפעלי ים המלח ירכשו גז משני ספקים - ישראלי וירדני.

לחברה שתקים את תשתית הולכת הגז הירדנית תהיה אופציה להאריך את הצינור שתניח לסוריה, ללבנון ואף לטורקיה. לדעת מור, הטורקים לא יתלהבו לרכוש גז מצרי בצינור שיעבור דרך סוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully