וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ההגבלים מתנגדת לרכישת סופרמרקטים עצמאיים ע"י רשתות

הארץ

7.9.2001 / 8:59

לדברי כלכלני הרשות, בשנים האחרונות הולך וגדל הפער בין המחירים הסיטוניים של המוצרים לבין מחירם לצרכן, דבר שלא היה קורה בתנאי תחרות בריאה בין המשווקים

מאת אורה קורן

רשות ההגבלים העסקיים לא תאשר מיזוגים בין רשת גדולה לשיווק מזון כדוגמת השופרסל או הקו-אופ לבין סופרמרקטים עצמאיים גדולים, במטרה לשמור על התחרות בענף ואף להגדיל אותה - כך אמרו מקורבים לרשות.

ההחלטה התקבלה בעקבות בקשת האישור לרכישת הסופרמרקט חביב בצומת ירקון על ידי הקו-אופ, ושמועות על כוונת השופרסל לרכוש סופרמרקט מתחרה באזור ירושלים.

מדיניות רשות ההגבלים נקבעה לאחר שנמצא כי כוחן של שתי רשתות השיווק הגדולות, שופרסל ורבוע כחול גדול מדי מול ספקים וצרכנים, וכתוצאה מכך נהנות הרשתות מרכישה מוזלת של מוצרים מספקים, אך אינן מגלגלות את ההוזלה לצרכן אלא מותירות את הרווחים בידיהן.

לדברי כלכלני הרשות, בשנים האחרונות הולך וגדל הפער בין המחירים הסיטוניים של המוצרים לבין מחירם לצרכן, דבר שלא היה קורה בתנאי תחרות בריאה בין המשווקים. לעומת זאת, המחיר שמשלמים הצרכנים לרשתות גדל בקצב הגובר על קצב עליית המדד.

במסגרת מדיניות זו הודיע אתמול הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, על התנגדותו לעסקה לרכישת חברת ירקון (פלוס 2000) סיטונאות מזון, המחזיקה בבעלות על סופרמרקט חביב בצומת ירקון, על ידי רשת הרבוע הכחול.

הממונה על ההגבלים הבהיר כי התנגדותו נובעת מקביעת הכלכלן הראשי של הרשות, ולפיה המיזוג היה מגדיל את כוחן של רשתות המזון הגדולות ופוגע בתחרות בענף הסופרמרקטים באזור.

כלכלני הרשות להגבלים עסקיים הביעו חשש כי היעלמות מתחרים מהשוק תחזק את כוחן של שתי הרשתות הגדולות, ותיצור התנהגות מתואמת ביניהן בשוק.

הרשתות הגדולות מחזיקות 84% מחזור המכירות, ומתוכו פלח השוק של השופרסל והרבוע הכחול מגיע ל-65%. על פי הממצאים, ריכוזיות הרשתות בישראל גבוהה משמעותית מהריכוזיות במדינות אחרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully