וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיום ראשון: אין לחרוג ממסגרת האשראי

רם דגן

29.6.2007 / 11:01

לקוחות שנמצאים בחריגה ולא חתמו על הסכם חדש - לא יוכלו למשוך כסף או לשלם בצ'קים. איגוד הבנקים: בידקו היתרה לעתים קרובות

ביום ראשון תיכנס לתוקף סופית הרפורמה באוברדראפט, והבנקים לא יוכלו לאשר ללקוחות לבצע משיכת יתר בחשבון העו"ש מעבר למה שסוכם מראש בין הבנק ללקוח. בחודשים האחרונים הבנקים עשו מאמצים כדי להסדיר את מסגרות האשראי של הלקוחות - אך עדיין נותרו כמה עשרות אלפי לקוחות שלא חתמו על מסגרת האשראי החדשה.

המשמעות של כניסת הרפורמה לתוקף היא שלקוחות שנמצאים בחריגה בחשבון ולא חתמו על הסכם חדש, לא יוכלו למשוך כסף או לשלם בצ'קים. בבנק ישראל ביקשו מהבנקים לשלוח להם נתונים לגבי מספר הלקוחות שלא הסדירו את המסגרת ונמצאים בחריגה בחשבון, אבל הבנקים לא הצליחו לספק את הנתון.

חסל סדר חריגות

התקנה החדשה של בנק ישראל היתה אמורה להיכנס לתוקף כבר לפני חצי שנה. לפני שנה התברר כי שיעור גבוה של לקוחות לא חתם על הסכמי מסגרת אשראי חדשים, ולכן החליט אז בנק ישראל להאריך את הכניסה לתוקף בחצי שנה. החל מאותו רגע הגביר בנק ישראל את הבקרה על היערכות הבנקים לקראת כניסת התקנה לתוקף. בין היתר, פירסם המפקח על הבנקים מדי חודש נתוני מעקב לגבי התקדמות מספר הלקוחות שחתמו על הסכמי מסגרת אשראי.

איסוף הנתונים היה אמור לתת לבנק ישראל תמונה עדכנית על מצב המערכת ערב כניסת התקנה לתוקף, אך תקלה של הבנקים מנעה זאת. בדצמבר האחרון העביר כל בנק, כפי שעשו הבנקים בחודשים שלפני כן, את הנתונים החודשיים לבנק ישראל. הבעיה היא שלאחר שהנתונים נאספו ועובדו התברר שלפי דיווח הבנקים יותר מ-100% מהלקוחות חתמו על הסכמים חדשים, מה שאומר שהנתונים שהועברו היו שגויים.

בנק ישראל פנה לבנקים וביקש מהם למסור לו נתונים מתוקנים, אך בבנקים סירבו בטענה שעלות איסוף הנתונים מהתחלה גבוהה מדי. בשלב זה לא יודעים בבנק ישראל לומר מה הוא מספר הלקוחות המדויק שיתעורר בשבוע הבא למציאות שבה הבנק לא מכבד את הצ'קים שלהם, או לא מאפשר להם למשוך כסף. עם זאת, ההערכה בפיקוח על הבנקים היא כי לפחות ב-93% מהחשבונות הבנקאיים הוסדרה מסגרת האשראי, כאשר מספר הלקוחות שלא הסדירו את החשבון נאמד בכמה עשרות אלפים.

איגוד הבנקים פירסם אתמול כמה המלצות לקראת כניסת התקנה לתוקף: לבדוק את היתרה בחשבון לעתים קרובות כדי להימנע מאי הנעימות הכרוכה בחריגה אפשרית ממסגרת האשראי; לשמור על מרווח ביטחון מגבול מסגרת האשראי למקרה של הוצאות בלתי צפויות; ואם אתם נמצאים כיום בחריגה, פנו מיד לבנק כדי להסדיר את העניין. אם יש צורך, בידקו אפשרות לקבל הלוואה לכיסוי החריגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully