וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מטרופוליס איכזבה?

הארץ

7.9.2001 / 10:10

כרומטיס לא מכרה ולו מערכת אחת, אף שהציבה מערכות למטרות ניסוי ב-18 חברות

מאת הדר חורש

אז מדוע בעצם נפלה כרומטיס? האם היה זה אחד ממקרים רבים שבהם מוצר הקדים את זמנו, בעוד שהתחזיות לצמיחת השוק התבדו? האם היה ה"מטרופוליס" - המוצר המוביל של כרומטיס לניהול רשתות תקשורת עירוניות - איכזבה, כפי שרמז דובר לוסנט , או אולי היה זה כשל ניהולי של לוסנט, שלא השכילה לקלוט את המוצר ולשווק אותו, כפי שרמזו בכירי כרומטיס?

רשתות התקשורת העירוניות נדרשות לעמוד בעומסים כבדים, ואינן דומות לשאר חלקי רשת התקשורת הארצית. הם מחברות צרכנים הנזקקים לשירות אינטנסיווי בקצבי תקשורת מהירים ביותר. הצרכנים צפופים מאוד ותובעניים מאוד.

ספקי שירותי התקשורת, בעלי הרשתות, נדרשים לעשות שימוש נרחב במערכות הפועלות כצמתי תקשורת ענקיים המנתבים את התנועה הרבה ברשת, עוקבים אחר עומסים ותקלות ומספקים למרכזי הבקרה מידע שוטף על המתרחש ברשת. רשתות עירוניות צריכות להיות ערוכות לשינויים מהירים.

מרכזי העסקים הגדולים מתרחבים במהירות - בניין משרדים חדש המוקם בתוך שנה במרכז העיר נדרש לשירותי תקשורת בהיקף שנדרש בעבר לעיר מסדר גודל בינוני. מחירי הנדל"ן והצפיפות במרכזי הערים דורשים מהרשת להיות קומפקטית - לעשות שימוש מזערי במקום לסלילת קווים ובשטח להצבת ציוד לצמתי תקשורת וניתוב.

האופי המיוחד של תשתית התקשורת העירונית בעידן הפס הרחב, איפשר גם את הקמתן של חברות תקשורת המתמחות בתפעול רשתות תקשורת עירוניות ובאספקת שירותים מתקדמים לעסקים הנזקקים לתקשורת מהירה בפס רחב. רבות מחברות התקשורת החדשות נקלעו למשבר, שכן הסתמכו על הון שמקורו בבורסות שקרסו בינתיים, אך אחדות מהן ממשיכות לספק שירותים, בעיקר בארה"ב. חברות אלה הן הלקוחות העיקריים של שוק מערכות התקשורת העירוניות.

הארכיטקטורה המיוחדת הנדרשת לעמידה בדרישות אלה הביאה את יצרני המערכות לחפש הנדסה אחרת, שבמקרים רבים נמצאה מחוץ למרכזי הפיתוח של הענקים כמו לוסנט, נורטל , אלקטל סיסקו ואחרות. כיום מציעות כל חברות הענק פתרונות לשוק המטרו, ולצדן מתחרות בשוק גם חברות קטנות יותר כדוגמת סיקאמור, ריברסטון רד באק וטלאבס.

כרומטיס היתה אחת החברות הקטנות שהתמחו בפיתוח מערכות לשוק המטרו, ולוסנט היתה אחת החברות האחרונות שנכנסה לתחום זה. הנציגה העיקרית של ישראל בשוק המטרו היא ECI (אי.סי.איי) , המציעה כיום את מערכת ה-XDM-2000. המערכת של ECI נהפכה למסחרית בינואר 2001, ונרכשה על ידי קייבל אנד ווירלס, וודאפון ו-KPN ההולנדית.

ב-ECI אמרו כי בימים אלה בוחנות את המערכת חמש חברות תקשורת אירופיות. מעבודת מחקר משותפת שביצעו ליהמן ברד'רס ומקינזי, עולה כי בשוק התשתית לרשתות העירוניות עדיין יש ביקוש וצמיחה מהירים. המסקנה היא כי מקור הבעיה של כרומטיס לא היה בהכרח בשוק.

עבודת המחקר נערכה לפני הודעתה של לוסנט על סגירת כרומטיס. לפי המחקר לא מכרה כרומטיס אף מערכת, אף שהציבה מערכות למטרות ניסוי ב-18 חברות, בהן ביי ספרינג, צ'ויס וואן, ווייטספילד, וצ'אמפליין וואלי.

הביקוש למערכות המטרו הסתכם בשנה שעברה ב-15 מיליארד דולר, ועתיד להסתכם ב-50 מיליארד דולר ב-2005. הביקוש לתקשורת באזורים העירוניים עתיד לגדול במהירות, בעיקר בשל הביקוש לתקשורת נתונים. הצרכנים העיקריים של מערכות התקשורת העירוניות החדשות יהיו חברות העוסקות בקישור בין ספקי תקשורת ומרכזי נתונים, וחברות שיספקו לעסקים גישה לרשת התקשורת.

הגישה של הצרכנים לרשתות התקשורת המהירות תהיה דרך פרוטוקול את'רנט, ששימש בעבר לתקשורת מחשבים ברשתות מקומיות וכיום מתבסס כאמצעי גישה לרשת התקשורת המרחבית. האנליסטים העריכו כי האת'רנט יהפוך לאמצעי הגישה העיקרית לעסקים, ויתפוס כ-60% מרוחב הפס העתידי.

האנליסטים הניחו כי ברשתות העירוניות החדשות לא ישלטו חברות הטלפון המסורתיות, אלא חברות חדשות שיתמחו בתקשורת נתונים מהירה ושירותי תקשורת מורכבים לעסקים וצרכני תקשורת גדולים. אמנם חברות הטלפון המסורתיות יוכלו להתחרות בחברות החדשות, אך לדעת האנליסטים אין להן יתרון יחסי בתחום העירוני, והן יעדיפו להתמקד ברשתות ארציות ובינלאומיות.

האנליסטים העריכו כי החברות הפועלות בתחום עשויות להתמודד עם סיכונים לא קטנים. הטכנולוגיות שעליהן מתבססות התוכניות העסקיות מתקדמות מאוד, חלקן עתידיות. המערכות אינן מנוסות ויציבות. כרומטיס היא אולי אחת הדוגמאות לכך שפתרונות יקרים ומתקדמים ביותר עלולים להתגלות כבלתי יעילים, ולגרום נזקים כבדים למשקיעים בהן.

"מערכות הדור הבא הן מקור לחוסר ודאות, שכן המפעילים רק מתחילים לבחון אותן, והן עדיין אינן תקניות. טכנולוגיות חדשות יותר עשויות להאפיל על הפתרונות הקיימים", הזהירו האנליסטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully