וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיא מחפש לעשות את המכה

גלי ברגר

30.6.2007 / 16:17

בתוכנית טלוויזיה חדשה גיא מרוז מסתחרר בין הזדמנויות פז למלכודות פתאים. מחפש הזדמנות להכפיל את ה-100 אלף שקל שלו

גיא מרוז מעיד על עצמו שהוא אדם חרדתי. כשילדיו יוצאים לטיול שנתי הוא לא ישן בלילה, תאונות דרכים מפחידות אותו - ובכלל, העולם הוא לא המקום הכי בטוח בעיניו. אבל מרוז, כך התברר גם לו עצמו, הוא גם איש של סיכונים. אחרת איך אפשר להסביר את ההחלטה שלו לקחת 100 אלף שקל - כל חסכונותיו, שלמעשה אמורים לכסות כל מיני שעבודים ומינוסים - ולנסות להכפיל אותם תוך 100 יום. כל התהליך תועד והתוצאה - הסדרה "איפה הכסף" - תשודר החל בשבוע הבא בקשת. "אני חושב שאני לא חושב על הדברים עד הסוף, גם בתוכניות כמו בולדוג והמשמר האזרחי אנשים שואלים אותי אם אני לא פוחד להתעמת עם כל מיני גלברדים למיניהם (כשיעקב גלברד היה מנכ"ל פלאפון מרוז ניסה לשכנע אותו להסיר אנטנה סלולרית - ג"ב), ונראה שאני פשוט לא רואה את הדברים באותו רגע".

בארבעת הפרקים של "איפה הכסף" מנסה מרוז למצוא אפיקי השקעה שיאפשרו לו להכפיל את כספו. זו היתה יכולה להיות בקלות תוכנית שהוזמנה על ידי בנק או בית השקעות כתוכן שיווקי: יישב לו נציג הבנק, ייעץ, ינתח את מהלכיו של מרוז והצופה יתוודע לאיש החכם שיכול לדאוג אחר כך לכספו. כסמנכ"ל חברת ההפקות שמים, שהפיקה גם את התוכנית הזו, מרוז תופר לא פעם תוכניות בעבור חברות מסחריות - אך לדבריו זה לא קרה הפעם. דיסקונט, הבנק של מרוז מאז ומתמיד, הצטרף למימון התוכנית וזוכה בה לחשיפה נאה, ובית ההשקעות פסגות אופק נתן חסות בתמורה להשתתפות בתוכנית - אך הם נכנסו לתמונה בשלב מאוחר יחסית. בית ההשקעות אקסלנס, שאליו הגיע מרוז לייעוץ, כלל לא מזוהה בתוכנית. רק מי שיודע כי החברה שוכנת במגדל משה אביב ברמת גן או מכיר את היועצים יכול לזהות במי מדובר.

"הרעיון המקורי היה של רענן שקד (סגן עורך מוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות" ובעל טור במוסף - ג"ב), שטען שיש פה פריחה של אנשים שהבינו שהם יכולים לעשות עם הכסף שלהם יותר מאשר לשים אותו בבנק, ושהציבור הבורגני מהמעמד הבינוני מתחיל להתעסק עם כסף", אומר מרוז. "התחלנו לעבוד עם הבמאי ליאור שפר ועם המפיק אורי דיקשטיין, שהוא גם מנכ"ל שמים, וכך נולדה הסדרה. רותי רודנר, מנהלת הפיתוח של קשת, התלהבה מהרעיון - ובסך הכל עבדנו כמעט שנה על התוכנית".

מה הבעיה עם תוכן שיווקי?

בפרק הראשון מסתובב מרוז ברחובות תל אביב עם שקית ניילון צהובה שבתוכה 100 אלף שקל. חשוב לו מאוד להדגיש שהכסף שלו - או יותר נכון של הבנק, כי הוא לקח הלוואה בעבור התוכנית. אפילו אבא שלו היה בטוח שהכסף הוא של קשת ונעמה, בתו הצעירה, שאלה אותו למה הוא לא משחק בכסף של ערוץ 2 כשהשקעותיו במניות הסבו לו הפסדים. מרוז לא מוכן לגלות אם הפסיד לבסוף את הכסף או הכפיל אותו.

"בהתחלה חשבנו שחברת ההפקה תערוב לכסף ואם אאבד אותו היא תחזיר לי אותו", הוא מספר. "לפני שיצאנו לדרך נפל לי האסימון והבנתי שאני לא יכול לעשות סדרה דוקומנטרית בלי באמת להתנסות בדבר. כך היה גם בתוכנית על הסיגריות". בתוכנית "מתחילים להפסיק לעשן", ששודרה בערוץ 10, מרוז אכן הפסיק לעשן. אחר כך הוא גם הוציא ספר שעסק בעניין. אם נחזור לרגע לעניין התוכן השיווקי, לתוכנית ההיא קופת חולים מכבי נתנה חסות.

שיתוף הפעולה של מרוז עם חברות מסחריות קצת מוזר בהתחשב בעובדה שהוא עיתונאי שמתעמת איתן בתוכניות "בולדוג" ו"המשמר האזרחי". ואולם הוא אינו רואה בעיה בכך שחברות מסחריות נכנסות לפריים-טיים בלי שהצופים מודעים לשיתוף הפעולה המסחרי עמן. "אני לא מבין למה אנחנו מתעסקים עם זה בכלל", הוא אומר. "בארה"ב רואים בסיינפלד עשר קופסאות קורנפלקס מאחור, וכאן יושבים ומנסים לתפור בכל מיני דרכים מוזרות איך כן יראו או לא יראו חברה מסחרית. זה מיותר, זה בולשיט, במילא בסוף יהיה תוכן שיווקי בכל מקום, גם כשחברה קונה מראש תוכנית יש חוקים מאוד נוקשים כמו בסיפור של האנטיביוטיקה (התוכנית על האנטיביוטיקה של דנה ויס שהופקה בשיתוף פעולה עם קופת חולים מכבי - ג"ב). אם העורך הוא איש מספיק מקצועי אז תימסר שם אינפורמציה מקצועית".

כשמרוז התחיל לעבוד על "איפה הכסף" הוא רצה לעשות תוכנית רצינית שתכניס את הצופים למתח. בפועל יצאה תוכנית די משעשעת. "מדי פעם אני צריך לעשות משהו שהוא לא הארד קור, אלא יותר פאן, כמו שעשיתי בחיים על פי Y כשעברתי לגור עם אביב גפן בהתנחלות. גם שם היה ערך, אבל זה היה פחות כבד".

אחת הדמויות שמוסיפות לסדרה נופך בידורי היא אסף. הוא מצויד באוזניית בלוטות' הצמודה לאוזנו, מפגין נמרצות אופיינית לאנשי שוק ההון ומצייר למרוז את עוגת ההשקעה שלו שכוללת מניות, מט"ח, השקעה בעסק בישראל, עסק בחו"ל ופעילות יבוא. הוא גם לוקח אותו ללונה פארק ומסביר לו למה הגלגל הענק הוא אג"ח מדינה (משעמם), הפיראטים הם שוק המניות ורכבת ההרים משולה לאופציות.

בסדרה מוצג אסף כ"בן של חיים ויפה". אבא של מרוז שולח אותו להתייעץ אתו - והוא נהפך למנטור שלו. ואולם אסף, מנהל חדר עסקות מט"ח ומרצה לכלכלה במכללות, נבחר לתפקיד מבין 15 מועמדים. "את חלקם רואים בטלוויזיה ובעיתונים, אבל לא מצאנו אף אחד שווה", אומר מרוז. "איך שפגשנו את אסף ידענו שהוא האיש, והתפקיד שלו בסדרה גדל והלך".

רייטינג לא נכון של המין האנושי

בתוכנית יש תפקיד גם לילדיו של מרוז - דניאל, בן 17 וחצי, שמככב עכשיו גם בסדרה "הנפילים" ב-yes ונעמה, בת 11 וחצי. השניים בוחרים עם אביהם אילו מניות לקנות ("המלט נשמע שם טוב") ושומעים על מעלליו. הבן הגדול מור משרת בצבא ולא לקח חלק פעיל בתוכנית למעט הבלחה באחד הפרקים. גם סבתו בת ה-92 של מרוז מתבקשת להסביר למה אף אחד במשפחה שלו לא עשה אף פעם כסף.

ואכן מרוז למד שיש אנשים שעושים כסף - ונראה שהוא לא אחד מהם. "המנטורים שריאיינו לתוכנית היו אנשים שאתה נפגש אתם ומריח את הכסף. זה משהו בגילוח שלהם", הוא אומר. "אני לא חושב שזה טיפוס מסוים, גם אבי נקש שרכש את ארקיע, גם גאידמק וגם אהוד ברק הם אנשים עם כסף. אני חושב שאלה אנשים שקיבלו החלטה. אני לא קיבלתי החלטה לעשות כסף, יצאתי למסע".

ומה בכל זאת למדת על כסף?

"כסף זה מקצוע. לא חשבתי ככה בהתחלה. חשבתי שיש רואי חשבון שיודעים לעשות חישובי מס, אבל לא הבנתי שזה מקצוע שלם - מסובך, מורכב ומשעמם. חוץ מזה הבנתי שאין לי מושג בצורה שאני מנהל את חיי. לקחתי הלוואה לתוכנית במקום לפתוח תוכנית חיסכון, מה שעלה לי הון תועפות. למדתי שאני לא יכול ולא מצליח להבין את כל ההשקעות במט"ח, עשיתי כמו פישמן במינוף עסקות מט"ח ולא הבנתי כלום. זה גם לא מעניין אותי. הבנתי שעל אף שאני לא מתחבר בשום צורה לעולם של מניות זה משתלם יותר מסתם חיסכון בבנק".

ואולם מרוז הבין שלא רק בשוק ההון אפשר להרוויח כסף. "למדתי שמאוד קל ופשוט לייבא משהו מסין ולמכור את זה", הוא מספר. "ייצרנו שם כדורי שלג של ירושלים - מזכרות מלאות במים שכשמנערים אותן נראה כאילו יורד שלג בפנים. הבאנו את זה לארץ ויכול להיות שאעשה את זה עוד פעם. עכשיו, כשיש אינטרנט, כל כך קל למצוא מפעל בסין שייצר לך. זה החלק שאהבתי בעבודה, את היזמות.

"מצד שני, בפרק האחרון אני נחשף לנדל"ן בישראל ובחו"ל. אני יכול לקחת דירה, לחלק אותה לשלוש ולעשות יופי של כסף, אבל אני לא אעשה את זה. אין לי כוח להתעסק עם זה. אני אבוא להחליף צינור? אני מניח שאלה אנשים שעושים כסף. נראה לי שגם בתיווך של עסקות יש הרבה כסף. אני חיברתי המון פעמים בין אנשים ובחיים לא חשבתי לקחת על כך כסף".

"בגלל הכסף אין שלום"

אתה בן 45, נשוי עם שלושה ילדים - וכל חסכונותיך מסתכמים ב-100 אלף שקל שגם הם משועבדים.

"כשחשבנו על הסכום בתחילת התוכנית ואמרנו 100 אלף שקל היה לי לא נוח עם זה. אני אספר לאנשים שיש לי 100 אלף שקל בבנק? ואז התברר לי שזה ממש מעט, אנשים מסתובבים עם 300-400 אלף שקל ומשחקים אתם. בבית ההשקעות בכלל לא קיבלו אותי עם סכום כל כך נמוך. מצד שני יש אנשים שאין להם שקל, שאני רואה בתוכניות האחרות. לא הכל זה הבועה התל-אביבית".

נדמה שמרוז למד דבר נוסף על כסף: שהוא די שונא אותו. "באחד הפרקים נסענו לניו יורק - הבאנו לשם הופעה של עינת שרוף כחלק מעסק בחו"ל. ביקרנו אצל חברה שלה בפארק אווניו. היו לה יצירות אמנות של פיקאסו במיליוני דולרים והיא עשתה לנו סיור מודרך. ראיתי את העושר הזה וזה לא עשה לי טוב, הוציא אותי מהדעת עניין הפערים.

"הכסף לגמרי מוליך אותנו כחברה. אני חושב שאין שלום במזרח התיכון בגלל כסף. אולי לאמריקאים מאוד משתלם מה שקורה פה. בסופו של דבר, אנשים רק רוצים להגיע הביתה, לשתות כוס יין ולראות טלוויזיה. אבל הכסף נהפך לכוח ואנשים נורא עשירים מנהלים את העולם. למה עורך דין טוב צריך להרוויח יותר ממורה טוב? למה רם כספי מרוויח הרבה יותר ממי שמחנך את הילדים שלי ומאשתי, שהיא מורה? יש פה רייטינג לא נכון של המין האנושי. אם מורים היו מקבלים משכורת דומה לזו של שופטים הכל היה נראה אחרת. זה מקום לא טוב שהחברה נקלעה אליו במאה השנים האחרונות".

גיא מרוז

גיל: 45

מצב משפחתי: נשוי + 3

מגורים: תל אביב

עיסוקים: עיתונאי, סמנכ"ל חברת שמים, מוסיקאי

עוד משהו: המקצוע האמיתי שלו הוא מוסיקאי ויש לו טור אישי קבוע במקומון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully