וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להמר נגד הדולר?

איתן אבריאל

3.7.2007 / 15:02

אסטרטגיית המט"ח עליה הצהיר UBS אמיצה מאוד - להאמין בשקל על פני הדולר - השאלה היא האם כדאי לחקות אותה?

דבר אחד אפשר להגיד על הבנקים הזרים: בכל הקשור להמלצות השקעה - יש להם ביצים. בעוד שהבנקים ורוב בתי ההשקעות בישראל מנפקים מדי שבוע המלצות כלליות וזהירות לגבי הגדלה או הקטנה של השקעה באפיק זה או אחר, הבנקים בחו"ל מוכנים להסתכן ולהציע תוכניות מסחר מדויקות ומפורטות - גם כאלה שעשויות להתפוצץ להם בפנים.

דוגמה אחת לכך היא ההמלצה על שוק המטבע הישראלי שפירסם הבנק השווייצי UBS ב-29 ביוני. ב-UBS חושבים שהשקל ישנה בקרוב כיוון ויתחזק מול הדולר, אך לא משאירים את הדברים ברמה זו. כדי ליהנות מהמגמה הם ממליצים להמר נגד הדולר באמצעות חוזה עתידי מסוג "פורוורד" לשלושה חודשים, כשהכניסה היא בשער של 4.2425 שקלים לדולר והיציאה היא ברגע שהדולר יירד לשער של 4.05 שקלים. ב-UBS יודעים כי ייתכן שההימור שלהם לא יפגע והדולר דווקא יעלה, ולכן מנחים את הלקוחות לקבוע הוראת "סטופ לוס" ברמה של 4.364 שקלים.

הסבר: פורוורד הוא חוזה לא סחיר שאותו מבצע המשקיע מול בנק (לא ניתן לקנות אותו בבורסה). בחוזה מוחלפים שני מטבעות בשער חליפין נתון ובתאריך עתידי כלשהו. לצורך כניסה לחוזה אין צורך להשקיע כסף, אך הבנק דורש ביטחונות בהיקף שיספיק לכסות את ההפסד של המשקיע, אם יהיה כזה. "סטופ לוס", כפי שהשם רומז, היא הוראה התקפה במשך כל חיי החוזה ודואגת לעצירת ההפסדים אם המטבע נע נגד הכיוון הרצוי. במקרה הזה ממליץ הבנק לסגור את החוזה אם הדולר יפתיע ויבחר דווקא לעלות ביותר מ-2.5% ביחס לשער הנוכחי.

UBS מודעים לסיכונים

ההמלצה של הבנק השווייצי נובעת ממה שהוא חושב על שערי הריבית. לדעתו לא חל בעולם שינוי מהותי, הריבית בארה"ב לא תעלה באופן קיצוני והכניסה השוטפת של כספי הזרים תתחדש לאחר שבחודש האחרון הוחלפה ביציאת כספים. לכן, אומרים שם, השקל ישוב ויתחזק - ויש אפילו סיכוי שהמגמה הזו תואץ אם בנק ישראל יעלה בחודש הבא את הריבית השקלית.

ב-UBS לא נרתעים מהזכרת הסיכונים, כולל הביטחוניים והפוליטיים. ואולם לדעתם אלה סיכונים נמוכים: בהמלצה שלהם הם מפרטים 15 אירועים ביטחוניים שהתרחשו בשנים האחרונות, החל ממות ערפאת, דרך מלחמת לבנון השנייה ועד להשתלטות החמאס על עזה, וטוענים כי אף אחד מאלה לא השפיע באופן מהותי על חוזקו של השקל.

הציבור שומע אחרון

האם UBS צודקים? תלוי את מי שואלים. בקרב הסוחרים בזירת השקל-דולר אכן שוררת בימים האחרונים תחושה שהמהלך הגדול של השבועות האחרונים הסתיים - עמדה שתואמת את זו של הבנק השווייצי. ואולם יש בנקים זרים שחושבים דווקא אחרת, לרבות כאלה שממליצים ללקוחותיהם לוותר על הצעת ההשקעה של UBS. מה שברור הוא שההמלצה של UBS אולי טובה לקרנות גידור וספקולנטים גדולים, אך היא אינה מתאימה לחוסך מן השורה, אפילו חוסך נועז. מדוע?

ראשית, העיתוי: UBS פירסם את ההמלצה שלו ביום שישי שעבר, אך מאז כבר השלים השקל עלייה חדה עד ל-4.20 שקלים לדולר - כך שחלק משמעותי מהרווח הפוטנציאלי של העסקה כבר נעלם. כך זה עובד בשווקים הפיננסיים ובשוק המט"ח בפרט: כשיש רעיון חדש משתפים בו קודם את הסוחרים של הבנק עצמו, אחר כך את הלקוחות הגדולים והטובים, ורק לבסוף מפרסמים את ההמלצה לציבור הרחב. יש שיאמרו שיש בכך סוג של מניפולציה, וכי הציבור שמצטרף אחרון הוא זה שמייצר את הרווח לכל אלה שנכנסו לפוזיציה ראשונים.

שנית, המנגנון: בעוד שמניה יכולה לעלות בעשרות אחוזים בכמה חודשים, שערי המט"ח נעים באחוזים בודדים לכל כיוון. לכן, כדי להרוויח סכומים גדולים בשוק המט"ח צריך לבצע עסקות במיליוני שקלים, תוך ניצול מנגנונים של נטילת אשראי או ריתוק ביטחונות גבוהים עבור פעילות באמצעות חוזים עתידיים - כמו עסקת הפורוורד שמציע UBS. בנוסף, חובה לבצע את הכל ללא עמלות ותוך הקפדה על קבלת פערי קנייה-מכירה מזעריים מטעם הבנקים, שהם הצד השני בעסקה.

לרוב המוחלט של הציבור אין יכולות כאלה. רוב האנשים אינם יכולים להרוויח בעסקות אלה, וראוי כי יתרחקו מהן. אולי טוב שכך: למרות הביטחון הרב של אנשי UBS ברעיון ההשקעה שלהם, הניסיון מלמד שגם רוב המקצוענים לא מצליחים להרוויח באופן עקבי בשוק המט"ח, וכי המרוויחים היחידים הם הבנקים שמספקים להם ולכולנו את השירותים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully