וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבע הכסף של אינדיגו

7.9.2001 / 23:06

רגע לפני המיזוג עם קומפאק רוכשת HP את אינדיגו הישראלית בכ-882 מיליון דולר

נתן ליפסון וגולן פרידנפלד

ענקית החומרה האמריקאית HP (היולט פקארד) הודיעה היום אחרי נעילת המסחר בוול סטריט על כך שתשלים את רכישת הבעלות המלאה על יצרנית ציוד הדפוס הדיגיטלי הישראלית אינדיגו , המעסיקה כ-1,100 עובדים.

HP מחזיקה כבר ב-13.4% ממניות אינדיגו. את היתרה היא תרכוש תמורת 629 מיליון דולר במניות. כמו כן, אם אינדיגו תצליח להגיע למכירות של 1.6 מיליארד דולר בשלוש השנים הקרובות, HP תשלם לבעלי המניות הנוכחיים באינדיגו סכום נוסף של 253 מיליון דולר במזומן.

העסקה מעניקה לאינדיגו שווי מינימלי של 726 מיליון דולר ושווי מירבי של 1.05 מיליארד דולר. שווי השוק הנוכחי של אינדיגו, שמניותיה זינקו בתום המסחר ביום חמישי ב-14.1%, עומד על 700 מיליון דולר.

אינדיגו סיימה את המחצית הראשונה של 2001 עם הכנסות של 90.7 מיליון דולר והפסד של 5.5 מיליון דולר. החברה סיימה את שנת 2000 עם הכנסות של 165 מיליון דולר.

יעד המכירות שננקב בהצעת הרכש גבוה איפוא פי שלושה לערך מקצב המכירות הנוכחי של אינדיגו. הכנסותיה של אינדיגו צפויות לגדול עתה עקב קרבתה לערוצי השיווק של HP.

על פי תנאי העסקה, HP תציע לבעלי המניות באינדיגו לקבל 7.5 דולר במניות HP או לקבל 6 דולר במניות HP בתוספת זכות בלתי-סחירה (CVR) בשווי מירבי של 4.5 דולר במזומן. שוויה של כל זכות יהיה אפס אם המכירות של אינדיגו יצטברו לכדי מיליארד דולר ויעלה בצורה ליניארית עד ל-4.5 דולר אם המכירות יגיעו ל-1.6 מיליארד דולר.

השווי של מניית HP שתונפק לבעלי המניות באינדיגו ייקבע על בסיס ממוצע מחיר המניה ב-20 ימי המסחר שיסתיימו שלושה ימים שלפני תום מועד קיבול הצעת הרכש של HP. על פי ההסכם, שווי המניה על פי חישוב זה לא יהיה נמוך מ-16.69 דולר ולא יעלה על 23.68 דולר.

מניית HP נסחרת עתה ב-17.7 דולר - מחיר שאליו הידרדרה מגובה של 23 דולר עקב החלטתה להתמזג עם קומפאק בעסקה בשווי 25 מיליארד דולר.

סבירות גבוהה לפיטורים בחברה כדי למנוע כפל תפקידים

בני לנדא, מייסד ויו"ר אינדיגו, אמר בעקבות הרכישה "החזון שלנו היה תמיד להנהיג את תעשיית הדפוס המסחרי המסורתית לעבר העידן הדיגיטלי, ולראות כיצד הופכת הטכנולוגיה של אינדיגו לטכנולוגיה השלטת בשוק הדפוס המסחרי. עתה, כחלק מחברת HP, אנו רואים יעד זה כבר השגה".

לא בטוח שהחזון של לנדא, המחזיק ב-41% ממניות אינדיגו, היה למכור אותה בסופו של דבר לענק אמריקאי דוגמת HP. סביר יותר להניח כי לנדא ראה את אינדיגו מתפתחת כחברה ישראלית מובילה בענף הדפוס הדיגיטלי, ומגיעה בכוחות עצמה לרווחיות תוך שהיא זוכה לתמחור הראוי מצד ציבור המשקיעים.

האנליסט יאיר ספלטר, מקרדן שוקי הון, סבור כי שווי של 500 מיליון דולר לאינדיגו הוא גבוה מדי, קל וחומר, לגבי השווי המשתקף מהעסקה הנוכחית. להערכתו של ספלטר, החברה תסיים את שנת 2001 עם שיעור רווחיות גולמית של 46% לעומת שיעור רווחיות גולמית של 50% כפי שהיה לה ב-2000. ספלטר ציין כי אחד הגורמים המרכזיים למעבר להפסד תפעולי ברבעון הראשון והשני הוא מבנה העלויות המנופח של החברה, שמונע ממנה להשאיר שולי רווח חיוביים למרות מחזור מכירות שנתי של כ-165 מיליון דולר.

אסטרטגיית השיווק הישיר, בה נוקטת החברה, מביאה אותה להעסיק כ-500 אנשי שיווק ומכירות ברחבי העולם ולהערכתו של ספלטר הוצאות אלו יושבות על החברה כאבן ריחיים ומקשות עליה לעבור לרווחיות. סמנכ"ל הכספים של אינדיגו העריך כי החברה תעבור לרווחיות כבר ברבעון הרביעי של השנה, ותציג צמיחה שנתית של כ-20% במכירות. אולם כעת, לאחר הרכישה של החברה על ידי HP, ייתכן שיעד זה יתקרב (אם יעשה קיצוץ נרחב בהוצאות) או יתרחק, במידה שבעלי הבית החדשים יחליטו על שינוי אסטרטגי והגדלת משאבי המחקר והפיתוח של החברה.

השווי המקסימלי שהעסקה משקפת לאינדיגו הוא כמיליארד דולר, הגבוה משווי השוק הנוכחי של אינדיגו ב-43%, ושווי מינימלי של 726 מיליון דולר הגבוה משווי השוק הנוכחי בכ-4%. אך אינדיגו כבר הגיע לשווי של יותר מ-3 מיליארד דולר ב-1995, כשנה לאחר הנפקתה בארה"ב. מאז עברה החברה כ-3 סיבובים של רה ארגון, הפסידה כ-200 מיליון דולר במצטבר, וכיום היא מעסיקה כ-1,100 עובדים, הממוקמים במרכז החברה אשר במסטריכט (הולנד) ובחטיבות הייצור והפיתוח שבישראל.

רמז לשינויים המתוכננים בחברה ניתן היה לדלות מדבריו של וויומש ג'ושי, נשיא חטיבת מערכות ההדמיה והדפוס של HP, שציין כי "אנו עובדים כבר מספר שנים בקשר הדוק עם הנהלת אינדיגו, ולפיכך אנו מצפים לשילוב חלק של צוותי העבודה באינדיגו עם צוותי העבודה המשותפים מ-HP. "סביר להניח כי בעלי הבית החדשים באינדיגו לא ירצו לשמר כפילויות תפקידים בחברות, ולכן הודעה על פיטורי עובדים באינדיגו בעתיד הנראה לעין בהחלט נראית סבירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully