וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקץ לאובר-בוקינג?

זוהר בלומנקרנץ

5.7.2007 / 3:37

סוכני הנסיעות מציעים לחייב את חברות התעופה להודיע מראש על רישום יתר לטיסה. כך הבחירה תהיה בידי הצרכן, וימנעו עוגמת נפש

יוזמה חדשה של פורום סוכני נסיעות עסקיות: חיוב חברות התעופה לסמן בעת הזמנת כרטיס טיסה אם הטיסה נמצאת "ברישום יתר" (Over Booking) או לא; זאת כדי לתת ללקוח את זכות ההחלטה אם להמשיך ברכישת הכרטיס. לדברי הפורום כמובן שבמקרה כזה ייבחן ביטול הענקת הפיצוי לנוסע שבחר במודע בטיסה שנמצאת ברישום יתר. לדברי אחד מחברי הפורום הכוונה היא לעניין חברי כנסת ביוזמת חקיקה בנושא.

כיום חברות תעופה רבות מנהיגות בגלוי את שיטת הזמנת היתר. ואולם, אין אחוז קבוע או מספר קבוע של רישום יתר בכל טיסה. חברות התעופה אף לא חייבות להודיע מראש לציבור הנוסעים אם קנו כרטיסים לטיסה שבה מונהגת הרשמת יתר.

החברות משתדלות, לדבריהן, לפתור מצבי משבר כתוצאה מרישום יתר באמצעות מתנדבים מקרב הנוסעים הממתינים לטיסה. כך לדוגמה, במקרים שבהם מסתמנת בעיית רישום יתר, נציגי החברות מאתרים נוסעים שיתנדבו מראש - תמורת פיצוי כספי וסידור חלופי - שלא לעלות על הטיסה.

ואולם, חבר פורום סוכני נסיעות עסקיות מגלה, כי "מפני שהזכות הנוכחית לפיצוי מותנית בהורדה מטיסה עקב רישום יתר, נוקטות חברות תעופה רבות בשיטות אחרות כדי להוריד את הנוסע מהטיסה ללא צורך בפיצוי. בין השיטות: 'אנחנו לא מאתרים את הכרטיס האלקטרוני שלך' והכרטיס 'מאותר' רק לאחר יציאת הטיסה ואז אין ברירה אלא להעלות את הנוסע לטיסה חלופית".

שיטה אחרת הנהוגה בחברות תעופה המפעילות את מערך האבטחה בעצמן - שיטת "המזוודה הלא מזוהה", כהגדרת חבר הפורום: "הנוסע מעוכב היות שהמטען שלו 'אינו מזוהה'. תהליך זיהוי המטען נעשה רק לאחר שהטיסה יצאה. נו, ומי יתווכח עם קצין הביטחון".

"יוזמה ברוכה"

יו"ר פאנל חברות התעופה הזרות בישראל, אבי פרידמן, מנכ"ל חברת התעופה קונטיננטל איירליינס, מברך על היוזמה אך בתנאי שסוכני הנסיעות יחוייבו אף הם לדווח מראש, לכמה חברות תעופה במקביל הם עשו הזמנה לאותו נוסע: "הרעיון הוא טוב, בתנאי שיפעל גם בצורה הפוכה - סוכני הנסיעות יצטרכו לומר כמה מקומות הם הזמינו לאותו נוסע בכמה חברות תעופה. שכן, הבעיה של 'רישום יתר' נוצרת מביצוע הזמנות של סוכני הנסיעות או הנוסעים בכמה חברות תעופה כדי להבטיח מקום ואחר כך לא מבטלים את ההזמנות בחברות התעופה שבהן בחרו שלא לטוס".

פרידמן דוחה את טענות בדבר שיטות שלפיהן נוקטות לכאורה חברות תעופה כדי להתחמק מתשלום פיצוי לנוסעים או להוריד נוסע מהטיסה בלא פיצוי: "אני לא מכיר מקרים כאלה. אפשר שיווצר מצב אמיתי שבו ההזמנה מתבצעת על שם הנוסע בצורה אחת והוצאת הכרטיס מתבצעת בשם משובש אחר, כמו לדוגמא החלפת F ב-P והדבר גורם לבעיה באיתור הנוסע. לא שמעתי על שיטת המזוודה 'הלא מזוהה'. הטענה לא הגיונית, מכיוון שהנוסע מוסר את מזוודותו ומקבל כרטיס עלייה למטוס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully