וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"העיניים והאוזניים של לוני"

טלי חרותי-סובר

6.7.2007 / 4:11

כך מכנים את מנכ"לית מכבי ת"א בכדורגל, תמי פרידמן, שהיתה מועמדת לניהול חברת yes, והיום בעסקי המדיה, ההיי-טק והניהול

אמצע היום, והבניין הגדול בהרצליה רוחש פעילות. לחדר הישיבות נכנסת אשה גבוהה ודקיקה, לבושה שחור אופנתי וצמוד. רעמת שיער בלונדיני מוקפד גולשת על כתפיה, האיפור לא מורגש, גילה לא ניכר בלחייה.

תמי פרידמן, מנכ"לית קבוצת הכדורגל מכבי תל אביב ואשת סודו של היו"ר לוני הרציקוביץ', מדברת בשקט ולא מחייכת יותר מדי. אחרי כמה שעות בחברתה, לא ברור מה היא יותר: אדם מודע ואופטימי כפי שהיא אוהבת להציג את עצמה, או אשה מנותקת-משהו הבוחרת לראות את המציאות בעיקר דרך עיניה שלה.

פרידמן פועלת בתחום שופע טסטוסטרון, נראית שברירית אך נחשבת לאשת פלדה, כלכלנית מהירת מחשבה ונחרצת שעוסקת בטכנולוגיה אך גם בכדורגל, מנהלת מקצועית ואשת סודו של הרציקוביץ', בעליה של יבואנית מוצרי האלקטרוניקה ישפאר ובעל השליטה בקבוצת הכדורגל של מכבי תל אביב, מקבוצות הפאר של ליגת העל. המקורבים ומנהלי העסקים של הבוס אינם מערערים על מעמדה במקום הראשון לצד הבוס. מזה שמונה שנים מנהל הרציקוביץ' את הקריירה המקצועית שלה, והיא מעורבת, בניהול ישיר או כיועצת סתרים, בכל עסקיו.

אין בישולים - יש גאווה

תמי (תמר) פרידמן נולדה לפני 47 שנים בירושלים, וגדלה כבת בכורה מבין חמישה ילדים. להוריה, יוצאי בולגריה, היתה אג'נדה ברורה: "תהיי תלמידה טובה ואחר כך תתחתני". החנונית הירושלמית פעלה בדיוק לפי הכללים. היא למדה בתיכון שליד האוניברסיטה והיתה תלמידה מצטיינת, חלשה בתחביבים אך קוראת שלושה ספרים ביום.

בצבא נשלחה למשטרה הצבאית, אך כנערה הישגית ששאפה תמיד לבלוט ולהצטיין החליטה להפוך את הלימון ("בכיתי בלי סוף") ללימונדה. כשוטרת בכלא ארבע פגשה את בעלה לעתיד, ואת השירות סיימה כקצינת ח"ן-ת"ש בפיקוד דרום. בגיל 21 נכנעה ל"לחץ המטורף בבית להסתדר", והודיעה לחבר: "או שמתחתנים או שנפרדים". באותה שנה כבר פגשה את החופה.

טיול גדול בחו"ל? לא בבית ספרה. "אני כבדה כזו", היא אומרת. כמי שחונכה שאסור להתבטל לרגע, החלה לעבוד כקלדנית בבנק לאומי וללמוד לתואר ראשון בכלכלה. ללימודי התואר השני במינהל עסקים כבר הביאה את בתה הבכורה בסל-קל.

תפקידה הראשון ככלכלנית היה בחברת דלק, שם סומנה מהר מאוד ככוכב עולה. היא קודמה ונהפכה לממונה על הפעילות בשווקים עתידיים: "הנושא היה בחיתוליו בישראל", היא מספרת. "שלחו אותי לאוקספורד להשתלם וניהלתי פוזיציות ענק, חוזים עתידיים של דלק גולמי ומוצרי אנרגיה בשווי מיליוני דולרים בבורסה הניו-יורקית. זו היתה תקופה מטורפת של עבודה מסביב לשעון ומפגש עמוק עם הרמות הגבוהות של התחום העסקי בישראל ובעולם". במקביל כתבה טור ב"גלובס", ושמה נהפך למוכר במילייה.

בעוד הקריירה פורחת הרי שבבית לא ממש פגשו אותה. את שתי הבנות גידלו בעיקר סבא וסבתא. פרידמן, שלא בישלה מעולם, מודה שמדי פעם היא שומעת טענות: ייסורי מצפון דווקא אין לה: "שתי בנותי קיבלו את הטיפול הכי טוב בעולם מאנשים מדהימים", היא אומרת, "ואני הייתי תמיד זמינה בטלפון. נכון שלא היה בבית ריח של בישולים, אבל הקשר בינינו מצוין והבנות שלי גאות בי. אני שלמה עם עצמי כי לא יכולתי אחרת - אנחנו באים לעולם כדי להגשים ייעוד, ולא כדי לרצות כל הזמן אנשים אחרים".

לפנק את עצמה היא לא שוכחת. ימי שישי מוקדשים למספרה, קוסמטיקאית או עיסויים, וגופה הדקיק מוזן בעיקר בסושי, סלטים ועשרה סוגי ויטמינים ביום. "רזה ושקופה", היא אומרת, "כמו הגיבורה בספר האהוב עלי, 'כמעיין המתגבר'".

מיובל רן לאיתן רוב

השנה היתה 1994. יובל רן, מי שנחשב לילד הפלא של הבורסה הישראלית ובעליה של חברת קווי אשראי, החליט להקים נבחרת כוכבים צעירה שתנהל את עסקיו. תמי פרידמן נענתה לקריאה, והחלה לנהל חברה בת שעסקה בניהול ניירות ערך.

ההפתעה המרה לא איחרה לבוא: קווי אשראי התמוטטה, רן ברח לארצות הברית ופרידמן נותרה ללא עבודה. באופן מפתיע לא ניזוקה כלל ושמה לא הוכתם. מגע הטפלון הפרידמני הוכיח את עצמו בפעם הראשונה. היא גם לא מתרגשת כשהיא מדברת על הימים ההם: "החלקתי החוצה דרך חברת יואל, חברה נוספת שהיתה בשליטת הקבוצה אבל האש לא כוונה לעברה", היא מספרת.

אבל יום אחד נותרת ללא עבודה כשהבוס שלך הוא עבריין נמלט.

"נכון. אז מה?"

ייתכן כי כבר אז הבינה שקשרים שפיתחה עם השנים יסייעו לה להיחלץ מהמשבר. במסגרת עבודתה פגשה באלכס גלעדי ונחשפה לתחום התקשורת והטלוויזיה. "תמי פרידמן באה אלי כשעבדה אצל יובל רן", נזכר גלעדי, "ומהר מאוד הסתבר שהיא אינטליגנטית, קולטת מהר, ובמספרים היא מבינה מצוין. כבר אז ראיתי שהיא מטאל, שיש מתכת קשה מתחת לחיוך הזה, שיכול לגרום לאנשים אחרים לעבוד, וכשחברת כלל הלכה על מיזם הלוויין שלחתי אותה לשם".

במסגרת קבוצת המשקיעים, שהיתה נחושה ליצור תחרות לכבלים, פגשה פרידמן את אנשי כלל ופועלים השקעות, את רון לאודר - ואת לוני הרציקוביץ' מישפאר. זו היתה תחילתה של ידידות מופלאה.

במשך יותר משנתיים הובילה את קבוצת DBS דרך מסלול החתחתים של הרגולציה, ואחר כך הטכנולוגיה, התוכן והשיווק. הקשר עם המשקיע הרציקוביץ' התהדק עד מאוד. "כמו בכל חידוש, גם פה היו המון אנשים שניסו להרוס את החלום", היא אומרת, "אבל אני הייתי בטוחה שזה יצליח. קמתי כל בוקר ואמרתי לעצמי: אני אהיה שם - אין צ'אנס שלא".

בשלב זה של התיאור פוצחת פרידמן, שקוראת הרבה מאוד ספרי מודעות, בנאום שכל קואץ' מתחיל היה גאה בו: "לא משנה מה אומרים עליך בחוץ, כי זו לא המציאות כפי שהיא", היא אומרת. "האמת היא זו שבפנים, ומה שיש שם - זה מה שיקרה. כשאני מאמינה בעצמי גם הסביבה מאמינה. כשאדם נותן לסביבה החיצונית להשפיע עליו הוא מאבד את עצמו. בכלל", היא מסיימת במשפט המפתח הבא: "כשאדם מכוון למשהו הכל קורה, כאילו אלוהים מסדר מלמעלה את הדברים".

אלוהים, כישרון, מזל או לוני הרציקוביץ', משהו באמת סידר את הדברים. במהלך שנת 2000 זכתה הקבוצה ברישיון הנכסף והתמזגה עם קבוצה נוספת, בהובלת בזק, יורוקום וגילת, שחתרה לעבר אותו יעד.

חברת יס, תחת המנכ"ל איתן רוב, נעמדה על רגליים צעירות, ומיד התגלעו בין עשרת בעלי המניות חילוקי דעות קשים: "זה לא היה קל", אומרת פרידמן, שקיבלה על עצמה את תפקיד מנכ"ל תוכן משותף: "שתי הקבוצות לא ראו עין בעין, והקבוצה השנייה קנתה את החלק שלנו. כל משקיע קיבל 2 מיליון דולר והלך".

כמנכ"לית תוכן היתה יכולה להישאר, אלא שהיא סימנה לעצמה את התוואי שיוביל אותה בשנים הקרובות - לוני הלך, והיא איתו.

"לוני העשיר את חיי"

ההערכה והאמון שרחש לה הרציקוביץ', הערכתה העמוקה לא פחות כלפיו והנאמנות הבלתי מסויגת שלה העניקו לה תואר מנכ"לות נוסף, הפעם בחברת קונקט טי.וי למיזמי טלוויזיה אינטראקטיבית, שהוקמה ב-2000 על ידי ישפאר ומשפחת דנקנר - שמשכה ממנה בהמשך את ידיה.

פרידמן זכתה לא רק בתואר הנכבד, אלא גם באחוזי שליטה בודדים: "היא אשה טובה וחכמה שעושה כל מה שהיא עושה ממקום טוב", מעיד הרציקוביץ' על מי שנחשבת לאדם הקרוב אליו ביותר זה שנים. "אני מעריך אותה, נהנה ואוהב לעבוד איתה. יש לה יושר, אמינות, מחויבות למקום שהיא נמצאת בו ונכונות ללכת גם למיזמים מורכבים במיוחד".

מינית אותה לתפקיד המנכ"לית בקונקט טי.וי, ובהמשך גם במכבי תל אביב, כמשרת אמון או כתפקיד מקצועי?

הרציקוביץ': "משרת מנכ"ל היא קודם כל משרת אמון. ברגע שהולכים יחד לאורך שנים, נוצרים קשרי אמון בעלי שורשים עמוקים יותר, שלא נגמרים בארגון עצמו ומתפרשים גם על תחומים אחרים. העבודה עם תמי היא מבחינתי זכות גדולה".

"לוני הוא אדם מדהים", משתפכת פרידמן. "חכם, אינטליגנטי ובעל חזון וראייה עתידית מדהימה. למדתי ממנו המון. מבחינתי הוא מנטור שהעשיר את חיי ותרם להם תרומה גדולה". בהמשך מתברר כי הבוס הצמיד לה שם חיבה: "הוא קורא לי קתרינה הגדולה", היא מחייכת חיוך קטן וצנוע. "גם כי הוא יודע שאני אוהבת מאוד את הספר הזה, וגם כסוג של מחמאה. הוא מעריך את היכולות המנהיגותיות והניהוליות שלי".

השאלה עד כמה הוכיחה במהלך השנים את היכולות האלה נתקלת בתשובות סותרות: "מצד אחד", אומר גורם הבקי בתחום הטלוויזיה האינטראקטיווית, "היא שרדה במקום בו חברות אחרות רבות נסגרו. מצד שני, לא ברור אם היא שרדה בגלל הצלחות מוכחות או מכיוון שבניגוד לחברות אחרות, היה לה בעל מניות שהיה מוכן להזרים כסף".

קונקט טי.וי היא חברה פרטית, ופרידמן אינה ששה לנדב אינפורמציה. "כשהחברה הוקמה הציפיות היו גבוהות מאוד", היא מספרת. "מהר מאוד הסתבר שהטכנולוגיה לא ממש משיגה את החזון, והטלוויזיה האינטראקטיווית מוגבלת. מהר מאוד גם גילינו שהצופים הם פעמים רבות קאוץ' פוטייטוס, וגם כשנותנים את האפשרות לצפות במשחק כדורגל אינטאקטיווי - קשה לגייס לזה את הקהל". לטענתה, החברה הפסידה בחמש השנים הראשונות, אך בשנתיים האחרונות היא מאוזנת ואף רווחית.

כיום פועלת קונקט טי.וי הן בתחום הטכנולוגיה והן בתחום התוכן, ומכסה שלוש קטגוריות שונות: היא מפעילה באופן בלעדי את הבק-אופיס של שירות ה-VOD של הכבלים, מתחזקת קזינו אינטראקטיווי בבריטניה ומייצרת ערוצי משחקים ואינפורמציה בהוט, כשהיא נתקלת בתחרות קשה מצד חברת מרס המקומית.

בשנתיים האחרונות, מספרים בענף, היתה פרידמן בעיקר על קו תל אביב-מוסקבה, ובדקה בהוראת לוני אופציות עסקיות בשוק הרוסי. את הפעילות השוטפת ניהל סמנכ"לה המוערך דודי ריינס.

"לא שמעתי אותה אומרת שטויות", אומר גורם המכיר אותה לא מעט שנים, "אבל לא שמעתי אותה מדברת הרבה. היא אשה נעימה, צנועה, לא מתלהמת, לא עושה רושם של אדם אסרטיבי ונחוש. התרשמתי שהיא אשת עבודה, מבלה במשרד הרבה מאוד שעות ומסורה לחברה. לוני מאוד מעריך אותה, והיא הולכת איתו כבר הרבה שנים. למה? מאותה סיבה שאנשים אחרים הולכים עם בוסים ממקום למקום - כי חם שם ונעים".

מקורבת או מוכשרת?

"גם להיות מקורבת זה סוג של כישרון".

"אני עוקב אחרי תמי כבר הרבה שנים", עונה אלכס גלעדי על שאלה זהה, "וברור לי שהיא מוכשרת בעליל. יש לה מוח על הכיפק, היא אשת עסקים טובה וגם בתחום הניהול היא מוכיחה הצלחות. אני מניח שלוני זיהה את זה, וברגע שהבין את יכולותיה החליט לשתף אותה בתחומים עסקיים נוספים".

"היא גם מוכשרת וגם מקורבת", אומר עליה אדם שמכיר אותה מתקופת הלוויין. "כשבעל עסקים מחפש סל כישורים של מנהל, זה בדיוק מה שהוא מחפש. מישרות אמון זה דבר לגיטימי, וכך גם להיות אשת סודו של הבוס. היא עובדת איתו יותר מעשר שנים, וזה לא יכול היה להימשך כל כך הרבה זמן אם לא היו לה יכולות מוכחות, הרי לא כולם שיכורים. תמי פרידמן היא אשה מוכשרת ויש לה גם קשרים, וזה בסדר".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

אז אומרים

בשנים האחרונות שולחת פרידמן ידה גם בכדורגל. הרציקוביץ', שנהפך לבעליה של מכבי תל אביב, מינה אותה לחברת הנהלה, ועם הדוברת טלי ליבוביץ' נהפכו השתיים לנשים החזקות בארגון.

"תמי פרידמן לא מבינה הרבה בכדורגל, אבל היתה תמיד העיניים והאוזניים של לוני בקבוצה", אומר גורם מתחום הספורט. "תמיד היה ברור שהיא נמצאת שם פשוט כי הוא לא יכול להיות כל הזמן בכל מקום".

"כדורגל הוא משהו שמחבר אותי לדברים שאני אוהבת", מסבירה פרידמן את הקשר הלא טבעי - "אנשים, אקשן, אנרגיות חזקות ומותג בעל כוח ועוצמה. זה מרתק". את טבילת האש עשתה פרידמן בעונת האליפות 2002-2003, כשלקחה על עצמה את הבאת הספונסרים לקבוצה וגייסה סכום שיא, כ-8 מיליון שקל, בחסויות. במקביל פעלה עם ליבוביץ' למלא את איצטדיון בלומפילד באוהדים על ידי יצירת הפנינגים שיווקיים, הגרלות והופעות. "זה היה נהדר", היא אומרת ומתעלמת לחלוטין מהימים בהם ספגה קללות ונאצות מאוהדים זועמים (ר' מסגרת). כשמזכירים לה את הרגעים הקשים, היא מוסיפה רק ש"לוני לימד את כולנו לא לשמוע ולא להיפגע". ושוב, כך נדמה, מגן עליה ציפוי הטפלון.

בחודשיים האחרונים משמשת פרידמן מנכ"לית בפועל של הקבוצה וממתינה לסיום בדיקת הנאותות של קבוצת מאנה, שמעוניינת לקנות 75% מן הקבוצה תמורת 50 מיליון שקל. למרות כרטיס הביקור עליו רשום התפקיד "מנכ"ל", מעטים האנשים שיודעים על המינוי החדש. לדברי הבוס הגדול, היא אמנם לא מנכ"לית מוכרזת כרגע, אך התהליך יוביל למינוי קבוע. "קבוצת מאנה היתה בכלל זו שהציעה לי את התפקיד, ואני המנכ"ל של הקבוצה", מזדרזת פרידמן להבהיר את הסוגיה.

אומרים שלמכבי אין הנהלה והדברים נעשים כלאחר יד.

"אז אומרים. לפעמים אני פותחת את העיתונים שאני קוראת בכל בוקר ולא רואה את הקשר בין המציאות ומה שנכתב. אחת לשבוע מתקיימת ישיבה של הצוות הניהולי והמקצועי (המאמן אלי כהן והמנג'ר אבי נמני), ובה נקבעים המהלכים הניהוליים והאסטרטגיים של הקבוצה. אני לא מתערבת בהחלטות מקצועיות".

ספגת ביקורת כשאיבדת את השוער הקרואטי קאלה אחרי עונה מצוינת, והוא נקלט בבית"ר ירושלים.

"קאלה עשה עונה טובה מאוד, ובחוזה שלו היתה אופציה לשנה נוספת. הוא בא להנהלה ואמר שבתנאי החוזה כפי שקיבל אותם שנה קודם לא יוכל לתת את אותן תוצאות. מבחינתי מדובר פה בהיצמדות לערכים: יש לך חוזה - מה זאת אומרת לא תוכל לתת את אותה תפוקה? מכיוון שהוא ביקש להכפיל את שכרו, דבר לא מקובל אפילו במחוזותינו, לא מצאנו לנכון להמשיך את הדרך ביחד. זו היתה החלטה מקצועית לחלוטין, אחת מיני רבות".

יש לך בעיה עם האוהדים.

"היתה בעבר, היום כבר לא. הם, למשל, מאוד תמכו בשחרור של קאלה".

את מכירה את השחקנים? נמצאת בקשר איתם?

"את הוותיקים יותר אני מכירה, את הצעירים פחות. אחת מתוכניותי לעונה הבאה היא לחזק את הקשר עם כל שחקני הקבוצה".

את מגיעה לכל המשחקים? משתמשת באביזרי עידוד?

"אני מגיעה ומתרגשת. צעיפים וכובעים זה לא אני".

למה לך להכניס ראש בריא למיטה בעייתית כמו מכבי תל אביב?

"אין ספק שצריך לפתח עור עבה ומחוספס כדי לא להיעלב ולהיפגע מהביקורת שמוטחת כל הזמן, אבל אני לא נושאת את הפגיעות האלה איתי ושוכחת די מהר. אני גם מעדיפה שלא להגיב על ביקורת אלא ליזום משהו שיעשה כותרות חיוביות. זה לא פשוט, אבל כדורגל הוא עניין ממכר, ולאדרנלין הזה אין תחליף".

ייתכן שבקרוב ייהפך המנטור שלך למיעוט בדירקטוריון. אם יחליט ללכת, תלכי איתו?

"אני מעדיפה לא לענות על השאלה".

האוהדים השרופים משער 11 (השער של אוהדי מכבי ת"א) לא אוהבים את תמי פרידמן. לטענתם, היתה זו היא שבעונת האליפות 2002-2003 הביאה הון מספונסורים, אך גם לחשה על אוזנו של הרציקוביץ' שהחליט להביא לסיום דרכם של טל בנין ואבי נמני, בעלי משכורות העתק, בקבוצה.

"זו היתה טעות חמורה שלה", אומר אוהד זועם, "שגורמת לחלק נכבד מהאוהדים לא לראות אותה ממטר ולקלל אותה בלי סוף. תמי פרידמן היא חלק מההנהלה והאדם הכי קרוב ללוני, שנוא נפשם של הרבה מאוד אוהדים, ומי שזוכר את מה שהיא עשתה בעבר לא תמיד רוצה לסלוח. היא עומדת כיום בפני מבחן קשה", ממשיך האוהד. "אנחנו מצפים שתדאג להורדת מחירי הכרטיסים והמנויים, להפסקת שיתוף הפעולה עם המשטרה כנגד האוהדים ולהקמת מועדון אוהדים בקריית שלום. אם הדברים האלה לא יקרו, עלול להישרף הגשר האחרון בין ההנהלה לבינינו. איך עושים את כל זה? הכנסת נציג אוהדים להנהלה, בתשלום או בהתנדבות, יכולה מאוד לעזור לגשר בין שני הצדדים".

אורי משיח, ממנהיגי האוהדים ומי שהוביל לא מעט מאבקים נגד ההנהלה, נשמע קצת פחות זועף: "תמי היא האדם הכי קרוב כיום ללוני, ויש לה כל הכישורים להיות מנכ"לית מצוינת, אבל צריך לקחת בחשבון שההתאמה שלה לכדורגל, למרות הניסיון שיש לה, היא עדיין לא ברמה של מנכ"ל שבא מהשטח ומבין את המשחק והאוהדים", הוא אומר. "לזכותה ייאמר שהיא פתוחה, דינמית ויוזמת, ובשיחות עבודה היא משרה אווירה נעימה. השילוב עם אבי נמני, הג'נרל-מנג'ר של הקבוצה, יכול להיות מצוין, מפני שכל אחד מביא את הידע שחסר לשני. אני מקווה שהיא תעשה את ההחלטות הנכונות, על אף שברור לי שבתנאים הנוכחיים, שנובעים מההיסטוריה וממצבה הכלכלי של האגודה, תנאי הפתיחה שלה מאוד קשים".

תמי פרידמן

גיל: 47

מצב משפחתי: נשואה + 2 בנות (14, 20)

מקום מגורים: גבעתיים

תפקידים קודמים: כלכלנית בדלק, מנכ"לית תוכן משותפת ביס

עוד משהו: מאמינה כי "אי אפשר להיות עשיר מדי או רזה מדי", ושואפת לרדת מ-52 הקילוגרמים שהיא שוקלת כיום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully