וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 עצות לשר האוצר החדש

גיא רולניק

6.7.2007 / 4:11

רוני בר-און נכנס השבוע לתפקיד שר האוצר. לפני שהוא שוקע בכורסת הצבי, כמה עצות לדרך

1. הסטטיסטיקה עובדת נגדך, חביבי.

אין בממשלה תפקיד יותר קצר מועד מזה של שר האוצר; אתה השר הרביעי בשנתיים האחרונות: אחרי בנימין נתניהו, אהוד אולמרט ואברהם הירשזון.

אם אתה חושב שתיק האוצר הוא מקפצה לתפקידים פוליטיים אחרים - תתפכח; זה אולי הקידום האחרון בקריירה הפוליטית שלך - מכאן הדרך היא רק למטה.

אם אתה חושב שתפקיד שר האוצר הוא דרך טובה לרכוש חברים במגזר הפרטי - שיזכרו אותך כאשר תפרוש מהפוליטיקה "לעשות לביתך" - היזהר: יש לנו כיום אווירה קצת פחות סלחנית במשרד מבקר המדינה, בפרקליטות ובחלק מהעיתונים כלפי הסידורים המכוערים האלה.

2. המשק בגיאות, יש עודפי מסים חסרי תקדים, מצבה המקרו-כלכלי של ישראל מעולם לא היה טוב יותר.

לא, אל תאמין לכל הבלופים האלה שמשווקים לנו כיום בעיתונות; לא המנהיגות של אולמרט או החזון של הירשזון הביאו אותנו לעודפי המסים האלה.

יש פשוט גיאות כלכלית גלובלית שמקיפה את רוב הכדור; רוב שרי האוצר של מדינות ה-OECD - הארגון הכלכלי של המדינות המפותחות שאליו נצטרף בקרוב - מתבשמים בימים אלה, בדיוק כמוך, מגירעונות תקציביים נמוכים מהצפוי.

אבל הכלכלנים של הארגון בפאריס מזהירים אותם שחלק גדול מהשיפור התקציבי נובע מאלמנטים חד-פעמיים, והתמונה עלולה להתהפך במהירות.

3. עשה לעצמך טובה: בקש שישלחו לך הביתה רק עיתונות בינלאומית.

שרי אוצר ישראלים קמים בבוקר וקוראים בבעתה את שלושת העיתונים בפחד מהביקורת על הצעד הכלכלי האחרון.
הצרות הכלכליות האמיתיות שלך ושלנו יגיעו מהאטה בארה"ב, ממשבר במזרח הרחוק ומאינפלציה גלובלית - ולא מאיזה חבר כנסת, פרשן או קבוצת אינטרסים ישראלית-צעקנית. כשהאווירה בעמודי הכלכלה של העיתונים הזרים תתחיל להשתנות - זה יהיה הסימן שגם אצלנו המנגינה מתחלפת.

4. פקידי האוצר יקבלו אותך במאור פנים ויסבירו לך כמה קשה היה בשלושת החודשים האחרונים בלי שר אוצר שיוביל רפורמות ושינויים.

אל תאמין להם. חנפנים. מאז עזב נתניהו את משרד האוצר הם עושים במשרד כבתוך שלהם; את אולמרט הם תימרנו, מהירשזון התעלמו, ולאחר תקופה כה ארוכה בלי שר אוצר הם התרגלו לחיים הטובים בלי בוס של ממש. אתה תיאלץ לעבוד קשה כדי להוכיח להם שאתה הבוס - ושהם בכלל צריכים בוס.

אתה תמצא ציניות בכל מקום במשרד בימים אלה. בשנים האחרונות נרשמה הרעה משמעותית בתרבות הארגונית ובגאוות היחידה במשרד האוצר. הפקידים מקדישים חלק ניכר מזמנם לחיפוש עבודות במגזר הפרטי, ותחושת הסיירת שהיתה שם בעבר הולכת ומתפוגגת. הרפורמה הראשונה שצריך לעשות היא במשרד עצמו - כדי להחזיר את גאוות היחידה והתרבות המיוחדת שהיו לו בעבר.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

5. ערוך סדר עדיפויות בין הרפורמות

לפני שפקידי אגף התקציבים מנחיתים עליך את החוברת השנתית של רפורמות מבניות במשק, התעניין אצלם ברפורמות הגדולות שתקועות כבר שנים ולא מבוצעות וברפורמות שכבר בוצעו - אבל לא יצא מהן שום דבר. התחל עם הרפורמה בנמלים שקיבלה הרבה מאוד יחסי ציבור - אבל נכשלה כישלון טוטאלי.

6. עוד לא התחלת את תפקידך, וראש הממשלה - האיש שמינה אותך לתפקיד וידידך הקרוב - כבר מכשיל אותך.

רגע לפני שאולמרט מסר לך את התפקיד הוא ירק בפרצופו של הממונה על השכר באוצר, אלי כהן, ואישר לבנק ישראל להעניק משכורות גבוהות ל-68 בכירים, מבלי להבטיח רפורמות במערכת המושחתת של שכר והטבות בבנק המרכזי.

אם לא תאפשר לממונה על השכר לכפות רפורמה בבנק ישראל - תניח את היסודות לפריצת הסכמי שכר בכל חלקי המגזר הציבורי, שהחלה כבר לצבור תאוצה.

ביום ראשון הקרוב ינסה אולמרט להעביר בממשלה הצעה להעביר את נציבות שירות המדינה אל משרד ראש הממשלה. זו הצעה גרועה שמניעיה תמוהים. את נציבות שירות המדינה יש לאחד עם אגף הממונה על השכר באוצר כדי לבצע רפורמה ניהולית בשירות המדינה והתייעלות בהוצאות השכר.

הודע לאיש שמינה אותך, כבר עכשיו, שעם כל הכבוד לחברות, אתה תתנגד לשני צעדים אלה.

7. קרא לשיחה את ד"ר ירון זליכה, החשב הכללי במשרד האוצר.

החוזה שלו נגמר בקרוב, אבל יש סיכוי שהוא ירצה להישאר לקדנציה נוספת.

זליכה בחור מצוין; הוא היה בכל מקום הילד הגאון של הכיתה או הכוכב הצעיר במגזר העסקי ובאוניברסיטה. הבעיה היא שהוא מתעקש לשמור על הפוזיציה הזאת גם במשרד האוצר, שם כבר אין לזה מקום.

אמור לזליכה שאתה מסיר את הכובע בפני המאבק הבלתי מתפשר שלו בשחיתות ובבזבוז כספי ציבור - אבל שזה לא מספיק כדי להישאר בתפקיד; הוא חלק מהצוות של משרד האוצר, ואין מקום בהנהלת האוצר לכוכבים בודדים.

8. קרא גם לירום אריאב.

קרא למנכ"ל משרד האוצר, והודע לו מיד שבניגוד למקובל בממשלה - אינך רואה בו משרת אמון ואתה משאיר אותו בתפקידו. אריאב הוא משרת ציבור קלאסי - מהימן, רציני ומעמיק.

אמור לו רק ששמעת שהוא קצת נאיווי ומאמין באדם, ובמשרד האוצר יידרשו בשנים הקרובות אנשים קצת יותר חשדנים.

9. קרא לקובי הבר לשיחה.

הממונה על התקציבים באוצר כבר להוט לעזוב את המשרד ולמצוא ג'וב טוב במגזר העסקי. לפני שהוא יוצא בקש ממנו שיסביר טוב-טוב כיצד קרתה התקלה הקרויה "ועדת ברודט" שנתנה, בעקיפין, גושפנקא להגדלה נוספת של תקציב הביטחון, ומה עושים כדי לנטרל את פצצת הזמן הזאת.

10. בתור הזהב מתכוננים לשפל

בקש מאחד הכלכלנים במשרד האוצר לבדוק עבורך מתי בפעם האחרונה היה במשק הישראלי מחזור כלכלי חיובי עם צמיחה מהירה של יותר מחמש שנים. אם הוא יעשה עבודה יסודית הוא כנראה יגלה שזה קרה רק פעמיים מאז קום המדינה. את השנה החמישית אנחנו מסיימים עוד מעט.

זכור: כשהזמנים גרועים כולם חושבים שכך יהיה תמיד, וכשהם טובים אנחנו משתכנעים במהירות שכך יישאר לנצח. זה אף פעם לא קורה. תפקידך הוא להכין את הכלכלה הישראלית למחזור השפל הבא או כמו שאומר וורן באפט: כאשר השפל מגיע - מתברר מי שחה עירום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully