וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תצפו למהפכה בבזק

ערן גבאי

8.7.2007 / 11:44

הסיכוי היחיד של שלמה נחמה לבצר את מעמדו כמוביל בבזק הוא באמצעות הבאת משקיעים מטעמו, עמם כבר החל להתקשר

מי שחושב שכניסתו של שלמה נחמה תשנה את בזק בשנה הקרובה - ככל הנראה טועה. נחמה הוא איש עסקים מכובד ועתיר זכויות, אך מוגזם לצפות ממנו לתפנית בבזק. נחמה לא היה היום בבזק, אילולא נדרשו לפתע חיים סבן וקרן אייפקס לאדם ברמתו כדי שיסיט את האש מחברת בזק ויסייע בשיפור תדמיתה שנשחקה עד דק בפרשות החשבונאיות ואי הסדרים שאותרו בה בחודשים האחרונים.

נחמה יחליף כבר בשבועות הקרובים את דב ויסגלס, ויקבל לידיו את תפקיד היו"ר הפעיל בבזק, בכ-80% משרה. זו דרך אלגנטית מבחינת הבעלים להיפרד לשלום מויסגלס, ולכאורה גם הזדמנות לתת כוח של ממש בידי נחמה, על אף שהוא מחזיק רק בכ-3% ממניות החברה. בפני נחמה יעמדו שתי אפשרויות: למנות תחתיו מנכ"ל לקבוצת בזק, שיהיה אחראי על פעילות החברות הבנות בקבוצה; או לנהל בעצמו את הקבוצה.

אם יבחר נחמה באופציה הראשונה, הרי שהוא דן את בזק למאבק בצמרת הניהול של החברה, שכן בגלל הנפיצות שבמשולש נחמה, מנכ"ל קבוצה ואבי גבאי כמנכ"ל בזק הקווית. נחמה ירצה סמכויות, מנכ"ל הקבוצה ישאף לנהל את העניינים, וגבאי לא יסכים להישאר מאחור. יותר מכך, זה יצריך גם הסדר משפטי חדש לחברת בזק קווית.

אם יבחר נחמה לנהל בעצמו את קבוצת בזק, הוא יזכה, מן הסתם, לשיתוף פעולה פורה מצד גבאי, אך אז תוטל עליו אחריות של ממש לניהול קבוצת בזק והחברות הבנות באחד הצמתים הקשים והמרכזיים שבהם ניצבת החברה. ספק אם נחמה, שרגיל לשמש כיו"ר ולא כמנכ"ל, יוכל להיכנס בנעליו הגדולות של המנכ"ל הקודם, יעקב גלברד. זה האחרון פרש בשל הפרשות שרדפו את החברה, אך אין חולק על יכולותיו המקצועיים וההיכרות רבת השנים שלו עם שוק התקשורת. לנחמה, כך נדמה, אין ההבנה והיכולות האלה.

יביא נחמה לחברה?

כיו"ר, נחמה מביא עמו ניסיון רב מבנק הפועלים, שעשוי לסייע לבזק בכמה עניינים, כשהבולט שבהם הוא יכולתו של נחמה למנף את פעילותה של בזק לחו"ל, תוך הנפקת החברה בבורסת ניו יורק. בכירים המעורבים במשא ומתן של נחמה ובעלי השליטה בבזק מספרים כי נחמה יקבל יד חופשית לפעול בנושאים אלה, ומסבירים כי חיים סבן וקרן אייפקס לא ביצעו זאת עד כה מאחר שהיו טרודים בשינוי הארגוני ובהסכם עם העובדים בבזק. כעת נפתחת האפשרות של בזק למנף את פעילותה לחו"ל ולבצע הנפקות, ועל כן נחמה מגיע בעיתוי טוב.

מבחינה רגולטורית, נחמה נכנס בעיתוי הרבה פחות נוח. דב ויסגלס הובא לבזק בשל ההנחה כי הוא יכול לפתוח דלתות בצמרת הרגולציה הישראלית ולהיטיב עם בזק בעת הרגישה הזו של פתיחת שוק הטלפוניה הפנים ארצית לתחרות. הצלחות בתחום הרגולציה לא ממש נרשמו. ספק רב אם נחמה יכול לזכות באוזן קשבת מצד הרגולטור יותר מאשר ויסגלס. יותר מכך, ועדת גרונאו, לבחינת כללי הרגולציה בענף, תסיים בעוד זמן לא רב את עבודתה, ולא תחכה עד שנחמה יכנס וילמד את החומר, כך שבעיתוי הנוכחי מידת השפעתו בתחום מוגבלת ביותר.

כבעל מניות, נחמה יחזיק ב-3% בלבד מבזק. מדובר אמנם בעסקה של קרוב ל-600 מיליון שקל, אך מבחינת ההשפעה של נחמה על גרעין השליטה של בזק לצד סבן ואייפקס כנראה לא צפויה דרמה. נחמה נכנס בנעליו של ארקין כמשקיע הישראלי, על פי המתחייב בבזק (בהיקף של 10% מגרעין השליטה המחזיק בכ-30%). כפי שארקין לא הצליח להתבלט, כך גם נחמה לא צפוי לחולל פלאים. הסיכוי היחידי של נחמה לבצר את מעמדו כמוביל בבזק הוא באמצעות הבאת משקיעים מטעמו, עמם כבר החל להתקשר, כדי שיחליפו בשנה הקרובה את חיים סבן או את קרן אייפקס, אם אלה ירצו לממש את אחזקותיהם, מהלך שמתקבל בהחלט על הדעת. זו הסיבה ששמו של המיליארדרד פויו זבלדוביץ' עלה באחרונה בהקשר של בזק. מעבר לכך, סבן ואייפקס יסמכו כמובן על נחמה, אך ספק אם ישחררו לו יותר חבל מזה שהיה מנת חלקו של ארקין, שאף הוא שימש תחילה כיו"ר בזק.

אם קיים לקח, שמעט הוסתר, מהפרשות החשבונאיות ואי הסדרים בבזק, הרי הוא שחברה כבזק אינה יכולה להתנהל בשלט מרחוק על ידי משקיעים פיננסים שיושבים מעבר לאוקיינוס ושולחים אותות חיים לעתים נדירות. נראה שההפקרות שאיפיינה את בזק בשנתיים האחרונות כבר לא תחזור על עצמה, אך עדיין האחריות שתונח לפתחו של נחמה תהיה גדולה מתמיד. ראשית, רק בשבוע שעבר פירסמה בזק את הדו"ח המלא שלה בעניין היערכות החברה לכשלים שאותרו בפרשות, וממנו עלה בצורה בולטת כי יו"ר בזק הוא האחראי המלא על כל הנעשה בבזק ובהליכי הדירקטוריון בחברה. הכתובת הברורה מהשבוע הבא היא שלמה נחמה. זו גם הסיבה שהוא יצטרך, אם ירצה לבצע את תפקידו נאמנה, לשמש כיו"ר בזק במשרה מלאה. שנית, סבן ואייפקס לא ישנו את התנהלותם הגלובלית בעקבות פרשות בזק, ולכן הם צריכים נציג ישראלי חזק שידאג לעניינים. לנחמה זה ייתן עוצמה, אך עדיין נחמה יידרש לסבן ואייפקס בכל עניין עסקי, והניהול מרחוק ימשיך להעיב על בזק. האם המבנה הזה טוב לחברה? ספק רב.

לא לשכוח את הוועד

נחמה יצטרך להכיר במהירות את ועד העובדים של בזק. הוועד אמנם הגיע להסכם עם ההנהלה הקודמת ונדמה שהיחסים כיום בין ההנהלה לוועד טובים, אך כדי שנחמה יבין את בזק וירגיש כי הוא שולט במצב, כדאי שיפנה לעצמו שעה ביומן לפגישה דחופה עם היו"ר שלמה כפיר. בזק צפויה לעמוד בקרוב בפני כמה החלטות רגולטוריות שיהיו אולי לא נוחות לאוזני הוועד, וכדאי שנחמה יבין את יחסי העבודה בבזק בהקדם, לפני שימצא עצמו ניצב בפני פרשה ראשונה על שמו. כמו כן, המשך ההתקדמות בהסכם עם העובדים, ואולי אף מימוש האופציה לפיטורי 1,200 עובדים קבועים נוספים, יוכלו לשחרר עבור נחמה ובזק נדל"ן יקר ערך למכירה - מן הסתם אחת המשימות שהוגדרו לנחמה.

במקביל לכך ניצבות עוד שלוש סוגיות אסטרטגיות שנחמה יידרש להכריע בהן: השקעה של כמיליארד שקל ברשת דור 3 נוספת בפלאפון, שתוכל אולי להעמיד את פלאפון כמתחרה חזקה יותר מול סלקום ופרטנר; השקעה ברשת דור העתיד של בזק בהיקף של כ-500 מיליון דולר, תוך הבטחת מעמדה התחרותי של בזק בזירת הטלפוניה הפנים ארצית; וההחלטה בעניין המשך ההשקעה בחברת הלוויין yes, או בחינת האפשרות למכור את הפלטפורמה למרבה במחיר.

כניסתו של נחמה לבזק היא הרבה פחות דרמטית מכפי שניתן היה להבין מגלי הכותרות ששטפו את העיתונות בחודשים האחרונים. ועדיין, בפני נחמה כמה אתגרים רבי משמעות, שיקבעו את מעמדו כאיש עסקים בולט גם בעידן שאחרי שרי אריסון ובנק הפועלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully