וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצבה של רוכשת אינדיגו מעורר סימני שאלה

הארץ

9.9.2001 / 8:54

נראה כי הרכישה המתוכננת של HP את קומפאק עלולה להיות שידור חוזר של רכישת קומפק את דיגיטל, שכשלה

מאת אקונומיסט

לפני פחות מארבע שנים, בינואר 98', רכשה יצרנית המחשבים קומפאק את דיגיטל ב-9.6 מיליארד דולר; העסקה לא צלחה, שכן היא הסיחה את דעתה של ההנהלה מפעילויות הליבה של החברה הממוזגת, שהיו זקוקות לתשומת לב רבה. עתה נראה כי הרכישה המתוכננת של היולט פקארד את קומפאק, ב-25 מיליארד דולר במניות, עלולה להיות שידור חוזר.

כששני המנכ"לים, קרלי פיורינה מהיולט פקארד ומייקל קאפלה, הודיעו על העסקה, ב-4 בספטמבר, הם הדגישו כי גיבשו "תוכנית אינטגרציה" מפורטת עוד לפני שהתקשרו לבנקאי ההשקעות שלהם. אך האתגר במיזוג שתי החברות, שתרבויות העסקים שלהן שונות בתכלית ובה בעת הן מייצרות מוצרים דומים רבים, גדול לפחות כמו מיזוג קומפאק ודיגיטל.

בוול סטריט זכתה עסקת היולט פקארד-קומפאק לקבלת פנים זועפת. מניות היולט פקארד ירדו בחדות ואיתן שווי העסקה - לכ-20 מיליארד דולר. אם לא יתאוששו המניות, בהחלט ייתכן שהעסקה תבוטל. אך נראה כי לשתי החברות אין ברירה אלא להתמזג. שתיהן סובלות משלוש בעיות: ירידה חדה בביקוש לטכנולוגיית מידע (שתימשך ככל הנראה לפחות עד אמצע 2002), תחרות עזה, וגנריזציה של החומרה (כלומר מחשבים).

לפני ההודעה על העסקה, קראו כמה אנליסטים להיולט פקארד למכור את פעילות המחשבים האישיים, ואפילו את פעילות השרתים. צעד כזה היה הופך אותה ליצרנית מדפסות ומחסניות דיו פשוטה, אם כי רווחית מאוד. העתיד של קומפאק נראה עגום עוד יותר, בשל התחרות העזה עם יריבתה היעילה דל.

היולט פקארד וקומפאק מיהרו להדגיש כי המיזוג המתוכנן אינו רק מגננתי, שכן הן יציעו לצרכנים "בדיוק מה שהם רוצים", לדברי פיורינה, כולל חומרה מתקדמת ושירותים, המסוגלים לסייע לחברות לשפר את פריון העבודה שלהן. המודל הוא יבמ, שרוב רווחיה נובעים כיום משירותי ייעוץ ותמיכה.

החברה הממוזגת תתחרה ביבמ בגודלה, עם הכנסות שנתיות של כ-87 מיליארד דולר ורווח תפעולי של כ-3.9 מיליארד דולר. היא תעשה עסקים ב-160 מדינות ותעסיק כ-145 אלף איש, לפני הפיטורים המתוכננים של 15 אלף איש. החברה הממוזגת תיקרא היולט פקארד. פיורינה תשמש מנכ"ל, וקאפלה כנשיא.

השניים מקווים ליישם את תוכנית האינטגרציה במחצית הראשונה של 2002. אך תחילה עליהם ליישב כמה סוגיות כואבות: היכן לקצץ 15 אלף משרות, ואילו מוצרים חופפים לבטל מבלי לעורר את חמתם של לקוחות עסקיים, שבנו סביב מוצרים אלה את רשתות המחשבים שלהם. "היולט פקארד החדשה", כפי שפיורינה מכנה את החברה הממוזגת, תידרש להתמודד עם אתגרים אסטרטגיים בכל אחת מארבע החטיבות התפעוליות החדשות:

* מוצרי גישה: החטיבה כוללת מחשבים אישיים, מחשבי כף יד ומכשירים אחרים. החברה הממוזגת תהיה יצרנית המחשבים האישיים הגדולה בעולם, עם נתח של 19% מהשוק העולמי, לעומת 13% לדל, אך תצליח להתחרות בדל רק אם תאמץ את מודל הפעילות שלה - ייצור מחשבים לפי הזמנות, ולא למלאי.

* תשתית טכנולוגיית מידע: חלקה של החברה הממוזגת בשוק השרתים יהיה 37%. אך שתי החברות נתקלו בקשיים בשוק הזה. קומפאק נאבקת בדל, ולעומתה היולט פקארד מעולם לא הצליחה להחזיר לעצמה את נתח השוק שאיבדה ליבמ וסאן בפלח השרתים הגדולים, המבוססים על מערכת ההפעלה Unix.

* שירותי טכנולוגיית מידע: המיזוג מעניק לחברה הממוזגת מסה קריטית, ששתי החברות לא הצליחו להשיג לבדן. היולט פקארד כשלה בניסיון לרכוש את חטיבת הייעוץ של פרייס-ווטרהאוס-קופרס ב-2000. אך גם החטיבה הממוזגת תתקשה להתחרות ביבמ וב-EDS. היולט פקארד החדשה תוכל להציע בעיקר שירותי תחזוקה ותמיכה בסיסיים, אך לא תהיה מתחרה כבדת-משקל בשוק תוכנות הניהול.

* הדמיה ומדפסות: החטיבה הזו היא היהלום שבכתר היולט פקארד, עם נתח שוק עולמי של 39%, אך גם היא סובלת מהירידה החדה בביקוש הגלובלי - ומתחרות גוברת מחברות כדוגמת אפסון ולקסמרק.

אם תושלם העסקה עם קומפאק, פיורינה תהיה הזוכה העיקרית. בוול סטריט כבר לא מעריצים אותה, לאחר שבדצמבר הבטיחה צמיחה של 15%-17%, למרות סימנים להאטה כלכלית. בחודשים החולפים, רבו השמועות כי מועצת המנהלים של היולט פקארד שוקלת לפטר אותה. המיזוג יעניק לה שנתיים נוספת כדי להוכיח שהיא מסוגלת לאושש חברה גדולה. אם תיכשל, תמצא את עצמה בחוץ, כפי שקרה לאקהרד פייפר, ארכיטקט ההשתלטות של קומפאק על דיגיטל, שפוטר ממשרתו כמנכ"ל קומפאק 15 חודשים לאחר העסקה.

אך פיורינה בכל זאת תשאיר את חותמה על תעשיית המחשבים. אם תצליח, המפסידים יהיו המתחרות של היולט פקארד, המקוות לטלטלה בחברה הממוזגת ולאובדן לקוחות. ייתכן כי פעילות השירותים של יבמ תואט, וייתכן שדל תגלה שגם שרשרת אספקה יעילה אינה ערובה להצלחה ארוכת-טווח. סאן עלולה להיראות כחברה מיושנת. היולט פקארד החדשה עשויה למכור הרבה מחשבים המבוססים על שבב איטניום החדש של איטנל ולהתחרות בהצלחה במחשבים של סאן.

אם ייכשל המיזוג, תיערך עסקת ענק נוספת בתעשיית המחשבים. אך ייתכן שהיא לא תהיה מיזוג, אלא פיצולה של היולט פקארד לשתי חברות - אחת למוצרי צריכה, האחרת לשירות לקוחות עסקיים. פיורינה לא תעמוד בראש אף אחת מהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully