וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעריפי החשמל יתייקרו ב-4%

אבי בר-אלי

19.7.2007 / 8:15

זאת כתוצאה מהעלייה בשער הדולר ומהתייקרות מחירי הדלק. בכנס על הרפורמה בחשמל הודיע בן אליעזר על דחיית השלמתה בשנתיים

תעריפי החשמל צפויים להתייקר בכ-4% - כך נודע ל-TheMarker. המדובר בעדכון תעריפים תקופתי כתוצאה מייקור ניכר בסל התשומות של חברת החשמל בשיעור של יותר מ-3.5%, כתוצאה מהעלייה בשער הדולר ומהתייקרות מחירי הדלק, ולא בעדכון התעריפים השוטף של הרשות לחשמל.

בתחילת מאי הוזלו תעריפי החשמל לצרכן הביתי ב-6.67%. באחרונה הגישה חברת החשמל לרשות בקשה חריגה לייקור תעריפים כתוצאה ממצוקה תזרימית - ונדרשה להעמיד תוכנית התייעלות. מועצת הרשות לחשמל תדון היום בהצעה לייקור התעריפים אשר תגולם, אם תאושר, בתוספת של 1.6 אגורות לקווט"ש.

נושא תעריפי החשמל עמד גם במוקד כנס הרפורמה במשק החשמל, שערך אתמול המרכז הישראלי לניהול (המי"ל) בכפר המכבייה. שר התשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן-אליעזר, אמר כי "כל בר דעת יודע שהמחיר כיום אינו משקף את העלות האמיתית של ייצור החשמל" - אך לדבריו, הרפורמה המתוכננת טובה ביחס לעתיד המצפה למשק החשמל אם לא תתבצע.

פרופ' אשר טישלר חלק על דבריו. הוא אומר כי הרפורמה במתכונתה הנוכחית לא תצא לפועל - וכי לפי כל תחשיב יסתכם ייקור תעריפי החשמל לאחר ההפרטה בשיעור הגבוה ב-15%-20% מכל ייקור שיידרש במשק לא תחרותי. יש לציין כי נציגי הרשות לחשמל, האחראית על קביעת התעריפים, לא הופיעו לכנס מכיוון שהוזמנו אליו רק בצהרי יום שלישי.

עוד הכריז בן אליעזר כי השלמת הרפורמה במשק החשמל והעברת 49% מאחזקות המדינה בחברת החשמל צפויה ל-2015 - שנתיים לאחר המועד שנקבע בחוק הרפורמה. הוא הוסיף כי בכוונתו לסיים את הליך תאגוד חברות הייצור עד סוף 2008 ולהפעילן ב-2011. "נכון שמדובר בלוחות זמנים חדשים, אך מטרתנו להיות חכמים ולא צודקים, ואם אנו רוצים רפורמה אמיתית בסופו של יום, ולא רפורמה קוסמטית, צריך לדעת היכן ניתן להתפשר והיכן לא", אמר.

"חייבים רפורמה במשק החשמל"

בן-אליעזר הוסיף כי המשק הישראלי יזדקק עד סוף העשור הבא ל-8,000 מגוואט נוספים, אך נראה כי המגזר הפרטי יספק רק כ-2,000 מגוואט לכל היותר, ולכן יזדקק המשק לחברת חשמל איתנה. עם זאת ציין: "אני לא רואה את החברה מגיעה לאיתנות פיננסית ללא רפורמה במשק החשמל".

על דבריו של בן אליעזר, חלקו מרבית הדוברים בכנס, ובראשם מנכ"ל חברת החשמל היוצא, אורי בן-נון (ראו מסגרת). יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, קרא לעובדי חברת החשמל לוותר על הטבת החשמל חינם תמורת הגדלת רכיבי הפנסיה. יו"ר ועד עובדי חברת החשמל, דוד (מיקו) צרפתי, לא פסל את האפשרות - אם כי שלל את קיומה של הרפורמה במתכונתה הנוכחית.

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, קרא לשר התשתיות לדחות את השינוי המבני במשק החשמל עד לקיומה של רזרוות ייצור חשמל של 25% לפחות, ועד שתוקם לפחות תחנת כוח פחמית נוספת. הוא התריע כי התעשייה לא תוכל לעמוד בייקור תעריפים של עשרות אחוזים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully