וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות משבר הלחם: מדד חדש נולד

אורה קורן

22.7.2007 / 8:20

ככל הנראה מחירי הלחם בפיקוח יתייקרו ב-12.5%, ואף ייתכן כי יבוטל הפיקוח. מאידך ייקבע מדד לפיצוי נזקקים על התייקרות מוצרי יסוד

מתגבשת הצעה לפתרון משבר הלחם: ייקור מיידי של מחירי הלחם בפיקוח, בשיעור של 12.5% כפי שדורשות המאפיות; קביעה של סל מדד חדש לפיצוי השכבות החלשות; והקדמה חד-פעמית של עדכון קצבאות הביטוח הלאומי, לאוגוסט או לספטמבר במקום ינואר 2008 (תוספת של שקלים בודדים לכל משפחה נזקקת). את ההצעה גיבש בסוף השבוע מנכ"ל משרד ראש הממשלה, רענן דינור, בתיאום עם שר האוצר רוני בר-און ושר התמ"ת אלי ישי.

סל המדד החדש לפיצוי השכבות החלשות יהיה צמוד למחירים של מוצרי יסוד, כמו לחם, חלב או חשמל. לאחר קביעת סל המדד לנזקקים, תיבחן הסרת הפיקוח על מחירי הלחם שבפיקוח כיום: לחם לבן אחיד ופרוס, לחם כהה אחיד ופרוס וחלה רגילה.

ההצעה הגיעה למשרד הרווחה ביום חמישי בערב, והפתיעה את שר הרווחה יצחק הרצוג ואת אנשי הביטוח הלאומי שלא שותפו בדיונים. בתגובה טען הרצוג כי לא ייתכן שמהלך משמעותי כמו קביעת סל מדד חדש ייעשה כמחטף, ללא בדיקה מעמיקה של השלכותיו על מערך הקצבאות. לכן תבע הרצוג לדחות את ההכרעה לגבי סל המדד החדש עד להשלמת בדיקה מקצועית, שתיעשה על ידי משרדו בתוך כשבוע. בנוסף דרש הרצוג להשתתף בדיון על הסרת הפיקוח על מחירי הלחם. גם היועץ המשפטי לממשלה מסר כי הוא מתנגד לדיון בממשלה בעניין סל מדד לנזקקים בלא בדיקה נאותה.

אם לא יחולו שינויים של הרגע האחרון, תתבקש הממשלה לאשר היום את ייקור הלחמים בפיקוח ואת הקדמת עדכון קצבאות הביטוח הלאומי. ככל הנראה, החלטות בעניין הפעלת סל מדד חדש וביטול הפיקוח על הלחם יידחו לישיבת הממשלה בשבוע הבא.

אפייה סלקטיבית

משבר הלחם פרץ בתחילת החודש, על רקע עלייה גבוהה ומתמשכת במחירי החיטה בעולם. כתוצאה מכך העלו הטחנות את מחיר הקמח למאפיות בכ-35%. המאפיות פנו לממשלה בבקשה לאשר להן לייקר את הלחם בפיקוח, כנהוג. אך בניגוד לשרי תמ"ת קודמים, ישי סירב לחתום על ההתיקרות עד להסדר פיצוי לשכבות החלשות.

בעקבות כך הפסיקו המאפיות כמעט לחלוטין את ייצור הלחם המפוקח. אישור ההתייקרות השבוע יאפשר חזרה לייצור מלא של לחמים בפיקוח.

סל מדד לנזקקים

שקלול העלויות של מוצרי יסוד כמו לחם, חלב וחשמל. ישמש כקנה מידה לעדכון קצבאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully