וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפקח נוטה לדחות יוזמה למיזוג דיסקונט עם בנקים בינוניים

הארץ

10.9.2001 / 7:30

היוזמה של יו"ר דיסקונט, אריה מינטקביץ', כללה את אגוד וכנראה גם את הבינלאומי

מאת עמית שרביט

המפקח על הבנקים בבנק ישראל, יצחק טל, דן בשבועות האחרונים בהצעה למזג את בנק דיסקונט עם בנק אגוד . ההצעה היא פרי יוזמתו של יו"ר דיסקונט, אריה מינטקביץ'.

בכיר במערכת הבנקאות אמר אתמול כי היוזמה של מינטקביץ' כללה גם את הבנק הבינלאומי , כלומר, מיזוג של דיסקונט, כולל מרכנתיל דיסקונט, אגוד והבינלאומי. ככל הנראה נוטה טל לדחות את היוזמה.

מינטקביץ' והפיקוח על הבנקים סירבו להתייחס לידיעה.

המפקח על הבנקים התבטא כמה פעמים בעבר בעד מיזוג של בנקים בינוניים במערכת הבנקאות. המפקח אמר, בין היתר, כי הוא תומך במיזוג בנקים בינוניים, ולצורך העניין מזרחי והבינלאומי יכולים לבוא בחשבון. המפקח אמר עוד כי בעבר לא הסכים לכך שדיסקונט יתמזג עם בנק אחר, מאחר שהוא נחשב לבנק גדול. כיום ניתן לשקול את מיזוגו, לדבריו, מאחר שחל פיחות במעמדו; כלומר, דיסקונט אינו נחשב בנק גדול, אלא בינוני.

בכיר במערכת הבנקאות אמר כי בעבר קיוו שכניסת ענקי בנקאות כמו סיטי בנק ו-HSBC תשנה את מבנה המערכת ותקטין את הכוח הדואופוליסטי שיש לשני הבנקים הגדולים במערכת (הפועלים ולאומי ). עם זאת כיום נראה כי בנקים זרים לא ממהרים להיכנס למשק, ויש צורך לבחון ולזרז חלופות אחרות.

החשב הכללי באוצר, ניר גלעד, המשמש יו"ר דירקטוריון נכסים מ.י (אחראית על הפרטת דיסקונט) אמר אתמול כי אין מניעה למזג בנקים קטנים. גלעד הוסיף כי הסוגיה של מיזוגים בין בנקים בינוניים, כמו אגוד, המזרחי ודיסקונט, כבר נדונה בעבר. עם זאת הדגיש כי לא ידוע לו על הצעה קונקרטית שנדונה כיום.

דיסקונט נמצא בשליטת הממשלה (60%) שניסתה להפריט את הבנק בעבר ללא הצלחה. ביום חמישי אמורה חברת נכסים מ.י לדון במצב הבנק ובאפשרויות למכירת גרעין השליטה בו. כמו כן אמורה החברה לדון באפשרויות של דיסקונט לגייס הון ראשוני. הבנק דורש לגייס כ-150 מיליון דולר, ואולם המדינה מתירה לו, בשלב זה, לגייס רק 50 מיליון דולר כדי לא לדלל את אחזקותיה בבנק מתחת ל-50%. הבנק עבר לרווח ברבעון השני של 2001 לאחר שלושה רבעונים רצופים שבהם רשם הפסדים.

דיסקונט לא יכול להוביל מהלך של רכישה, ולכן רק אפשרות של מיזוג עם אגוד או עם הבינלאומי באה בחשבון. במקרה של דיסקונט לא נראה כי יש באפשרותו לרכוש בנק אחר, מאחר שהוא הגיע לסף הלימות ההון שלו. שלמה אליהו, מבעלי השליטה בבנק אגוד, ביקש בעבר למכור את אחזקותיו בבנק לשותפיו; אליהו, שמחזיק כ-1.8% ממניות בנק לאומי, רואה עצמו מועמד אפשרי להתמודד על רכישת גרעין השליטה בבנק לאומי לכשיופרט.

מקור במערכת הבנקאית אמר אתמול כי מינטקביץ' מחפש פתרון קסם למצב הבעייתי של דיסקונט. כלומר, במקום למכור נכסים כדי לשפר את מבנה ההון של הבנק, הוא מבקש ליצור מהלך שיביא - אולי - למיזוג עם בנקים פרטיים. עם זאת, הוסיף, קשה לראות כיצד משפחת ספרא או בעלי השליטה באגוד מצטרפים למהלך משותף כזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully