וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחורי הסכם ענתבי-הפועלים

אתי אפללו

22.7.2007 / 15:32

הממונה על שוק ההון החליט לאפשר לבנקים הגדולים להיכנס לתחום הייעוץ הפנסיוני תוך 3 שנים, ואח"כ גם לתחום ביטוח החיים

סוכני הביטוח

המפסידים העיקריים מההסכם הם סוכני הביטוח. כאשר הבנקים ייכנסו לתחום הייעוץ הפנסיוני, הם ייהפכו לערוץ השיווק וההפצה העיקרי של מוצרי החיסכון לטווח ארוך, על חשבון הסוכנים. המאבק העיקרי של לשכת סוכני הביטוח בראשות יוסי מנור נועד להגביל את הבנקים לייעוץ בתחום הפנסיה והגמל בלבד, וההישג העיקרי שלהם היה הצלחתם להביא לכך שתחום ביטוח החיים נותר תחת הכנפיים הבלעדיות של סוכני הביטוח. הצלחתם של הסוכנים נמחקה כאשר ענתבי התחייב במסגרת ההסכם לקדם הצעת חוק שתאפשר לבנקים לייעץ גם בביטוחי חיים.

חברות הביטוח

חברות הביטוח הן בצד של המנצחים. החשש העיקרי שלהן היה שהבנקים, שייהפכו לערוץ הפצה מרכזי, יתנו ייעוץ רק בפנסיה ובגמל, ויפנו לקוחות שיש להם ביטוחי מנהלים עתירי דמי ניהול למסלולי הפנסיה והגמל. כניסת הבנקים לתחום הייעוץ גם בביטוחי חיים מאפשרת להן לנשום לרווחה.




.

הבנקים הבינוניים

הבנקים הבינוניים יכולים להיות מרוצים מאוד מההסכם. אמנם הם חזרו וציינו כי כדי להחזיר את ההשקעות שישקיעו בפרסום ושיווק של הייעוץ הפנסיוני הם זקוקים ליתרון של חמש שנים בכניסה לתחום. אבל לאחר שצפו בחודשים האחרונים בחלק גדול מהרגולטורים מביעים תמיכה נחרצת בכניסתם המיידית של הבנקים הגדולים לייעוץ הפנסיוני, שלוש שנים הן בהחלט הישג מבחינתם, ואפילו אלי יונס, מנכ"ל מזרחי טפחות ומי שהוביל את מאבק הבנקים הבינוניים, מברך על ההסכם.

בנוסף, הם יוכלו לייעץ גם בביטוחי חיים, הודות למאבקו של בנק הפועלים. מזרחי טפחות צפוי לקבל רשיון ייעוץ פנסיוני תוך כמה שבועות, וההערכה היא שעד סוף השנה ייכנסו לתחום גם דיסקונט, ואחריו הבינלאומי.

הבנקים הגדולים

הפועלים: הבנק רשם הישג משמעותי לזכותו. למרות התייצבות הרגולטורים המרכזיים לימינו, הוא ידע שענתבי אינו מוותר בקלות, ואם הוא החליט שהבנקים הגדולים לא ייכנסו מיד לייעוץ הפנסיוני, הם לא ייכנסו - והפועלים יכול לבלות את שלוש השנים הקרובות בהיערכויות או בבג"ץ.

הדבר החשוב ביותר לבנק כעת הוא הוודאות. מכירת הנכסים הושלמה, עסקות נעשות, והאי-ודאות לגבי מועד כניסתו לתחום היתה מאוד בעייתית בעבורו. אמנם הבנק יפסיד את עמלות ההפצה של קופות הגמל, אבל הוא הצליח לקבל תאריך יעד לכניסתו לתחום, דבר שיוצר ודאות. הוא גם הצליח לכופף את סוכני הביטוח בכל מה שקשור לכניסה לייעוץ בביטוח חיים, מה שפירושו עמלות הפצה נוספות, והצליח לבטל את היתרון שהיה ללאומי בכניסה לתחום.

לכל בנק ייקח שנים כדי לספק את השירות ללקוחותיו לפני שיתחיל לפנות ללקוחות של הבנקים האחרים, ולכן קשה לראות נהירה של לקוחות מהפועלים לבנקים הבינוניים בגלל שהם מציעים שירותי ייעוץ פנסיוני. בינתיים, בנק הפועלים יוכל ללמוד מהטעויות של הבנקים הבינוניים.

לאומי: הבנק הקדים את הפועלים בהיערכותו לכניסה לייעוץ הפנסיוני, ואף הקדים אותו במו"מ עם ענתבי. ואולם ההסכם בין לאומי וענתבי לא יצא אל הפועל, וכך לאומי, שלפי דבריו היה במרחק שבועות ספורים בלבד מהשלמת ההיערכות לכניסה לתחום, רואה את היתרון שהיה לו על פני הפועלים נמחק. לאומי צפוי לשוב לשולחן המו"מ עם ענתבי בימים הקרובים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

ידין ענתבי

אם תשאלו את ענתבי עצמו, הוא הביס את הבנקים הגדולים בנוק אאוט. ענתבי היה בעמדה מאוד לא נוחה כאשר הרגולטורים העיקריים שהיו שותפיו בוועדת בכר יצאו נגד דחיית כניסתם של הבנקים הגדולים לתחום. על הרקע הזה, הסכמת הפועלים לדחיה של שלוש שנים היא הישג לענתבי. מצד שני, ענתבי דיבר נחרצות על דחייה של חמש שנים בכניסת הבנקים הגדולים לתחום, ואפילו יותר, אם יהיה צורך בכך, ובנק הפועלים יוצא היום ובידיו תאריך לכניסה לתחום.

והצרכנים?

לפי ענתבי, הצרכנים מרוויחים. לפי בנק לאומי, הצרכנים מפסידים. האם הם באמת ירוויחו או יפסידו? אי אפשר לדעת. הרגולטורים שיחררו הצהרות על כך שהבנקים הבינוניים אינם ערוכים לספק את כלל הביקוש בשוק. עם זאת, אף רגולטור לא סיפק נתונים לגבי היקף הביקוש הצפוי בשלוש השנים הראשונות למתן שירותי הייעוץ הפנסיוני. גודל השוק הפוטנציאלי של השכירים הוא, לדברי ענתבי, 2.4 מיליון איש. אם כולם ייגשו בשלוש השנים הקרובות לקבל ייעוץ פנסיוני, יצטרכו הבנקים הבינוניים לספק שירותים ליותר מ-16 אלף שכירים בשבוע. גם אם רק רבע מהשכירים ייגשו לקבל ייעוץ פנסיוני, עדיין מדובר ב-4,000 שכירים בשבוע. האם הבנקים הבינוניים יצליחו לספק את הביקוש? אם כן, הצרכן הרוויח.

דרך אגב: אפילו מנכ"ל הפניקס, יהלי שפי, יכול להיות מרוצה מההסכם. שפי ובנק הפועלים חתמו על הסכם שלפיו תרכוש הפניקס 25% ממניות ישראכרט מבנק הפועלים. העסקה נתקלה בהתנגדות הן מצד הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, והן מצד ענתבי. בהסדר בין הפועלים לענתבי לא עלה נושא עסקת הפניקס על הפרק, וכעת, שפי, שמעוניין במניות ישראכרט, יכול לרכז את המאבק מול רגולטורית אחת בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully