וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקבל כסף ממס הכנסה

אתי אפללו

23.7.2007 / 6:39

עם קצת תושיה ונכונות להתמודד עם ביורוקרטיה לא ממש מסובכת אתם יכולים לקבל עשרות אלפי שקלים ממס הכנסה

מס הכנסה הוא בדרך כלל שותף שקט לכספינו. ואולם לעתים, מס הכנסה, דווקא מחויב להחזיר לנו כסף. ב-2005 הוגשו לרשות המיסים כ-111 אלף בקשות להחזרי מס, כ-103 אלף מהן טופלו, והושב סכום של 586.7 מיליון שקל. ב-2006 הוגשו כ-41 אלף בקשות להחזרי מס, כמחצית מהן טופלו, והושב סכום של 544.9 מליון שקל.

רו"ח ועו"ד גיא רשטיק, מנהל מחלקת המסים במשרד רואי החשבון בייקר טילי-אורן הורוביץ מציין שכאשר שכיר משלם את מס ההכנסה במהלך השנה, זהו למעשה תשלום זמני שמהווה "מקדמה" על חשבון המס הסופי שיחושב לו בסוף השנה. לפיכך, לעתים עשויים להיווצר הפרשים בין המס שנוכה או שולם לחבות המס הסופית.

סוג ההפרשים הנפוץ ביותר הוא מצב שבו שכיר עובד רק חלק מהשנה. במהלך חודשי עבודתו שיעור המס ניתן לפי ההנחה כי האיש יעבוד כל השנה. אם העובד לא השלים את שנת העבודה, נוצר, אם כן, הפרש שמזכה אותו בהחזר.

סוג אחר של הפרשים נוצר כאשר הנישום לא קיבל במהלך השנה את כל הזיכויים האישיים שהוא זכאי להם על פי חוק. בעניין זה ראוי לציין כי כדי לקבל החזר מס, לא די בכך שהנישום זכאי באופן תיאורטי להחזר (למשל: חייל משוחרר, או נקודת זיכוי בגין סיום תואר), אלא יש צורך שבאותה תקופה שבגינה נדרש ההחזר, שולם מס כלשהו.

לכן, אם לא הגיע האדם לסף ההכנסה שעליה יש לשלם מס, ולא שולם מס, אין כל זכאות להחזר. בנוסף יצוין כי בקשות להחזר מס ניתן להגיש עד שש שנות מס לאחור ולכן אף פעם (כמעט) לא מאוחר לעשות "ניקוי אורוות" ולבחון אם בצורה כלשהי היינו זכאים להחזר מס שש השנים האחרונות.

רשטיק מציג חלק מהמקרים השונים שבהם זכאים נישומים שונים להחזרי מס ממס הכנסה. הדוגמאות ממוקדות בעיקר בציבור השכירים שאינם חייבים בהגשת דו"ח, אך רשאים להגיש דו"חות מקוצרים להחזרי מס.

עיירות פיתוח ויישובי ספר

באמצעות זיכוי לתושבים ביישובים מסוימים המדינה ביקשה לתמרץ את האוכלוסיה להתגורר במקומות אלה, בעיקר בעיירות פיתוח ויישובי ספר, ולכן קיימת רשימה של יישובים שתושביהם זכאים להנחות בתשלומי המס (ניתן למצוא את הרשימה ב- www.mof.gov.il/taxes). ההטבות השנתיות בישובים מסוימים עשויות להגיע לעשרות אלפי שקלים. (לדוגמא, תושבי קריית שמונה עשויים להגיע לזיכוי ממס בסך של כ-50 אלף שקל).


.

עולים חדשים

עולה חדש זכאי להנחות מס במשך שלוש שנים וחצי מיום עלייתו ארצה. בשנה וחצי הראשונות יהיה זכאי לרבע נקודת זיכוי לחודש (4.5 נקודות זיכוי לשנה וחצי), בשנה שלאחר מכן לשתי נקודות זיכוי ובשנה האחרונה לנקודת זיכוי אחת. שווי ההטבה על פני שלוש שנים וחצי עשויה להגיע לכמעט 16 אלף שקל.




.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

חיילים משוחררים

חייל שהשתחרר מצה"ל (כולל שוטר שהשתחרר ממג"ב) או בוגרי שירות שירות לאומי, זכאים ל-1/6 נקודת זיכוי לחודש, אם שירת לפחות 24 חודשים בצה"ל או ל-1/12 נקודת זיכוי לחודש, אם שירת 12-24 חודשים (או פחות, אם שוחרר מטעמי בריאות). ההטבה היא לשנתיים מהחודש שלאחר השחרור. שווי ההטבה השנתית היא כ-2,100-4,200 שקל. "זהי נקודת זכות שבדרך כלל מקום העבודה מעדכן אוןליין והיא מופיעה כבר במשכורת החודשית, אך כדאי לעקוב שהיא אכן ניתנה", אומר רשטיק.

.

משפחות חד-הוריות

במשפחה חד-הורית יקבל ההורה עבור כל ילד מתחת לגיל 19 נקודת זיכוי נוספת (הטבה של כ-2,100 לכל ילד). לגבי ילדים שנולדו בשנת המס או שמלאו להם 18 בשנת המס תינתן חצי נקודת זיכוי (הטבה של כ-1,000 לכל ילד). בנוסף תינתן להורה נקודת זיכוי נוספת על עצם היות המשפחה חד-הורית.




.

גרושים

במקרה שבו זוג הורים החי בנפרד וכלכלת ילדיהם מחולקת ביניהם, יהיה זכאי בן הזוג שלא קיבל את ההטבה המפורטת בסעיף הקודם, לנקודת זיכוי אחת או חלק ממנה לפי חלקו בכלכלת ילדיו. גרוש שנישא בשנית ומשלם מזונות לבן זוגו לשעבר יהיה זכאי לנקודת זיכוי אחת. לדברי רשטיק, לא רבים מודעים להטבה זו וכדאי יחד עם השינוי במצב המשפחתי גם לעדכן את מס הכנסה.


.

נערים

נער עובד מעל בגיל 16-18 יהיה זכאי לנקודת זיכוי אחת בכל שנת מס בה עבד.

מסיימי תואר

אדם שסיים החל משנת המס 2005 ואילך לימודי תואר ראשון, שני, שלישי ברפואה, לימודי דוקטורט ישירים, או לימודי מקצועות מסוימים - יהיה זכאי בשנה שלאחר הסיום למחצית נקודת זיכוי למשך שלוש שנים. רשטיק מציין, כי זוהי נקודת זיכוי חדשנית ועדיין סטודנטים המסיימים את לימודיהם לא מנצלים אותה. כדאי, הוא ממליץ, להצטייד באישורים המתאימים ממקום הלימודים כשמתחילים את מקום העבודה החדשה לאחר סיום התואר.


.

חוזרים לעבוד

זוהי הטבה שרלוונטית לשנות המס 2005-2006. אדם שחזר לעבוד לאחר 1 ביולי 2005 - אם לא עבד לפני כן לפחות 12 חודשים ברציפות - ואם אותו אדם התמיד בעבודתו, יהיה זכאי בהתקיים כמה תנאים ל-1/6 נקודת זיכוי החל מהחודש השביעי לעבודתו ועד למקסימום שישה חודשים.

החזקה במוסד

הטבה זו מאפשרת קבלת זיכוי של 35% מסכום ששילם נישום בעבור החזקת קרוב (ילד, בן זוג, הורה), שהוא משותק לחלוטין, מרותק למיטה, עיוור, בלתי שפוי בדעתו או מפגר (לגבי ילד). הזיכוי יינתן על כל סכום ששולם ושהוא יותר מ-12.5% מהכנסתו השנתית החייבת של הנישום. קבלת הזיכוי היא בתנאי שהכנסתו החייבת של הנתמך נמוכה מ-140 אלף שקל לשנה (ואם הנתמך נשוי - 224 אלף שקל לשני בני הזוג). לדברי רשטיק, "זוהי נקודת הזכות שרוב האנשים אינם מודעים לקיומה, בייחוד אנשים שהוריהם הופכים להיות סיעודיים. הם זכאים עבורה להחזרים משמעותיים". נכויות ילדים - אדם שהיה לו או לבן זוגו ילד משותק, עיוור, או סובל מפיגור, יהיה זכאי לשתי נקודות זיכוי בכל שנת מס עבור כל ילד. הטבה זו היא חלופית להטבה הקודמת וניתן לבחור את המשתלמת מביניהן.

חיסכון

אדם המפקיד סכומים לקופת גמל, תוכנית פנסיה מקיפה, או ביטוח חיים (ובכלל זה ביטוחי חיים בגין משכנתא) יהיה זכאי לזיכוי ממס בשיעור של עד 35%. לדברי רשטיק, זיכוי זה ניתן בדרך כלל באופן ישיר על ידי המעביד.





.

תרומות

אדם התורם למוסד ציבורי (שאושר כמוסד מוכר על ידי רשויות המס) בסכומים של יותר 380 שקל לשנה יהיה, זכאי להחזר של 35% מסכום התרומה. בעניין זה קיימת תקרה שקובעת שלא ניתן לקבל זיכוי בסכומים של יותר מ-30% מהכנסתו החייבת השנתית של האדם.




.

הנצחת קרוב

נישום שהוציא הוצאה להנצחת זכר קרוב משפחה שהיה חייל או שוטר ושנפל במערכה או בפעולות האיבה, יהיה זכאי להחזר שעשוי להגיע עד 30% מסכום ההוצאה.

כיצד לממש את הקלות המס?

טופס 101 - הטופס שממלאים השכירים בתחילת עבודתם וכן בתחילתה של כל שנת מס, מאפשר למעביד לבצע תיאום מס באופן עצמאי בגין חלק מההטבות. אם העובד זכאי לאחת ההטבות המפורטות על גב הטופס, המעביד יהיה רשאי לתת לו את ההטבות כבר בעת תשלום המשכורת לעובד.

תיאום מס - לגבי עובדים שלא היו זכאים בתחילת שנה להטבה, אך מכל סיבה שהיא נהיו זכאים להטבה במהלך השנה, או שהם זכאים לרכיבי הטבה אחרים שלא מפורטים על גבי טופס 101, יכולים לגשת אל משרדי פקיד השומה באזור מגוריהם ולהצטייד בתיאום מס ובו יפורט שיעור המס שעל המעביד לנכות מהעובד בעת תשלום המשכורת.

לפקיד השומה מומלץ להגיע עם כל הנתונים הרלוונטיים לחישוב המס וההקלה; בעיקר תלושי שכר של שני בני הזוג, נתונים על מקורות הכנסה נוספים ואישורים המעידים על זכאות להטבות מסוימות. עם קבלת האישור מפקיד השומה יש להגישו למעביד כדי שיוכל לנכות לו מס מופחת בעת תשלום המשכורת.

טופס 135 - טופס שמוכר יותר תחת השם "טופס בקשה להחזר מס", והוא מיועד לכל אותם מקרים שבהם לא נדרשה ההקלה באופן שוטף ולאחר זמן מה, ובהתחשב בקבלת הזכאות (אפילו באופן רטרואקטיווי), יהיה ניתן להגיש לבקש את ההקלה והחזר המס ששולם.

כיצד מחשבים את המס, מהי נקודת זיכוי וכמה היא שווה?

חישוב המס במדינת ישראל הוא שנתי. לדוגמא, אדם שעבד חודש בשנה והרוויח באותו החודש משכורת בסך 20 אלף שקל, כאשר מעבידו יחשב את מס ההכנסה שעליו לנכות, הוא ינכה כאילו העובד הרוויח משכורת שנתית בסך 240 אלף שקל.

מאחר ששיטת המס הנהוגה בישראל פרוגרסיווית, ככל שהכנסתו של אדם גבוהה יותר, כך נטל המס שיעמוד בו, יגדל בהתאם. קיימת רצפת הכנסה שמתחתיה לא חייב הנישום במס הכנסה כלל - כ-45 אלף שקל בשנה לגבר וכ-55 אלף שקל בשנה לאישה).

כלומר, אם המשכורת בסך 20 אלף שקל היא המשכורת היחידה בשנה זו, לא אמורה להיות כאן כל חבות במס. אולם, מאחר שהמעביד (כל עוד לא הובא לו אישור על תיאום מס) היה מחויב לראות בהכנסתו של האדם כאילו הייתה 240 אלף שקל על בסיס שנתי, הרי שסביר שניכה לו מס הכנסה. במקרה זה יהיה זכאי הנישום להחזר המס ששולם.

בנוסף, המחוקק בחר לתת "הנחות" במס על בסיס סוציו-אקונומי לאוכלוסיות שונות, כאשר חלק מההקלות הן באמצעות נקודת זיכוי, אשר מהווה מעין הנחה במס ששולם. יש לזכור שנקודת זיכוי רלוונטית כאשר האדם הגיע לסף המס ונדרש לשלם מס. לא יינתן החזר בגין נקודת הזיכוי עצמה, אם אותו אדם לא הגיע כלל לסף התחתון של ההכנסה החייבת במס. ערכה של נקודת זיכוי לשנים 2006-2007 הוא כ-2,100 לשנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully