וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפטו של ראש החברה להסדר קיצבאות מגרמניה נפתח בהיעדרו

הארץ

10.9.2001 / 17:18

עו"ד ישראל פרי חשוד בעבירות של מרמה וגניבה בהיקף של מאות מיליוני שקלים

מאת צבי הראל

משפטו של עו"ד ישראל פרי, ושל החברה להסדרת הקיצבאות מהביטוח הלאומי מגרמניה, שהוא עומד בראשה, נפתח הבוקר (שני) בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בתל אביב. התביעה מאשימה את פרי ואת חברת "הארגון למימוש האמנה על ביטחון סוציאלי (ישראל-מערב גרמניה)" בביצוע עבירות של קבלת מרמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי מורשה, הדחה בחקירה ושיבוש מהלכי משפט, ובעבירות ביטוח. היקף הגניבה, נטען בכתב האישום, עומד על מאות מיליוני שקלים (יותר מ-50 מיליון מארקים גרמניים).

פרי, בן 59, המתגורר דרך קבע בלונדון, לא נכח הבוקר באולם בית המשפט. ההגנה והתביעה הגיעו להבנה, בכפוף לאישורו של בית המשפט, לפיה יתייצב הנאשם בבית המשפט רק בישיבות חשובות. פרי הפקיד ערבות של 10 מיליון שקל וסניגורו ציין בדיון, שיש לו עניין רב במשפט וכי אין בכוונתו להתחמק.

בגלל חומר הראיות הרב החליט השופט לדחות את מועד הגשת תגובת הנאשם לכתב האישום. בפרק הכללי של כתב האישום נאמר, כי בדצמבר 73' נחתמה בין מדינת ישראל לרפובליקה הפדרלית של גרמניה הסכם שנכנס לתוקף של ביצוע האמנה ביוני 80'. לפי האמנה, זכאים אזרחי ישראל, העומדים באמות מידה מסוימות, להצטרף לתוכנית ביטוח לגמלאות של המוסד לביטוח סוציאלי של מערב גרמניה.

אזרחי ישראל, נאמר בכתב האישום, היו זכאים להגיש בקשת הצטרפות לפנסיה זו עד 12 ביוני 83'. בין השאר נאמר, כי על מנת להצטרף לתוכנית הפנסיה, היה על המצטרפים להשקיע רטרואקטיווית, ובאופן נומינלי, סכום חד-פעמי שיכסה את תשלומי הפרמיה החודשיים שהיה על המבוטח לשלם החל משנת 56' עד ל-80'.

על מנת לאפשר השקעות אלה, בהתחשב בפוטנציאל מצטרפים שמנה אלפים, פעל פרי להשגת אשראי בנקאי שיינתן כהלוואה למצטרפים המעוניינים בהלוואה זו. לטענת התביעה, רשם פרי לתוכנית האשראי כ-9,000 לקוחות. הוא הקים שתי חברות אשראי זרות לצורך הפקת מירב הרווחים על חשבון הלקוחות.

לדברי התביעה, פרי לא גילה ללקוחות את זיקתו לאותן חברות אשראי. בין היתר נטען נגדו, כי לקוחות חויבו בפרמיות ביטוח שהיו גבוהות מהסכום שהיו אמורות לכסות. בהמשך כתב האישום נאמר, כי במסגרת החוזים שחתם פרי עם לקוחותיו, הוא התחייב כי החברה שהוא עומד בראשה תערוך ביטוח בחברת שמשון. למרות שהנאשם חייב את לקוחותיו בפרמיות ביטוח מדי חודש, הרי שמקרים רבים בחר שלא לערוך ביטוח והשאיר את פרמיות הביטוח ברשותו.

ביחס לעבירת ההדחה בחקירה, נטען כי ישראל פרי הדיח את מרטין הקה, שהיה יועץ השקעות של חברות הנשלטות על ידו. בסמוך לחודש אוגוסט 99', בציריך, נטען בכתב האישום, פרי פנה להקה והציע לו 3.5 מיליוני מארקים גרמניים, שישולמו לו בתשלומים חצי-שנתיים של 250 אלף כל תשלום, במשך שבע שנים. פרי הציג תשלום זה למרטין הקה, טוענת התביעה, כך שבמקרה שיתנהל משפט נגד הנאשם, הוא ימסור גרסה לפי הנחיית פרי.

חקירה חובקת עולם

החקירה נגד ישראל פרי נפתחה ב-97', בחשד לביצוע עבירות מס הכנסה. מאז תפח התיק, והופקד בידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. הצוות המשפטי הורכב מהעומד בראש המחלקה, עו"ד שמעון דולן, ועורכי הדין שריג דמארי וגלעד סוקולובר.

החקירה היתה חובקת עולם. בין היתר, היה צורך לחקור פרשה סבוכה זו בגרמניה, שווייץ וליכטנשטיין. במסגרת שיתוף הפעולה עם הרשויות בגרמניה נעצר שותפו של פרי בגרמניה, עו"ד ד"ר פראנק רפנהאגן, והורשע שם בעבירות מס.

בכתב האישום לא נכללו עבירות מס שפרי נחשד בביצוען, לאחר שהוא הגיע להסדר ולפיו ישלם למדינה 150 מיליון שקל.

סניגוריו של פרי אמרו בתגובה לכתב האישום, כי הם דוחים על הסף את טענות התביעה. לטענתם, כתב האישום מתאר תמונה חלקית ובלתי מדויקת, כתוצאה מאי הבנת הנושא על ידי הפרקליטות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully