וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירופה - כבר לא על שרוך הנעל

דפנה מאור ועירית רוזנבלום

24.7.2007 / 3:20

שער היורו עומד כיום על כ-5.8 שקלים, כך שנקודת הפתיחה של ישראלי באירופה היא כבר יקרה. אולי כדאי לשקול חופשה בארה"ב

אירופה מתייקרת והולכת. הפגיעה בתייר האמריקאי מובנת - מתחילת העשור נפל הדולר האמריקאי בעשרות אחוזים מול היורו. לדוגמה, כריך שמחירו בבריטניה 5 ליש"ט עלה לתייר אמריקאי 7 דולרים ב-2002, ואילו כיום הוא עולה לו 10 דולרים! ואולם השקל הרי התחזק מול הדולר - אם כן מדוע אירופה יקרה גם לתייר הישראלי?

הסיבה כפולה: שער היורו קפץ מ-4.8 שקלים בשלהי 2002 ל-5.8 שקלים כעת. בפשטות, אנחנו משלמים שקל נוסף בעבור כל יורו. סיבה נוספת שרבים ממהרים לשכוח בין נסיעה לנסיעה: אירופה היא מקום יקר! יוקר המחיה שם גבוה יותר ועריה הגדולות הן מלכודות תיירים. הדבר הגרוע ביותר בחופשה באירופה הוא להתיישב במסעדה או בית קפה בפאריס או לונדון ולהזמין קפה או משקה קל בלי לבדוק את המחיר בתפריט. אם אתם צמאים למשקה קל, הטריחו עצמכם למרכול הקרוב ושלמו 1.45 ליש"ט (12 שקל) בעבור בקבוק של 2 ליטרים, במקום לקנות בקיוסק או במסעדה פחית במחיר של יותר מ-2 ליש"ט.

עדיין נוסעים לגוש היורו

בהתאחדות סוכני הנסיעות אומרים שגוש היורו הוא עדיין היעד המרכזי לנסיעות ישראלים לחו"ל, אך לדברי מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל, נרשמה היחלשות של כ-5% במספר היציאות של הישראלים לאירופה. "היורו בהחלט משפיע, כמו שהוא משפיע על האירופאים לצאת לארה"ב במספרים גדלים והולכים", הוא אומר.

"בשנים האחרונות ניכרת הסטה של תיירות ישראלים למדינות מזרח אירופה", אומר הסמנכ"ל לשיווק של איסתא, רונן קרסו. לדבריו, שער היורו מביא את הישראלים להעדיף יותר ויותר יעדים כמו קרואטיה וסלובניה. קרסו מוסיף כי ההשפעה המכרעת ביותר של התייקרות היורו היא על פלח הסקי: כאשר מחירה של חבילת סקי באתר מבוקש היא 1,500-1,600 יורו (וסקי הוא המוצר היחיד שמשווק בישראל ביורו), הישראלים נאלצים לרדת ברמה ולקחת חופשות סקי ביעדים פחות נחשבים ובלינה פחות יוקרתית.

הסיבות להתייקרות

תנודות בשערי חליפין הן הסיבה העיקרית להתייקרות יעדי נסיעה בחו"ל לאורך זמן. אם נניח שבישראל אין אינפלציה - וזהו אכן המצב מתחילת העשור - הרי שככל שהמטבע הישראלי מתחזק מול מטבעות זרים, יש לו כוח קנייה גדול יותר. לדוגמה, ירידת שער הדולר מול השקל בשנתיים האחרונות גרמה לכך שנסיעה לארה"ב זולה יותר במונחים שקליים משהיתה כאשר הדולר נסחר בשער גבוה יותר. נסיעה לטורקיה היא נטל כספי כבד בהרבה משהיתה בעבר, מכיוון שהלירה הטורקית התחזקה בכ-30% בתקופה הזאת.

סיבה נוספת להתייקרות היא החלפת מטבע. מדינות אירופיות שהיו זולות כאשר היה להן מטבע מקומי - למשל יוון או ספרד - התייקרו פלאים כשעברו למטבע היורו. זו תופעה של "יישור קו" עם הסטנדרטים המקובלים בארצות סמוכות המשתמשות באותו המטבע, ואחת הסיבות לכך שאירופה הולכת ונסגרת בפני תיירים דלי תקציב בעשור האחרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully