וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המערכה החדשה של חברות הליסינג

ליאור גוטמן

25.7.2007 / 7:45

לאחר שהקרב על שווי השימוש הגיע לישורת האחרונה, החל הקרב על רפורמת היבוא המקביל. מי מנצח בסיבוב הראשון?

בסיפור שמסעיר את ענף הרכב בשבוע האחרון יש כמעט הכל: כסף גדול (שוק יבוא הרכב לישראל מגלגל מיליארדי דולרים בשנה), מאבקים בין חברות הליסינג ליבואני הרכב, לוביסטים שבוחשים במשרדי הממשלה, ולחצים שמפעילים בעלי ההון על משרד התחבורה בראשות השר שאול מופז.

לאחר שהקרב על שווי השימוש ברכב הצמוד הגיע לישורת האחרונה, מרכזים יבואני הרכב וחברות הליסינג מאמצים רבים בניסיון להשיג ניצחון במערכה הבאה: היבוא המקביל.

פתיחת השוק לתחרות

יבוא מקביל הוא מצב שבו כל מותג רכב יוכל להיות מיובא לישראל על ידי יותר מיבואן אחד, בניגוד למה שנהוג בישראל כיום. משמעות הרפורמה המוצעת היא פתיחת שוק הרכב לתחרות, משום שיבואנים שונים יוכלו למכור אותם מותגי רכב - מה שיגביר את התחרות ויוביל לירידה במחירי המכוניות בישראל. עם זאת, הסיכוי שיצרן אחד ימכור במקביל לשני יבואנים באותה מדינה הוא קטן. ולכן, על אף שהיבואן החדש יוכל לרכוש את המכוניות ישירות מהיצרן, סביר להניח שבפועל הוא ירכוש אותן מסוכני משנה (דילרים).שר התחבורה שאול מופז, היה אמור לחתום השבוע על התקנה המתירה את פתיחת שוק הרכב לתחרות, אך השהה את חתימתו - מה שמעכב את קידום הרפורמה. חתימתו של מופז לכשעצמה אינה מכניסה לתוקף את הרפורמה באופן מיידי, אך היא מסירה חסם נוסף לפני שהרפורמה עוברת לאישור ועדת הכלכלה.

האמצעים שנוקטים הצדדים השונים המעורבים ברפורמה כדי לקדם את האינטרסים שלהם, חוצים גבולות. "יושב מנכ"ל של חברת ליסינג גדולה בלשכתו של שר התחבורה שאול מופז ומקדם אישית את נושא היבוא האישי", אמר ל-TheMarker מקורב לעניין. לדבריו, העניין הרב שמגלות חברות הליסינג בתחום, נובע מפוטנציאל הכנסות של מיליוני שקלים הקיים בשוק יבוא הרכב. "כשחברות הליסינג ייהפכו ליבואניות רכב, הרווחים שלהן מעסקות במגזר העסקי עשויים לגדול, מכיוון שהגורם המתווך - יבואן הרכב - ייעלם מהמשוואה".

נמרוד הגלילי, מנהל תחום ליסינג באיגוד לשכות המסחר, סיפר שיש חברות באיגוד שנושא היבוא המקביל מעניין אותן מאוד. "חברות בעלות צי רכב גדול יוכלו לחסוך הרבה כסף. אצלנו מאוד מתעניינים בכך, בעיקר כמה משפחות הפועלות בתחום". הגלילי אישר בנוסף, שהאיגוד מפעיל את חברת הלובינג פוליסי, שבאמצעותה מקודמים נושאים העומדים על הפרק. ואולם בפוליסי טענו אמש כי אין להם נגיעה לעניין היבוא המקביל.

מהצד השני של המתרס, נמצאים יבואני הרכב, שחלקם (בעיקר בשוק היוקרה), חוששים מכך שיאבדו נתח שוק רווחי במיוחד. יבואני הרכב הוותיקים מפעילים לחץ על אנשי משרד התחבורה לדחות את הרפורמה. אחד ממנכ"לי חברות הרכב, שביקש להישאר בעילום שם, הסכים לומר ש"המשחק מכור" מכיוון שתקנות היבוא "נתפרו" עבור חברות הליסינג.

ואולם צביקה זימרמן, מנכ"ל קמור - יבואנית ב.מ.וו, מספק נקודה נוספת למחשבה, שבמשרד התחבורה לא נתנו עליה את הדעת: "הצעת משרד התחבורה לא פותרת את בעיית ההתקשרות הסופית של הלקוח עם היצרן. איך גורם שלא קשור ליצרן יטפל בלקוחותיו, בעיקר בבעיות בטיחות בקווי הייצור?". לדברי זימרמן, למשרד התחבורה יש כעת בעיה ליישם את הרפורמה, מכיוון שהיא עלולה לפגוע באיכות השרות ללקוח.

יקי אנוך, יו"ר איגוד יבואני הרכב, טוען שחברות הליסינג מקדמות את הרפורמה משיקולים עסקיים בלבד. "היבוא המקביל יבוצע בעיקר על ידי חברות הליסינג, שאף פעם לא רכשו מכוניות לפי שיקולי לקוח". עוד אומר אנוך כי יצרן לא ימכור באותם התנאים לשני גורמים במקביל, ולכן יבואן נוסף ירכוש את המכונית מסוחר מקומי. "גם הסוחר גוזר בכל עסקה את הקופון שלו, ולא בטוח שהיבואן החדש יצליח לקבל מחיר טוב יותר, בוודאי שלא לאורך זמן". אנוך מסביר שהשוק היחיד שבו עשויה להיווצר כדאיות כלכלית ביבוא המקביל הוא שוק מכוניות היוקרה, שם יוכל יבואן חדש לצמצם את הרווח הצפוי מכל עסקה בתמורה להשגת לקוחות נוספים.

"לא הופעלו לחצים"

האם לחצים מצד יבואני הרכב הם שהביאו את משרד התחבורה לדחות את הדיון ברפורמה? מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, דוחה את הטענות על הסף: "לא הופעלו שום לחצים על ידי אף גורם. הדחייה נועדה לכסות את כל הסעיפים ולראות שלא השארנו אף פרצה".

סיטרמן מסביר שלפני כל שינוי שיביא ליצירת מבנה חדש בשוק, הוא נוהג לקיים דיון. "כל בעל אינטרסים שחושב שהוא עלול להיפגע מהמהלך יכול לבוא ולשטוח את טענותיו. אני מתחייב להקשיב לכולם". ואכן, מי שטוען כי במשרד התחבורה מעכבים את אישור הרפורמה כתוצאה מלחצים שמופעלים עליהם מצד יבואני הרכב, יכול להסתמך אולי על כוונת המשרד לערוך בקרוב שימוע ליבואני הרכב, שבו יוכלו לשטוח את טענותיהם.

לדברי סיטרמן, בימים הקרובים תושלם הכנת הסעיפים האחרונים בהצעת הרפורמה, ואז יוזמנו לדיון נציגי איגוד יבואני הרכב. כמו כן יוכלו יבואנים המעוניינים בכך להופיע באופן אישי בפני הוועדה, כדי לוודא שטענותיהם יישמעו כראוי.

אחד מהמשתתפים בדיון יהיה יונתן ולד, מנכ"ל צמ'פיון מוטורס - יבואנית אאודי, פולקסווגן, סקודה וסיאט. "זה המהלך הגאוני? האם המדינה דואגת לעשירים שיקנו מכונית ב-600 אלף שקל במקום ב-800 אלף שקל? לדעתי השוק כולו ייפגע. אני כמו ירקן - גם אני רוצה למכור ולהרוויח, אבל באיזה מחיר? אני לא יכול לקבוע מחירים כי ללא רווחיות אני לא קיים, אבל למי אכפת?".

היבואנים יצטרכו להתייעל כדי להתחרות

לגבי הטענה שיבואנים של מכוניות יוקרה עלולים להיפגע כתוצאה מתחרות פרועה בענף, משיב סיטרמן שבעולם תחרותי יצטרך כל יבואן להתייעל כדי לשמור על נתח הרווחים שלו.

ואולם חלק מחברות הרכב לא מחכות לאישור התקנות. מנכ"ל הרץ דני שמעוני, מספר שבעבר הוא בדק אפשרות לייבא מכוניות באופן פרטי. "להרץ יש מערכת רכש בינלאומית", אומר שמעוני, "ובעבר בחנו אפשרות להביא לארץ מכוניות באמצעותה. אנו בודקים את הנושא ושום פעולה לא נפסלת על הסף".

שמעוני טוען שחברות ליסינג לא יצליחו להתחרות במחירי היבואן המקורי, מכיוון שמחיר הקנייה כיום נמוך ממילא. "מכוניות ספורטיוויות, כאלה שיבואנים נמנעו מלהביא אותן לישראל עקב חוסר ביקוש, יתחילו להופיע בישראל, אך מדובר במספרים קטנים. כל עוד המיסוי יישאר ברמתו הגבוהה - הצרכן הפרטי לא ירוויח מהרפורמה המתוכננת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully