וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נזק גם במלט ולבנים

אלי דניאל

10.9.2001 / 13:48

המשבר בחברות ההיי-טק פוגע בחברות הנדל"ן המניב

המשבר הכלל עולמי בתעשיית ההיי-טק, הנמשך למעלה משנה, מתפשט לאיטו גם לחברות הישראליות הפועלות בתחום הנדל"ן המניב המיועד להשכרה. עסקות המתבטלות לאחר שנחתמו ושוכרים המוצאים עצמם עם שטחי משרדים ענקיים ללא כל שימוש, הופכים ליותר ויותר נפוצים.

על רקע זה, ביטול עסקת השכירות הענקית בין חברת סיסקו סיסטמס ישראל לבין חברת יקום פיתוח, הנמצאת בבעלות משותפת של קיבוץ יקום (50%) ודרבן השקעות (50%) הנמנית על קבוצת פישמן, אינו מתקבל בהפתעה גמורה. בעיקר לנוכח מצבה של סיסקו ישראל, שהודיעה באפריל 2001 על פיטוריהם של 100 עובדים, לאחר שסיסקו העולמית הודיעה על פיטוריהם של כ-8,500 עובדים.

על ביטול ההסכם בין סיסקו ישראל ויקום פיתוח נודע לאחר שדרבן השקעות הודיעה על כך. על פי ההסכם בין הצדדים - הסכם אשר נחתם במהלך ינואר 2001 - שכרה סיסקו ישראל מבנים בשטח כולל של כ-40 אלף מ"ר בפארק יקום, בתוספת שטחי חנייה.

על פי הודעתה של דרבן, ביום ה-7 בספטמבר 2001 הושג הסכם לביטול הסכם השכירות. בין היתר, הוסכם בין הצדדים כי סיסקו ישראל תשלם ליקום פיתוח סכום השווה לדמי השכירות אשר היו אמורים להיות משולמים לתקופה של 21 חודשי השכירות הראשונים.

על פי תנאי הסכם השכירות בין הצדדים, היתה אמורה סיסקו לשלם ליקום פיתוח דמי שכירות שנתיים בסך 37 מיליון שקל. הסכם השכירות היה לתקופה של 10 שנים, ולסיסקו ניתנה האופציה להאריך את תקופת השכירות עד לתקופה כוללת של 20 שנה. כמו כן, ניתנה לסיסקו אופציה לשכור מבנים נוספים שיוקמו ע"י יקום פיתוח ביורו פארק.

בהתאם לתנאי הסכם השכירות בין הצדדים, נאמד הפיצוי הכספי שתשלם סיסקו ישראל ליקום פיתוח בכ-65 מיליון שקל. בהקשר זה יצוין כי דוברת חברת סיסקו סירבה להגיב להודעה בדבר ביטול הסכם השכירות ולאשר את גובה הפיצוי שישולם על ידי סיסקו.

כאמור, המשבר בענף היי-טק אינו גורם רק לביטול עסקות. כך למשל, חברת לוסנט , אשר הודיעה לפני כעשרה ימים על סגירתה של חברת כרומטיס הישראלית, נותרה כעת עם בניין בשטח של כ-13 אלף מ"ר, המצוי בפארק אזורים שבפתח תקווה. כרומטיס שכרה את הבניין, במהלך השנה שעברה, מנכסי אזורים וכפר מל"ל, בחוזה לטווח ארוך. על פי ההערכות הקיימות בענף הנדל"ן, תבקש לוסנט להשכיר בשכירות משנה חלק מהשטחים בבניין.

למצב דומה למדי נקלעה גם חברת טריון , אשר שכרה כ-7 קומות במגדלי עזריאלי, בתוספת אופציה לקומות נוספות. המשבר בהיי-טק, אשר גרם לטריון לבצע מחיקת ענק של כ-124.8 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה, כאשר לאחר מכן בוצעה מחיקה נוספת של כ-450 מיליון דולר, הותיר את רישומו על החברה. טריון החליטה שלא לממש את האופציה שהוענקה לה לשכירת קומות נוספות ובנוסף החלה החברה בניסיונות למצוא שוכרי משנה אשר ישכרו חלק מהשטח שבידיה, שטח אשר בדיעבד התבררו כגדול מדי.

בסיכומו של דבר, נראה כי המשבר היי-טק ימשיך להשפיע לשלילה על שוק הנדל"ן. השפעה זו אינה חייבת להיות דווקא על עסקות שנחתמו רק לאחרונה, והיא יכולה לבוא לידי ביטוי גם בהימנעותן של חלק מחברות היי-טק מהתרחבות ושכירת שטחי משרדים נוספים. בימים אלה של הידוק החגורה, שכירת משרדים חדשים אינה הצעד הראשון אותו יבחרו לבצע חברות ההיי-טק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully