וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסלול המהיר של אבי גבאי

ערן גבאי

27.7.2007 / 7:01

בגיל 40 הוזנק גבאי לקודקוד הפירמידה של חברת בזק. כל הפרטים על האמביציה, הכישרון, בעלי הברית והיריבים של המנהל הצעיר

הקריירה המטאורית של אבי גבאי נעה בסיבובים. כבר עשור שהוא מסומן כמנכ"ל הבא של בזק, אבל בכל פעם נאלץ להסתפק בתפקיד משיק מנכ"לות. באחרונה מונה גבאי, 40, לממלא המקום החדש למנכ"ל בזק והאחראי על פעילות הטלפוניה הקווית. קרוב מאוד, אבל לא קרוב מספיק.

גבאי הבין תמיד שאחריות וסמכות צריך לקחת - ומאז שהגיע לבזק לפני תשע שנים, הגדיל באופן עקבי את תחומי השליטה שלו בחברה. זמן קצר לאחר שמונה לעוזרו של מנכ"ל בזק דאז עמי אראל (כיום המתחרה הגדול של בזק בקבוצת אי.די.בי), כבר עבר לשמש סמנכ"ל משאבי אנוש בחברה. כשאילן בירן מונה למנכ"ל ב-1999, הוא כבר ראה לנגד עיניו "בחור צעיר, נמרץ, בעל אוריינטציה עסקית מצוינת, חד מחשבה וביצוע". לדברי בירן, "העברתי אותו מהר מאוד להיות ראש אגף כלכלה".

"ידו של גבאי היתה בכל", אומרים חבריו לשולחן ההנהלה בבזק באותם ימים. גבאי היה זה שהציג את עמדת בזק בפני הרגולטור והיה דוברה הנאמן של החברה בכל מאבק במשרדי התקשורת והאוצר בעידן של פתיחת התחרות בשוק התקשורת. "הוא עבד מול ועדת גרונאו השנייה, והיו לו עמה עימותים שזכורים עד היום לכל מי שפועל בתחום הרגולציה. אבל הגדולה של גבאי היתה שהוא הצליח לריב איתך, אך גם לשכנע אותך", אומר חבר בענף, שלימים התחרה בגבאי בתחום הרגולציה.

גבאי, שהגיע לבזק מאגף התקציבים באוצר, הבין כיצד מעוניין האוצר לפתוח את שוק התקשורת לתחרות, וידע מה עליו לעשות כדי לעצור את שטף התחרות שאיים לטלטל אז את ספינת בזק.

"עדיין לא בשל לניהול בזק"

גבאי דאג לצייד עצמו ביחסים מצוינים עם ועד העובדים, כדי לקבל את הגיבוי שלהם למהלכים שניסה לקדם. הוא גם הבין היטב את הפוליטיקה הפנימית בבזק, ובמקום להילחם בה השכיל להתאים עצמו אליה. גם את התפקיד המעט פחות סקסי של ניהול משאבי אנוש בבזק הצליח גבאי לרתום לטובת מערכת יחסים חריגה עם ועד העובדים. "היו בין הוועד לבין גבאי יחסי אמון", אומר יו"ר ועד העובדים בבזק, שלמה כפיר, "היו ויכוחים, ואפילו ריבים, אבל רק על בסיס ענייני". כפיר התרשם מגבאי בעיקר בזכות עבודתו מול הרגולציה, שכן עבודה זו נשאה פירות, שאותם יכול היה כפיר לחלק בין אנשיו: הבטחה לצמצום קטן יותר במצבת כוח האדם של בזק ולפגיעה קטנה יותר בתנאי העסקה של העובדים. "גבאי הוכיח את עצמו בעבודה מול הרגולציה בפעילות שקטה, עניינית ומקצועית", אומר כפיר.

היחסים ההדוקים שבין גבאי לוועד, נכס רב משמעות עבורו בכל מאבק עתידי בצמרת בזק, הפתיעו רבים מיושבי ההנהלה באותם ימים וגרמו להם לקנא בגבאי. "הוא הקסים את הוועד בצורה יוצאת דופן", נזכר חבר בהנהלת בזק באותם ימים. "הוועד יכול היה לטמון אז מוקשים. אני בעצמי עליתי על כל מוקש שהטמין לי בזמנו. הייתי רואה ידיעות בעיתון על עזיבתי הקרובה את בזק, ולא הייתי יכול לעשות דבר", הוא אומר בעצב.

ואז בא הקידום. "דרשתי שגבאי יהיה מנכ"ל החברה הבת בזק בינלאומי", אומר בירן. גבאי לקח את ההזדמנות, ארז את חפציו ועבר לנהל את החברה הבת הקטנה. ב-2003, כשבירן הודיע על פרישתו מבזק, גבאי הגיש את מועמדותו לניהול הקבוצה. גבות רבות הורמו בארגון, ולכולם היה ברור שגבאי בעיקר רוצה לסמן ולאותת למי שצריך, שגם ממרכז בזק בינלאומי בפתח תקוה הוא לא מתכוון לוותר על המנכ"לות ושהוא בהחלט מתכוון לחזור למשרדי הקבוצה במגדלי עזריאלי.

אמנון דיק מונה למנכ"ל בזק במקום בירן. יו"ר בזק דאז, מיקי מזר: "הערכנו מאוד את גבאי, גם בהתמודדות הראשונה מול דיק. תמיד צפו לגבאי גדולות בבזק, אך אז לקחתי אותו לשיחה ואמרתי לו 'אתה צעיר מדי ועדיין לא בשל לניהול בזק'. לאור המקצועיות וההבנה של גבאי את עולם התקשורת היה ברור שהוא עוד יגיע לתפקיד".

גבאי זוכר לרעה את תקופתו של דיק כמנכ"ל בזק. גבאי לא הסתדר עמו וגם לא ממש העריך אותו. דיק נלחם בוועד העובדים, וגבאי, שזכר היטב את תמיכת הוועד במאבקו שלו על משרת המנכ"ל, העדיף לתמוך בהם בשקט. "הוא צריך להפסיק לריב עם השומר ולאכול את הענבים", השתמש גבאי במשל ידוע כדי להביע את דעתו על השיתוק הניהולי שאחז בבזק נוכח התפרצות המאבק בין דיק לוועד העובדים.

באותה תקופה גבאי בוודאי שמח שבירן השכיל לשחרר אותו לניהול בזק בינלאומי, הרחק ממרכז העצבים של בזק. ואולם, כתוצאה מכך נהפך האיש שהיה למעשה מספר שתיים בחברה לשחקן פחות רלוונטי. היחסים הצוננים עם דיק הרחיקו אותו מזירת הפעילות המרכזית של בזק באחת התקופות החשובות והמכריעות של הארגון - תהליך ההפרטה של בזק.

טמפרמנט חם

גבאי נולד לפני 40 שנה בשכונת בקעה בירושלים. את שנות התיכון העביר בגימנסיה, שהתחרתה בבית הספר שליד האוניברסיטה על תואר בית הספר הטוב בעיר. את השירות הצבאי הוא עושה עד היום בחיל המודיעין. לאחר השחרור המשיך לתואר ראשון בכלכלה ומאוחר יותר השלים תואר שני במינהל עסקים באוניברסיטה העברית. כבוגרים רבים של האוניברסיטה הירושלמית, החל את חייו המקצועיים באגף התקציבים של משרד האוצר, משם עבר לתפקיד סמנכ"ל בהנהלת בזק, שנשלטה אז על ידי הממשלה.

לגבאי יש טרפרמנט חם, כך לפי חבריו. כשהוא מרגיש תסכול מבית, הוא מוציא אותו לעתים על מתחריו המרים בענף. בעוד שעם מנכ"לית קווי זהב, סטלה הנדלר, הוא שומר על יחסים מצוינים (הכוללים התכתבויות אי-מייל עוקצניות), הרי שיחסיו עם רם בלינקוב, מנכ"ל קווי זהב לפני הנדלר ולאחר מכן מנכ"ל HOT (כשהתחילה התחרות באינטרנט מול בזק), מסובכים וקשים עוד מימיו של בלינקוב בבזק. השניים לא מדברים זה עם זה כבר שנים רבות, למרות שעילת הסכסוך נשכחה מזמן. רצה הגורל ושניהם רכשו לפני מספר שנים בתים באותה שכונה תל אביבית, תל ברוך צפון, ולא פעם הם נאלצים להתעלם זה מזה באלגנטיות, בבית הקפה השכונתי. גבאי מסוכסך גם עם מנכ"ל חברת ברק בעבר ומנכ"ל HOT כיום, דוד קמיניץ. עד כדי כך הגיעו הדברים, שכאשר מינויו של גבאי כממלא מקום מנכ"ל בזק עמד על סף אישור, יצאה HOT בפרסום גדול על "פרשת הריגול התעשייתי" של אנשי בזק בינלאומי, שניסו לשדל את אנשי HOT למסור להם פרטים על לקוחות האינטרנט שלהם באופן לא חוקי. גבאי רתח מזעם על קמיניץ, בעוד שהאחרון לא הבין על מה המהומה וטען כי כבר דיבר בעבר עם גבאי על פעילותם הלא ראויה של אנשיו. גבאי, לטענת HOT, העדיף להתעלם ולאפשר לנציגי בזק בינלאומי להמשיך ולהטריד את אנשי HOT.

בתחילת התקופה של גבאי בבזק בינלאומי הוא לא זכה לאהדה גדולה מצד יו"ר הדירקטוריון שלו באותם ימים, ליאורה מרידור, שלא היתה בטוחה שיצליח לסחוף את בזק בינלאומי למובילות. אנשים בארגון סיפרו אז על מתיחות קלה בין השניים, כשמרידור אף תוהה באוזני מקורביה, "מי זה בדיוק הבחור הזה?" בין השניים התקיימה מחלוקת מקצועית בקשר לחברה בת וואלה, חברת האינטרנט בה שולטת בזק בינלאומי במשותף עם קבוצת הארץ. כשגבאי היה נשאל לגבי וואלה, היה נוהג לענות כי "זו המחלקה של ליאורה". לאחר הפרטת בזק פעל גבאי במרץ למכירת חלקה של בזק בינלאומי בוואלה, אך העסקה הסתבכה והמגעים הופסקו לאחר שחיים סבן, מבעלי השליטה בבזק, הביע התנגדות לעסקה.

כשגבאי חיפש מועמד למשרת המשנה למנכ"ל בזק בינלאומי הוא חטף לתפקיד את סמנכ"לית סלקום דאז, עלי רונן. הוא יצא אז במסע יח"צנות גדול למינוי, אך לאחר רק חצי שנה, ביוני 2005, נפרדו דרכיהם של גבאי ורונן באופן תמוה ובלתי מוסבר. גם מרידור לא ממש הבינה את השינוי, אך כעבור ארבעה חודשים בלבד עזבה גם היא את בזק בינלאומי, והחלה תקופת בעלי השליטה הפרטיים בבזק, קבוצת אייפקס-סבן- ארקין. יו"ר בזק בינלאומי החדש, יעקב גלברד, נהפך למנכ"ל בזק בפועל.

מגבאי ועד גלברד

גבאי היה אחד האנשים הקרובים והלויאלים ביותר לגלברד. הוא סינגר עליו בכל הזדמנות והיה מהראשונים לספר על מעלותיו הרבות כמנכ"ל בזק. נדמה היה שהתקופה בבזק בינלאומי היטיבה עם גבאי, והוא נרגע מהמירוץ המטורף אל עבר תפקיד מנכ"ל בזק. כמו בכירים אחרים בבזק, זכה מיד לאחר ההפרטה בבונוס שמן והסכם שכר משופר. מכונית הפאסאט הצנועה-יחסית בה נהג לפני ההפרטה הוחלפה בג'יפ יפאני גדול.

גבאי התאזר בסבלנות. הוא הבין שגלברד יחזיק במושכות בשנים הקרובות, ושההזדמנות הבאה למנכ"לות תבוא רק לאחר שיעזוב. ההשלמה הזאת הפכה את גבאי למנהל טוב עוד יותר בבזק בינלאומי, והוא הפסיק להתעניין ברכילות ובפוליטיקה הפנימית בבזק.

אלא שאז נחשפו הפרשות בבזק. בזו אחר זו נערמו פרשות שחשפו את ערוותה של בזק ברבים. הכשלים והקלקולים בדירקטוריון בזק והשליטה הטוטאלית של גלברד בחברה, שרמסו כל סממן להתנהלות נכונה של חברה לפי הנחיות רשות ניירות ערך, פרצו החוצה ברעש גדול. אלא שדווקא גבאי נשאר מקובע בהערצתו לגלברד וליושבי הדירקטוריון, עד כדי כך שאנשים שדיברו עם גבאי על הפרשות בעת שנודעו ברבים קיבלו רושם שהאיש מנותק מהמציאות. גבאי סירב להאמין שגלברד כשל בהתנהלותו, וסינגר עליו תוך עצימת עיניים מוחלטת מהדיווחים.

הלויאליות חסרת הפשרות הזאת לא הפתיעה את האנשים הקרובים לגבאי, אך העלתה שאלה באשר ליכולתו לבקר או לצאת נגד דמויות מפתח בארגון, גם כשהוא מבין שהדבר נדרש. מקרה דומה היה ביחסים המורכבים שהתקיימו בין גבאי, ששימש גם כיו"ר וואלה, לבין ארז פילוסוף, המשנה למנכ"ל וואלה עד לאחרונה והאיש החזק בחברה מאז ומתמיד. גם במקרה זה היו חילוקי דעות אסטרטגיים משמעותיים בין השניים לאורך תקופה ארוכה, אך גבאי נמנע מלהתעמת עם פילוסוף, על אף שכיו"ר מחובתו היתה לכפות את המדיניות שבה הוא מאמין על החברה.

בשני המקרים התעשת לבסוף גבאי והביע דעה נחרצת. הוא לא התעלם עוד מפרשת פלאפון (חשד לניפוח ההון העצמי בחברה) ומיתן בהרבה את כתב ההגנה על גלברד. הוא החליט, בצעד אמיץ, להיפרד בוואלה מהמנכ"ל אילן ישראלי ומפילוסוף. בסביבתו של גבאי שוללים על הסף את הניסיון לייחס לו דפוס פעולה של מישהו שבורח לכאורה מעימותים מוצדקים עם בכירים המוערכים מאוד על ידו.

גלברד הכיר תודה לגבאי על הגיבוי שקיבל ממנו, בשעה שמרבית "חבריו" לצמרת הניהול בבזק שמרו מרחק. "גבאי הוא מנהל מוכשר שהצליח להביא את בזק בינלאומי להובלת השוק על אף התחרות הקשה. אני בטוח שהוא ישמר את מעמדה של בזק בטלפוניה הקווית ואת רווחיותה לאורך זמן", אומר גלברד.

כשעזיבתו של גלברד את בזק היתה ודאית, לאחר שאיבד את גיבוי בעלי המניות והיו"ר דב ויסגלס, הסתער גבאי פעם נוספת על תפקיד מנכ"ל בזק. בין היתר, פנה גבאי לגלברד וביקש לשמוע את עצתו. גבאי הופתע כששמע מגלברד את אותו משפט ישן נושן, שממשיך ללוות את הקריירה המוצלחת שלו: "אתה צעיר מדי לניהול קבוצת בזק".

גלברד הסתכל בעיניו של גבאי והסביר לו שהוא נדרש לעוד שפשוף והתנסויות, בנוסף לניהול בזק בינלאומי, כדי לנהל את ממלכת בזק כולה. גלברד כיוון כנראה לעובדה שלגבאי, בשל גילו ומעמדו בפוליטיקה הפנים ארגונית הנוכחית של בזק, אין באמת אוטוריטה על מנהלי החברות בנות בקבוצה, צעירים ומוכשרים בפני עצמם - גיל שרון בפלאפון ורון אילון ב-yes. "קפיצת המדרגה שלך צריכה להיעשות בשלבים", הסביר לו גלברד, אבל גבאי לא ממש רצה לשמוע. לדעתו, הוא בשל מספיק כדי לקבל את ניהול קבוצת בזק כולה.

גבאי מחזיק מאחוריו שרשרת ארוכה של מנהלים מהעבר שמדברים בשבחו: "אין כיום בבזק מישהו שמכיר טוב יותר מגבאי את מכלול הפעילויות של בזק", אומר חבר להנהלה. "גבאי הוא שילוב מוצלח של ראייה אסטרטגית, היכרות ארוכה עם שוק התקשורת, ויכולת תפעולית טובה", אומרת פנינה שנהב, סמנכ"לית השיווק בעבר של בזק. בכיר במשרד התקשורת מודה כי "לגבאי חשוב לשפר את היחסים של בזק עם משרד התקשורת, שהגיעו לשפל, והוא יידע לעשות זאת". עו"ד יוסי לוי, חבר קרוב של גבאי ומי שמטפל במרבית העניינים המשפטיים של בזק בינלאומי, מתאר את גבאי כ"איש ביצוע מהמעלה הראשונה. הוא מוציא את המיץ לספקים ומנסה לקלף כל רבע שקל. רואים שהוא בוגר אגף תקציבים. הוא מלכד את האנשים שלו ולא יפקיר אותם אף פעם". גם רון אילון, מנכ"ל yes ומי שהתחרה בגבאי על משרת מנכ"ל בזק לאחר פרישתו של גלברד, אומר עליו דברים חמים: "מדובר באיש מצוין, הגון ומוכשר. יש לו עכשיו אתגר של ממש בבזק קווי, שלא קל לנהל אותה בעת הזאת, כשצריך לשנות שם את התרבות הארגונית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

צעיר לנצח?

בינתיים, מונה גבאי כממלא מקום מנכ"ל בזק וכאחראי על פעילות הטלפוניה הקווית בלבד. זו פונקציה חדשה בבזק, שנוצרה בעיקר לאור הפרשות האחרונות שטילטלו באחת את ספינת בזק וחייבו לאייש במהירות סמכות מקצועית על הנעשה בבזק, בזמן שבעלי המניות עוד מתדיינים על שינוי אפשרי במבנה האחזקות בחברה. השבוע הכריעו קרן אייפקס וחיים סבן להביא למינוי כבר בקרוב את שלמה רודב כיו"ר פעיל בבזק במקומו של ויסגלס. רודב הועדף ברגע האחרון על פני שלמה נחמה. כעת תעמוד בפני רודב הכרעה בין שלוש אופציות: לשמש כיו"ר פעיל, לקחת על עצמו את האחריות לניהול קבוצת בזק כולה ולהותיר את גבאי כמנהל חברת בזק קווי בלבד; להביא תחתיו מנכ"ל חדש לקבוצה כולה, שיהיה אחראי על פעילות החברות בנות, ולהותיר את גבאי כמנהל הפעילות הקווית; או להגדיל את סמכויותיו של גבאי ולאפשר לו להיכנס למשבצת של מנהל הקבוצה כולה.

גבאי, שהתלבט לא מעט אם לקבל את התפקיד, מכיוון שכלל לא ברור שבהיררכיה הארגונית בבזק מעמדו כמנכ"ל בזק טלפוניה קווית יהיה עליון על מנהלי החברות בנות, דאג להבטיח עצמו בהסכם העסקה החדש שחתם עם הבעלים מפני פרישה מוקדמת בשל מינוי מנכ"ל חדש לבזק שלא יהיה לרוחו. במקרה שכזה יקבל גבאי פיצוי נאה של 9 משכורות חודשיות, לפי 125 אלף שקל בחודש (לא כולל הטבות נוספות, בונוסים ואופציות). אבל גבאי לא רוצה לפרוש. האיש שהקדיש את מירב שנותיו לבזק, רוצה לנהל את הקבוצה. גם אם רודב לא ימנה אותו רשמית כמנכ"ל הקבוצה, הרי מספיק שיימנע מלמנות מנכ"ל מעליו כדי שגבאי כבר ישתלט על התפקיד וישיג שליטה בכל מפתחות הניהול החשובים של בזק. רודב ייכנס בקרוב לבזק ויצטרך להכריע. גבאי רק מקווה שגם אם רודב יכריע נגדו, הסיבה לא תהיה שהוא חושב שגבאי "צעיר מדי".

פיטורים עם חיוך

בתקופתו בבזק בינלאומי הוביל גבאי תנופת עשייה מחודשת בחברה, והצליח לבצע בתוך ארבע שנים כמה מהלכים אסטרטגיים בעלי חשיבות מכרעת, שמיקמו את החברה כמובילה בלעדית של שוק השיחות הבינלאומיות ואספקת האינטרנט בישראל. לפי דן זייצ'יק, סמנכ"ל הכספים בבזק בינלאומי, "הוא ביצע שינוי ארגוני מקיף והחליט להיפרד משכבת ניהול שלמה בבזק בינלאומי - כ-40-50 מנהלים נאלצו לעזוב את החברה - והוא עשה זאת תוך שמירה על שקט תעשייתי מרשים. הוא היה יושב עם עובדים ומסביר להם למה בזק בינלאומי אינה מתאימה לכישורים שלהם, וטוב יהיה אם ייפרדו לשלום. לאחר כמה דקות היה יוצא מהחדר אדם מפוטר, אבל עם חיוך של הבנה".

גבאי ביצע עוד שלושה מהלכים אסטרטגיים בבזק בינלאומי. ראשית, הוא היה הראשון לזהות את הפוטנציאל העסקי הגדול שבאינטרנט המהיר והסיט אליו את מרבית משאבי הניהול, על חשבון תחום השיחות הבינלאומיות, שהיוו את עיקר הכנסות החברה. ההימור השתלם בגדול, כשהמעבר של מנויי האינטרנט לפס הרחב התגלגל בקצב גבוה בהרבה מהתחזיות, ובזק בינלאומי פתחה פער ניכר על מתחרותיה והוכיחה את החשיבות שבראשוניות. שנית, גבאי הרחיב את המודל העסקי של החברה גם לפעילות משמעותית בחו"ל. הוא הבין שהשוק הישראלי מוגבל, ושהפעילות בחו"ל, למרות שהיא מלווה בסיכון לא קטן, תוביל את בזק בינלאומי למחזור עסקים של יותר ממיליארד שקל בשנה, הישג שהפך את אותה לחברה בסדר גודל שונה לחלוטין מזאת שקיבל גבאי לידיו. שלישית, גבאי דרש להגדיל משמעותית את ההוצאה על מערך השירות של החברה ואף הנחה את אנשיו שלא תוטל כל מגבלה תקציבית לגבי מערך השירות, המונה כשני שלישים מכוח האדם בחברה. עטרה ליטבק שחם, סמנכ"לית השיווק בבזק בינלאומי, אומרת כי גבאי "דרש מאיתנו לקבוע לעצמנו יעדים חדשים בשירות, וזה הוליד את התפישה יוצאת הדופן שאם החברה לא מבצעת את התחייבותה כלפי הלקוח, היא משלמת לו קנס. זו אמנת שירות שתואמת את האופי של גבאי, שהוא דוגרי וקשוב מאוד". המהפך שביצע גבאי בבזק בינלאומי בארבע שנים הוא טוטאלי. בנוסף, בתקופתו בחברה גבאי אף השכיל להשלים שני מיזוגים גדולים בהצלחה רבה (בזקכל ובזק זהב).

______

אבי גבאי

גיל: 40

מצב משפחתי: נשוי + 2

מגורים: תל ברוך צפון (תל אביב)

תפקידים קודמים: מנכ"ל בזק בינלאומי; סמנכ"ל כלכלה ואסטרטגיה בבזק; סמנכ"ל משאבי אנוש בבזק; עוזר בכיר למנכ"ל בזק; רפרנט ורכז צוות התקשורת באגף התקציבים באוצר

עוד משהו: פעם בשבוע יוצא מהעבודה מוקדם יותר, לטובת בילוי זמן איכות עם הילדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully