וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באינווסטק הולכים דווקא על הניקיי

הארץ

11.9.2001 / 9:22

למרות מצבם העגום של שוקי ההון בעולם, משיקה חברת קרנות הנאמנות בבנק אינווסטק קרנות אינדקס, המתמחות בשוקי המניות ביפאן ובארה"ב

מאת אורי וינברגר

הירידות האחרונות במדדי המניות המובילים בוול סטריט ופרסום נתוני האבטלה העגומים בארה"ב אינם מעוררים ציפיות להתאוששות מהירה בבורסה האמריקאית. בטוקיו המצב אף חמור יותר. בשבוע שעבר הגיע מדד הניקיי לשפל של 17 שנה. לפי הנתונים האחרונים שהתפרסמו ביפאן, רווחי החברות רשמו בחודשים האחרונים ירידה חדה, והבעיות המתמשכות במשק היפאני אינן נראות קרובות לסיום. אך יש גם מי שאינו נרתע מהמשך ההידרדרות בכלכלה היפאנית.

חברת קרנות הנאמנות של בנק אינווסטק השיקה כעת קרנות חדשות המתמחות במדדים בחו"ל, ובין השאר גם בניקיי. השקת הקרנות החדשות כעת על ידי אינווסטק נראית תמוהה, בעיקר לנוכח מצב השווקים בעולם, הממשיכים להידרדר. הקרן אינווסטק חשיפה לאינדקס SPI) S&P 500) תשקיע במדד ה-S&P 500 בשיעור של 95%-105%. מדד סטנדרד אנד פורס 500 הוא מדד מניות מוביל בארה"ב, המשמש כבסיס לבניית מוצרים פיננסיים וניהול קרנות נאמנות. המדד נבנה על ידי חברת הדירוג Standard & Poors ומורכב ממדגם מייצג של החברות המובילות בענפי המשק האמריקאי.

מדד S&P 500 אינו מכיל את 500 המניות הגדולות בבורסה האמריקאית, אלא את מניותיהן של החברות המייצגות בכל ענף, ולכן יכול לכלול גם חברות קטנות יחסית. חברת הדירוג מזהה אפיקים חשובים בתעשייה בארה"ב, מעריכה את החשיבות היחסית של ענפים אלה ובוחרת את החברה המייצגת בכל ענף. שווי השוק של המניות המרכיבות את המדד הוא יותר מ-10 טריליון דולר.

באינווסטק מודעים למצב השווקים בעולם, ולקושי השיווקי הכרוך בהשקת קרן המתמחה במדד המייצג מניות של חברות אמריקאיות, בתקופה שבה מדי יום נערמות בארה"ב עוד ועוד אזהרות רווח, והנתונים הכלכליים אינם משקפים אופטימיות. העיתוי אכן בעייתי, מציינים באינווסטק, אך הכלי שימושי, ועשוי לסייע למנהלי ההשקעות המעוניינים בפיזור התיק גם לשווקים אחרים - אפילו כעת, כשהם נראים רע מתמיד.

באינווסטק מסבירים כי הקרן החדשה מיועדת בעיקר למשקיעים בעלי ראייה ארוכת טווח. "מצב השווקים בעולם אינו טוב כיום", אומרים באינווסטק, "ואולם לא ניתן לדעת לאן הם ילכו".

כאן המקום להזכיר את התחזית שבה נקבה באחרונה אבי ג'וזף כהן, האסטרטגית הראשית של בנק ההשקעות גולדמן סאקס, שהעריכה כי מדד סטנדרד אנד פורס 500 יעלה ב-40% בארבעת החודשים הבאים.

לאחר שספג את אחד השבועות הקשים ביותר בשנים האחרונות, שבו איבד 15% והשלים קריסה של יותר מ-60% בשנה האחרונה, ישמש מדד נאסד"ק 100 כאינדקס בקרן נוספת מבית אינווסטק. מדד נאסד"ק 100 מקיף את החברות הגדולות והסחירות ביותר בבורסת נאסד"ק, המייצגות, בין השאר, את תעשיות התוכנה, החומרה והטלקומוניקציה. המדד מורכב ממניות של חברות אמריקאיות ובינלאומיות הרשומות למסחר בבורסת נאסד"ק. שווי השוק של החברות הנכללות במדד מסתכם כיום בכ-1.6 טריליון דולר. ב-2000 היה סך הנכסים הנסחרים בבורסת נאסד"ק כ-20 טריליון דולר.

מדד הניקיי 225 הידרדר בשבוע שעבר לשפל של 17 שנה - 10,410 נקודות. זהו המדד הפופולרי ביותר בין מדדי השוק היפאני, והוא מחושב משנת 49'. המדד מורכב מ-225 המניות הסחירות ביותר בבורסה של טוקיו, שנבחרו על פי שיטת משקל המחיר (Price Weighted) והוא מפוזר על פני ענפי הכלכלה היפאנית. שווי השוק של החברות המרכיבות את המדד הוא 204 טריליון ין יפאני (1.7 טריליון דולר). קרן אינווסטק חשיפה לאינדקס ניקיי (KKI) נחשבת לקרן החדשנית ביותר מבין הקרנות שהשיק כעת אינווסטק.

באינווסטק מסבירים כי תעשיית קרנות האינדקס החלה את דרכה בארה"ב לפני 30 שנה, עם נכסים בהיקף של 6 מיליון דולר. כיום מגיע היקף נכסי התעשייה לכ-2.3 טריליון דולר ברחבי העולם. המודעות להשקעה בקרנות אינדקס צברה תאוצה עם השנים. לגבי ההשקעה ביפאן מודים באינווסטק כי המצב שם אכן אינו טוב, ואולם "שפל של 17 שנה מהווה אולי עיתוי מתאים לכניסה", מסבירים שם.

לפני כ-12 שנה היה הניקיי בשיא של כל הזמנים - 38,914 נקודות. מאז התפוגגה הבועה היפאנית, וכיום משקפים ביצועיו הנחותים של המדד את קשייה של הכלכלה היפאנית המקרטעת, שהבעיות המבניות החמורות בה רק הולכות ונחשפות, אך מסתבר כי ישנם גם כאלה המגלים אופטימיות. "לא ניתן להתעלם מכך שזו הכלכלה השלישית בגודלה בעולם", אומרים באינווסטק.

לפי ההערכות, עם התעצמותן של קרנות הפנסיה, היקפי תעשיית קרנות האינדקס יגדלו. ב-90' היו 16% מנכסי קרנות הפנסיה מושקעים בקרנות אינדקס. ב-99' הגיע היקפם כבר ל-28%. באינווסטק מסבירים כי ההשקעה בקרנות האינדקס תיעשה באמצעות רכישת חוזים עתידיים, אופציות ומניות הנסחרות במדדים השונים. לא ניתן כמובן לרכוש את כל המניות המרכיבות את המדדים, שכן הדבר מייקר מאוד את ההשקעה. עיקר ההשקעה תיעשה באמצעות החוזים, תוך מתן דגש למניה זו או אחרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully