וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשחק המכור של עיני ובר-און

מוטי בסוק

27.7.2007 / 5:23

מדוע היה צורך בשביתה שעלתה למשק מאות מיליוני שקלים? כדי לזכות את יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, בהופעת פריים-טיים בטלווויזיה

ביום שלישי, ערב השביתה במשק, ידעו אמצעי התקשורת שבסופו של דבר ייחתם הסכם שיעניק לעובדי השירות הציבורי תוספת שכר של 5%. אבל האוצר וההסתדרות הכחישו את העובדות ללא בושה. אתמול התברר כי להכחשות לא היו רגליים. אז מדוע היה צורך בשביתה שעלתה למשק מאות מיליוני שקלים? כדי לזכות את יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, בהופעת פריים-טיים בטלווויזיה, וכדי לאפשר לאוצר לעשות שרירים ערב דיוני תקציב 2008 ולפני המו"מ שלו עם הרופאים, המורים העל-יסודיים והאחרים.

השביתה היתה מיותרת ועוררה הרבה סימני שאלה:

בתקציב המדינה ל-2007 מוקצבים 2.5 מיליארד שקל להעלאות שכר. סכום דומה, לאותה מטרה, מוקצב גם בתקציב 2008. מדוע ההסתדרות הסכימה לביצוע התשלום הראשון, מתוך שלושה, בתוספת השכר של 5% רק בינואר 2008, והתשלום האחרון רק בינואר 2010?

האוצר וההסתדרות מחזיקים בנתוני השכר במגזר הציבורי, כולל לפי חתכים שונים. האוצר מסרב לפרסם נתונים על התפתחויות השכר במגזר הציבורי בשנים האחרונות. הסיבה ברורה, השכר במגזר הציבורי נשחק. דרישות העובדים צודקות.

מגדילים את הפערים

האוצר מסרב גם לפרסם נתונים על התפלגות השכר לפי עשירונים. שכר הפרקליטים, עובדי מבקר המדינה, הכנסת ובנק ישראל שונה משכר המורים, הקלדניות והפקידות בשירות הציבורי. האוצר נמנע גם מפרסום אחוז ומספר מקבלי השלמת הכנסה בשירות הציבורי, למרות שהאוצר הוא גוף ציבורי המחויב על פי חוק לפרסם נתונים אלה. משרד האוצר אוסר על גופים ציבוריים שקיבלו ממנו נתונים, לצורך מחקר, להעביר אותם לגורם שלישי, קרי העיתונות. ההסכם עם עובדי המדינה היה יכול להיות צעד לצמצום הפערים החברתיים, אם ראש הממשלה ושר האוצר היו עומדים מאחורי הבטחותיהם.

ההחלטה לתת את ה-5% לכולם רק תגדיל את הפערים. ניתן היה לקחת את עלות ההסכם - 4 מיליארד שקל - ולתת אותה לחמישה העשירונים הנמוכים במקבלי השכר בשירות המדינה.

עיני טירון בכסף

הסעיף בהסכם, כי האיגודים המקצועיים יוכלו להתחלק בתוספת כראות עיניהם הוא מס שפתיים. התוצאה מערערת את אמינות הכרזות האוצר. לא ברור כיצד חושבה עלות התוספת על פי האוצר והגיעה ל-4 מיליארד שקל. בתחילת המו"מ האוצר טען כי אין לו מקורות כספיים לתוספות שכר וכי כל תוספת תהיה על חשבון תקציבי הביטחון, החינוך והרווחה. כעת האוצר אומר כי התוספת מתוקצבת. אז למי להאמין?

עיני הוא נואם בחסד, אבל כשמגיעים לכסף, הוא עדיין טירון. ידועה החברות שלו עם ראש הממשלה, יו"ר התעשיינים, הממונה על השכר באוצר וראש אגף תקציבים. רבים סבורים כי מאבקי השכר שלו הם משחק מכור. כלומר, הכל מסוכם מראש. עובדי המגזר הציבורי עובדים בלי הסכם שכר מ-2001. בנק ישראל, שאינו אוהד בדרך כלל מאבקי עובדים, העריך כי כשייחתם הסכם השכר יקבלו העובדים תוספות שכר רטרואקטיביות על 2002-2006. עיני ויתר על תוספות אלה כשחתם על הסכם עד 2009, והסתפק בתוספת נומינלית של 0.55% לשנה. כרגיל, הגמלאים נותרו מחוץ להסכם. סוכם כי ההסתדרות והאוצר יטפלו בעניין. אם הגמלאים יקבלו תוספת כלשהי, היא תהיה נמוכה מ-5%. הגמלאים, כידוע, הם מהציבורים החלשים במשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully