וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש בראש: ענתבי מול חזקיהו

מאת אתי אפללו ורם דגן

27.7.2007 / 10:04

המפקח שהרגיז את הבנקים הגדולים נגד מכבה השריפות. מיהם שני המפקחים המתגוששים בזירה ציבורית אחת

ידין ענתבי

הצלחות: ההצלחה הראשונה שמיוחסת לו היא היישום של הרפורמה ברכב חובה. כעת הוא עוסק ביישום רפורמת בכר. בשוק מפרגנים וטוענים שיישום רפורמה הוא עבודה על המון פרטים, והוא עושה עבודה לא רעה, ומצליח להשאיר את הרפורמה במתווה היישום, ומונע את התמוססותה. בייחוד הוא הצליח ליישם את נושא הפרדת היצרנים מהמשווקים - מכירת קופות הגמל וקרנות הנאמנות של הבנקים, וחתימת הסכמי ההפצה עם הגופים הרוכשים. בנוסף מציינים בשוק את הצלחתו לקדם אנשים מהאגף ולבנות סביבו צוות מוכשר.

כישלונות: בעניין הייעוץ הפנסיוני הוא הצטייר כאדם שאמנם מאזין, אבל לא ממש מקשיב, בייחוד לאחר שהתבררו דעותיהם של הרגולטורים השונים שהיו שותפיו לוועדת בכר.

הביקורת העיקרית שנשמעה בעניין כניסתם של הבנקים הגדולים לייעוץ הפנסיוני היא לא בשאלה אם הוא טועה או צודק. הטענה כלפיו היא שדחיית כניסתם של הבנקים לתחום היא לא עקרונית מספיק כדי לעצור את רפורמת בכר. מחלוקת זו עצרה, למעשה, את יישום הרפורמה כולה.

בנוסף מציינים המלעיזים כי אמנם ענתבי הוא רגולטור חזק בכל מה שקשור בביטוח, אבל בשאר הדברים שקשורים לשוק ההון עצמו - לא רואים את אותה חדשנות.

אומרים עליו: מוכשר מאוד, יצירתי וידען גדול. קשה לקרוא אותו, כשהנחמדות והבייבי פייס שלו מטעים. הוא מאוד דעתן ועקשן, יודע מה הוא רוצה. מעריך מאוד נאמנות. מעדיף מנהלים עצמאיים בעלי עוצמה, אך יש לו דרישות גבוהות מהכפופים לו. עם זאת, מציינים כי חסר לו "זמן שטח" וניסיון בפרקטיקה; רואים שהוא גדל רק בתוך מערכת הרגולציה. בשוק מוסיפים שענתבי שוכח שהוא אחראי על ענף הביטוח ולא על הבנקים.

אומר על המתחרים: אין אהבה גדולה בין הפיקוח על הביטוח לפיקוח על הבנקים באופן כללי, גם לפני תקופת ענתבי. גישת ענתבי היא שהפיקוח על הבנקים מיושן, ולא עושה מספיק למען התחרות. ענתבי מאמין שהפיקוח על הבנקים "מתעלל" בבנקים הבינוניים. משהו נוסף: את הכישרון הדיפלומטי לחייך ליריביו ירש ענתבי מאביו, יגאל ענתבי, שהיה מנהל מחלקת אפריקה במשרד החוץ ושגריר ישראל בפולין ובשווייץ.

גיל: 36

השכלה: רואה חשבון, תואר ראשון בחשבונאות וכלכלה ותואר שני במינהל עסקים - שניהם מהאוניברסיטה העברית

מסלול התקדמות: ב-98', אחרי סטאז' בחשבונאות במשרד פרטי, הצטרף למשרד האוצר, לאגף שוק ההון - הפיקוח על הביטוח, ועסק בתחום הביטוח האלמנטרי. ב-2000 מונה לסגן הכי צעיר באגף שוק ההון באוצר. ענתבי היה אחראי על ביטוח אלמנטרי ותחום ביטוחי הבריאות, כאשר בהמשך קיבל גם את תחום הפיקוח על יציבות חברות הביטוח. ב-2004 מונה למשנה למפקח על הביטוח, וכמו כן מונה כנציג האגף בוועדת בכר. בקיץ 2005 מונה לתפקיד הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון

מצב משפחתי: גרוש

מגורים: ירושלים

משכורת: 31 אלף שקל ברוטו בחודש

מספר עובדים: 90

רוני חזקיהו

הצלחות: מ-2002 ועד למינוי שלו כמפקח על הבנקים, חזקיהו מכבה שריפות שלא הוא הדליק. בתחילת העשור קרס הבנק למסחר והבנק לפיתוח תעשייה הפסיק לפעול. חזקיהו נאלץ להתמודד עם הלחץ של הלקוחות ושל הפיקוח על הבנקים שבנק קטן נוסף יקרוס. ההצלחה הראשונה של חזקיהו היתה להכין ולהגשים את המיזוג של בנק הספנות לתוך בנק האם, הפועלים, תוך זמן קצר.

בשלוש השנים שבהן היה אחראי על תיק האשראי העסקי בבנק דיסקונט שיקם את המחלקה של הבנק. חודשיים לפני הודעת המינוי המפתיעה של פישר, נתנו לו בדיסקונט לנהל גם המחלקה המסחרית של הבנק, ולהיות יו"ר בנק דיסקונט למשכנתאות.

כישלונות: בקדנציה שלו כמנהל בבנקים אי אפשר להדביק לו כישלון מהדהד. הכישלון העיקרי שלו הוא שלא נהפך להיות מנכ"ל, או לפחות מועמד טבעי באחד מחמשת הבנקים הגדולים, כמו מנהלים בכירים בני גילו. חזקיהו מאמין שהטרגדיה שלו היא שהיה מוצלח בניהול אשראי, ולכן התקשה לשבור את תקרת הזכוכית. בקדנציה הציבורית הקצרה חזקיהו לא קצר הצלחה במערכת היחסים המורדכבת עם האוצר. לאחר חצי שנה בתפקיד החדש, נראה שחזקיהו מסתדר יפה עם הבנקאים, אבל פחות עם הקולגות החדשות במשרד האוצר.

אומרים עליו: במסדרונות הפיקוח על הבנקים הוא נטע זר. התפקיד הרשמי העיקרי שלו הוא שמירה על היציבות של הבנקים, אבל סטנלי פישר מצפה ממנו להיות מנהל. זמנים הם קודש: תוך פחות משישה חודשים, למשל, השלים את הטיפול במכרז לאומי הראשון. תכונת האופי הבולטת שלו היא קור רוח. הוא אדם נעים, חביב ובעל חוש הומור.

אומר על המתחרים: חזקיהו חי בהרמוניה עם הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, מה שאי אפשר לומר על יחסיו עם ענתבי. חזקיהו מתקשה להבין מדוע ענתבי מתערב בנושאים בנקאיים, ויותר מזה, מדוע הוא עושה את זה בלי להתייעץ איתו.

משהו נוסף: חזקיהו דווקא מייחס את החשיבות הרבה ביותר לניהול סניף הפועלים בפילדלפיה - הכל באנגלית, וחשוב מזה, לבד.

גיל: 56

השכלה: הנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת בן גוריון בנגב. במשך השנים לקח קורסים בבנקאות באוניברסיטת תל אביב

מסלול: חזקיהו מסתובב ברחובות הבנקאיים כבר 30 שנה. אף שהוא מזוהה כיום עם בנק דיסקונט, ממנו הגיע לתפקיד הנוכחי, את הרוב המוחלט של הקריירה הבנקאית הוא עשה בבנק הפועלים, שבו עבד במשך 26 שנה. חזקיהו היה מנהל סניף פילדלפיה של הפועלים ודירקטור בבנק אוצר החייל מטעם הפועלים.

ב-2002 הוא קיבל את הקידום הגדול ומונה להיות מנכ"ל בנק הספנות, שהיה בשליטת הפועלים. ב-2003 נדד לבנק דיסקונט ונהפך למנהל האשראי העסקי והמסחרי של הבנק. בדצמבר 2006 הפתיע נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, והודיע על בחירתו למפקח על הבנקים

מצב משפחתי: נשוי + 3 ילדים

מגורים: כפר סבא

משכורת: 50 אלף שקל ברוטו בחודש

מספר עובדים: 140

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully