וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדולר קפץ ל-4.321 שקלים

טל לוי

27.7.2007 / 12:30

זהו שיא של 10 חודשים. מתחילת השנה הוסיף הדולר 2.3%. עלייה גבוהה מדי בשער הדולר עשויה לייצר אינפלציה ולגרור העלאת ריבית

הדולר המשיך גם היום במסעו מעלה. המטבע האמריקאי הוסיף 1.08% ושערו היציג נקבע על 4.321 שקלים. בסך הכל הוסיף הדולר 1.8% השבוע. רמה זו של הדולר גבוהה בכ-9.8% לעומת רמת השפל שרשם המטבע רק באמצע מאי וגבוהה ב-2.3% מהרמה בה פתח הדולר את 2007. לא רק הדולר מתחזק - היורו התחזק אף הוא מול השקל בכ-0.885% לרמת של 5.9196 שקלים.

עד לפני תקופה קצרה, בנק ישראל היה מעוניין בדולר חזק יותר שיסייע לייצר אינפלציה. אולם ייתכן כי אם יימשכו העליות, נגיע לרמת דולר גבוהה מדי ולאינפלציה גבוהה מדי שתחייב העלאות ריבית נוספות. הסיבה לכך היא שבתקופה האחרונה, הדולר ההולך ויורד ריסן את רמת האינפלציה וכאשר הדולר עולה, האינפלציה פשוט תלך ותעלה.

הזינוקים בדולר מגיעים למרות רמת השפל בה נסחר הדולר בעולם. הסיבה לכך היא בעיקר הצניחות בבורסה של תל אביב שנבעו מכך שמשקיעים זרים מכרו מניות ואיגרות חוב והשתמשו בכסף כדי לקנות דולרים ואגב כך להעלות את ערך המטבע האמריקאי.

"שינוי בתפישת הסיכון של המשקיעים"

"המקור לכל הזעזועים שרואים בשבוע האחרון הוא שינוי בתפישת הסיכון מצד המשקיעים", אומר הכלכלן הראשי בבית ההשקעות גיפט, ערן בסון. "בחודשים האחרונים ובשנים האחרונות אשראי ניתן באופן כמעט חופשי בארץ ובעולם ויצר כסף זול שגרר עודפי נזילות גבוהים. התוצאה היא שפערי הסיכון בין מדינות מפותחות למדינות מתפתחות הלכו והצטמצמו בחודשים האחרונים. הנה, רק לפני מספר שבועות איגרת חוב ישראלית הציעה תשואה זהה ואף נמוכה יותר מאיגרת חוב אמריקאית".

בסון אומר כי המשבר בשוק המשכנתאות בארה"ב אינו חדש אלא קיים כבר שבועות ארוכים ולכן הוא אינו הגורם העיקרי לירידות. "המשבר הציף מחדש את חשיבות בחינת הסיכון בהשקעות וכאן ה'תרומה' העיקרית שלו למפולות בעולם", אומר בסון. "לאחר שהתשואות על נכסים מסוכנים היו קרובות לתשואות על הנכס הבטוח בעולם (איגרות חוב אמריקאיות), רואים שנכסים מסוכנים יותר מציעים תשואות גבוהות יותר. הפער ההולך וגדל בין ההשקעה המסוכנת להשקעה הבטוחה יותר מעיד על הערכה מחודשת של הסיכונים".

הבעיה: פגיעה ב-Carry Trade

ההשפעה החמורה של המשבר באה לידי ביטוי ב-Carry Trade. על פי שיטה זו, המשקיעים לווים כסף בריבית נמוכה (למשל יין יפני) ומשקיעים אותו במטבע נושא ריבית גבוהה ומרוויחים את פער הריביות.

"כשסטיות התקן עולות, הכדאיות בביצוע Carry Trade יורדת, שכן הרעיון הוא להרוויח את פערי הריבית וכאשר יש זעזועים הסכנה גדלה", אומר בסון. "המשקיעים רואים את הסכנה ובורחים, והדבר מתבטא היטב בשערי המטבעות: הדולר האוסטרלי והניו זילנדי פוחתו השבוע בחדות כאשר הדולר האוסטרלי איבד 3% והלירה הטורקית איבדה אפילו יותר מכך. לעומתם, היין היפני מתחזק והדבר מאשש את הטענה שהמשקיעים חזרו הביתה".

"ישראל היא חלק מהכלכלה העולמית ולכן מושפעת"

בשבועות האחרונים נסחר הדולר בתנודה יומית גבוהה, אולם בסך הכל לא חרג מטווח של 4.20-4.30 שקלים ואתמול יצאנו מהטווח הזה. שבירה של רמת ה-4.30 גרמה לריצה נוספת כלפי מעלה כמו קפיץ שהשתחרר.

"קשה לומר מתי זה יסתיים. מאחר שישראל היא חלק מהכלכלה העולמית, היא מושפעת מהנעשה בעולם כל שאיתות לסיום המשבר יגיע כאשר הבורסות בארה"ב יתייצבו" אומר בסון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully