וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סיכוי של 1 ל-5 למשבר פיננסי עולמי"

סוכנויות הידיעות

29.7.2007 / 8:15

כך מעריכים במודי'ס. ההפסדים הצפויים בשל שוק הסאבפריים - עד 125 מיליארד דולר. שיעור האבטלה בארה"ב יזנק ל-5% עד סוף השנה

מארק זאנדי, כלכלן בכיר בחברת דירוג האשראי מודי'ס, הזהיר היום מפני אפשרות של משבר פיננסי גלובלי אם המשבר בשוק משכנתאות הסאבפריים בארה"ב ימשיך לגבות קורבנות בקרב המשקיעים המוסדיים. "מקרה אחד או שניים נוספים מהסוג שאירעו בקרנות הגידור של בנק ההשקעות בר סטרנס" יהיו בעלי השפעה פסיכולוגית ניכרת על בטחון המשקיעים ועשויים לגרור משבר פיננסי עולמי, אמר זאנדי. לדבריו, הסיכויים למשבר פיננסי מסוג זה הם 1 ל-5.

בר סטרנס, הבנק ההשקעות החמישי בגודלו בארה"ב, הימם באחרונה את השווקים העולמיים כאשר הודיע כי שתי קרנות גידור שלו אשר השקיעו בשוק המשכנתאות, אשר שוויין עמד קודם לכן על כ-1.5 מיליארד דולר, נמחקו כמעט לחלוטין. שתי הקרנות השקיעו בצורה נרחבת באג"ח המגובות במשכנתאות סאבפריים - משכנתאות ללווים בעייתיים - בארה"ב.

"אין ספק שהמשקיעים בעולם מודאגים, ואני מעריך כי מקרה של אירוע נוסף הקשור בקרן גידור או אירוע בסגנון דומה עלול לגרום לבהלה בקרב המשקיעים", אמר זאנדי השבוע בדיון בפורום באינטרנט. "משקיעים ברחבי העולם מושקעים בצורה ניכרת בשוק המשכנתאות בארה"ב, והחשיפה שלהם גדלה באופן משמעותי למדי במהלך העשור החולף. סביר להניח שצפויות נפילות נוספות במגזר קרנות הגידור עקב השקעות באג"ח המגובות במשכנתאות בארה"ב".

זאנדי ציין עוד כי לדעתו לא יהיה צורך בגידול נוסף בשיעור הלווים שלא מצליחים לפרוע משכנתאות בארה"ב בכדי לגרום למשבר פיננסי עולמי. "אני חושב שאנחנו כבר נמצאים שם במונחים של שיעור הלווים שלא מצליחים לפרוע הלוואות והיקף ההפסדים", אמר זאנדי. "אני מעריך שצפויים להצטבר די הפסדים במהלך 12-6 החודשים הקרובים כדי לגרום לקשיים אצל משקיע מוסדי כלשהו, וברגע שהדבר יתגלה, הוא עשוי לגרום לשינוי בבטחון המשקיעים, שינוי בתפיסה הפסיכולוגית שלהם".

סומכים על שוק התעסוקה?

"האם צפוי אירוע נוסף מהסוג של בר סטרנס? במקרה שיתרחשו אירוע אחד או שניים נוספים מסוג זה, יהיה די בכך כדי לגרום להערכה מחדש מהירה ביותר של הסיכונים. אם יהיה גורם כלשהו למשבר מסוג זה, הרי שזה יהיה שוק האג"ח המגובות במשכנתאות בארה"ב", הוסיף זאנדי. לדבריו, קרנות גידור מהוות את האיום הגדול ביותר משום שהן היו האגרסיביות ביותר במונחי חשיפה למשכנתאות.

זאנדי טוען כי מודלים כלכליים מצביעים על כך שמספר הלווים שלא יצליחו לפרוע משכנתאות בשוק הסאבפריים צפוי להגיע לשיא באמצע שנת 2008, ולהישאר קרוב לרמה זו במהלך שנת 2009. להערכתו, היקף ההפסדים שיספגו משקיעים עקב כך צפוי להגיע ל-125-100 מיליארד דולר במהלך 3-2 השנים הבאות. עוד ציין, כי מדובר בסכום גבוה באופן ניכר מהסכום שבו נקב יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, בשבוע שעבר. ברננקי העריך את ההפסדים הצפויים ב-100-50 מיליארד דולר.

היקף המשכנתאות בארה"ב שלווים לא יצליחו לפרוע עתיד להגיע ל-460 מיליארד דולר. עוד העריך זאנדי כי מחירי הבתים בארה"ב צפויים לצנוח בסופו של דבר ב-10% מהשיאים שרשמו, וכי עיקר הפגיעה תהיה בקליפורניה, פלורידה, וושיגנטון הבירה, נוואדה ואריזונה.

המשבר בשוק משכנתאות הסאבפריים עתיד להקרין על כלכלת ארה"ב כולה, אשר צפויה להערכת זאנדי לצנוח בשיעור שנתי של פחות מ-3% עד אמצע שנת 2009. עם זאת, שוק התעסוקה החסון עתיד למנוע מהכלכלה לשקוע במיתון, אם כי שיעור האבטלה צפוי לעלות לרמה של 5% עד סוף השנה לעומת 4.5% כיום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully