וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פאניקה? אל תעשו כלום

איתן אבריאל

30.7.2007 / 8:04

ניסיון העבר מראה כי לרוב המוחלט של המשקיעים אין כל דרך לתזמן בתבונה את הקניות והמכירות בימים כאלה, וכי ניסיון כזה נועד לכישלון

אתמול היה יומו של הציבור הישראלי בבורסה: הוא קרא על הירידות בשוקי המניות בשישי, עיין בכותרות המזהירות מפני משבר אשראי עולמי, שמע על תחזיות של מומחים לפיהן שוקי האשראי הגיעו לשיא - והחליט שהוא פשוט מפחד מהבורסה.

התוצאה: פדיונות של כמעט 1.5 מיליארד שקל בכל סוגי קרנות הנאמנות, כמעט 1% מהענף כולו, היצעי ענק לכל סוגי ניירות הערך - וירידות חדות מאוד במניות, באיגרות החוב ואפילו בשער השקל מול הדולר. בין הסוחרים היו מי שדיברו על "פאניקה". לפתע התברר כי אותם סוחרים שרק לפני שבועות בודדים מכרו לנו קרנות נאמנות אג"חיות (או קרנות מעורבות מסוג 80/20), מצהירים באופן גלוי ש"המחיר של חלק מהאג"חים שהונפקו על ידי חברות היה נדיב מדי". לפתע כולם מהנהנים ומתיישרים עם העמדה המקובלת כיום בעולם: "עודף הנזילות היה גדול מדי, לכולם היה קל מדי לקבל אשראי, והמחירים של נכסים רבים, כולל חברות ונדל"ן, הפך לבועה".

אל תעשו תנועות מיותרות

אלא שעם כל הכבוד לפדיונות בקרנות הנאמנות ולירידות אתמול בבורסה - ציבור המשקיעים הישראלי הוא לא זה שיקבע את המגמה בבורסה של תל אביב. הסיפור כאן אינו ישראלי, ולפחות נכון להבוקר לא התעוררה שום בעיה כלכלית חדשה במשק המקומי, שממשיך לצמוח בקצב נאה. הסיפור הפעם הוא שינוי בטעמי הסיכון של השווקים העולמיים וחשש מפני גל מתמשך של ירידות בשוקי איגרות החוב.

יום המסחר האדום שפקד אתמול את הבורסה המקומית היה לא יותר מהתאמה להתפתחויות בוול סטריט בימים חמישי ושישי, והחל מהבוקר ימתינו המשקיעים לשווקים באירופה, ובעיקר בארה"ב, כדי לקבל קריאת כיוון. שם הדעות, כרגיל, חצויות: יש האומרים שזאת תחילתו של גל ירידות מתמשך, אבל רבים מעריכים כי מדובר בתיקון מתבקש אבל לא ארוך. הירידות במחירי איגרות החוב של חברות כבר היו חדות למדי, ולרבים נראה שירידות נוספות יהפכו אותן להזדמנות קנייה - שכן שום התפתחות שלילית לא נרשמה במצב העסקי של אותן חברות.

אז האם צריך למכור הבוקר ניירות ערך? ואולי זו הזדמנות לקנות נכסים בזול? דווקא בימים של פאניקה ושל תנודות מחירים חדות, יש המלצה אחת שבדרך כלל מתבררת כנכונה: לא לעשות כלום.

ניסיון העבר מראה כי לרוב המוחלט של המשקיעים אין כל דרך לתזמן בתבונה את הקניות והמכירות שלו בימים כאלה, וכי ניסיון כזה נועד לכישלון. מכירה היום וקנייה בעוד כמה ימים - או להיפך - היא פעולה יקרה, עתירת עמלות, ולציבור אין את המבנה הנפשי לקבלת החלטות באווירה של היסטריה ואי ודאות. את ההשקעות במניות ובאיגרות חוב צריך הציבור לבחון ולבצע לזמן ארוך, אפילו ארוך מאוד - ועמידה בלחצים של תקופות כאלה היא חלק מהמשחק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully