וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2 טריליון דולר נמחקו בעולם במניות

חגי עמית, שרון שפורר, טל לוי ושרית מנחם

30.7.2007 / 9:32

לכל האנליסטים יש דעות מוצקות על המצב. יש מי שדיברו על "הזדמנות רכישה" ומי שהזהירו כי יום הדין הגיע, ומי שהמליצו לקנות ין

כלכלני הבנק השווייצי קרדי סוויס העריכו אתמול כי 2 טריליון דולר נמחקו בעולם בשבוע שחלף במניות. בימים של אי ודאות, כמו אלו האופפים את השוקים זה ארבעה ימי מסחר, הנטייה של מנהלי ההשקעות היא "לרחוש ולבחוש ולא לומר דבר".

קל מאוד להיצמד לקלישאות מבלי להתחייב דבר בנוגע לבאות. אלא שהמשבר של אתמול דווקא היה שונה מההיבט הזה. בשעות המסחר הראשונות עדיין היה קשה למצוא את פעילי השוק לצורך תגובות, אבל ככל שהתקדמו השעות - מצאו האנשים את קולם, וגיבשו את דעתם על המצב. ובאופן מפתיע, דעות אלו היו נחרצות, גם אם לכיוונים שונים.

מי שכן רצה לבחון את מדד ציפיות השוק, יכול היה להתעודד בכך שלמעט חבורת ה"אמרנו לכם" - אותם משקיעים שמחכים למפולת כבר תקופה ארוכה - מרבית הפעילים רבים המשיכו להפגין ביטחון ולדבר על משבר נקודתי. יותר מכל נראה היה אתמול כי משבר הסאבפריים עצמו אין בו די כדי לגרום לאנשים לחשוש ממיתון, וכדי להפחיד את מנהלי ההשקעות יהיה צורך בעוד כמה גורמים גלובליים שיגבירו את החשש ממיתון. עד אז איש לא רוצה לוותר על החגיגה בשוק.

"אנחנו לא עושים דבר", אמר אתמול דורון כהן, משנה למנכ"ל בית ההשקעות אדמונד דה-רוטשילד. "כל שוק שעולה 3 שנים - חייב להציג תיקון. במאי כבר היה משבר בסין, אז ראינו חודש של תיקון אגרסיווי - והשוקים חזרו לעלות. השווקים אינם יכולים ללכת לכיוון אחד כלפי מעלה כל הזמן", הוסיף כהן.

על פי כהן, המדיניות של קבוצת רוטשילד כרגע היא אחת, להישאר בבורסה, והוא לא מסתיר את התסכול שלו מהתגובה המוקצנת בשוק. "לא צריך להילחץ מ-3-4 ימי ירידות אחרי 3 שנים של עליות. מי שמגיב בפניקה, ימצא את עצמו יוצא מהבורסה, כמו תמיד, בתחתית. אנשים עושים כל הזמן את אותן טעויות. השוק יורד שלושה ימים וזהו - מבחינתם נגמר העולם. אנחנו לא עושים דבר גם אחרי חודש של ירידות. אם בעוד חודשיים יימשכו הירידות - נחשוב שוב.

בארה"ב פירסמו באחרונה את נתון הצמיחה בשיעור של 3.4% ברבעון הנוכחי - יותר מאשר ברבעון המקביל. שוק העבודה שם הוא טוב, ושאר הנתונים חוץ מהנדל"ן הם טובים. ברגע שיעבור גל הירידות הנוכחי - יחזרו לדבר על הנתונים הטובים האלו. שוק הנדל"ן בארה"ב עצבני כבר שנתיים, וזה לא דבר חדש".

אם יש יתרון בירידות הנוכחיות, כהן רואה אותו בכך שיש סיכון שהמשקיעים בבורסה ילמדו לתמחר את הסיכון בשוקים בצורה נכונה יותר. "אנשים התעלמו בצורה מעוררת השתאות ממרכיב הסיכון בתקופה האחרונה. בתיקון הזה נבוא על שכרנו אם אנשים ילמדו לתמחר את הסיכון.

לא יכול להיות שאהוד אולמרט (ממשלת ישראל) משלם ריבית של 3.5% על אג"חים, בזמן שאנג'לה מרקל (ממשלת גרמניה) משלמת 4.5% על אג"חים שלה ובוש (ארה"ב) משלם 5.00%-5.25%. זה צריך להתאזן", הוא אומר.

להתחיל לקנות מניות

לפי ירון פיטארו, סמנכ"ל ההשקעות בפריזמה, "אנחנו חלק מהעולם, אבל צריך לזכור שבישראל הבעיה בשוק הסולידי התחילה כבר לפני כן - כשחלק מהזרים החליטו לצאת מישראל והחליטו לחזור לאג"ח בארה"ב.

"הייתי ממליץ לכל המשקיעים, גם הסולידיים וגם האגרסיביים, לצאת מהאג"ח הצמודות. בנק ישראל יתערב בשוק כדי שלא נחרוג מיעד האינפלציה - וברגע שהוא יתערב הצמודים ייפגעו ועקום התשואות יתיישר.

"להערכתי, בטווח הקצר 'התאמת המחירים' עוד לא הסתיימה והתנודתיות תימשך. לטווח הארוך צריך לזכור שאנחנו עדיין בעולם שהיתה בו ירידת ריבית ריאלית. לכן, למשקיעים האגרסיוויים הייתי אומר כבר להתחיל לקנות מניות - יש כאן הזדמנות למשקיע האגרסיווי. הוא יכול גם להתחיל לחשוב על השקעה בשחרים הבינוניים (אג"ח מסוג שחר לטווח בינוני)".

גם יניב רז, מנכ"ל קרנות הנאמנות ב-U בנק, הזכיר כי "ההנחות הכלכליות הקרדינליות לא השתנו. הטלטלה הגלובלית הגיעה כשחברות רבות נמצאות במצב פיננסי טוב. תזרימי המזומנים האיתנים יתמכו בהמשך הגל הכלכלי הגבוה. מדובר בעונת דו"חות, ונראה כי נתוני החברות בממוצע השתפרו. לכן, למרות הירידות הנתונים הריאליים לא השתנו מהותית, ואין סיבה לזנוח את אפיק ההשקעה במניות".

רז הזכיר כי השווקים הפיננסיים כבר חוו ירידות דומות בפברואר השנה ובמאי אשתקד. לדבריו, מי שהחזיק בהשקעותיו הרוויח. "הירידות ניכרות כמעט בכל השווקים ובכל המגזרים. הירידות הרוחביות מהוות דווקא הזדמנות השקעה במחירי מניות נמוכים יותר", הוא הוסיף.

שוק הנדל"ן הוא פאסה

אחד ממנהלי הקרנות הגדולים בשוק אמר אתמול כי מה שמטריד אותו הוא העובדה שקופות הגמל, קרנות הפנסיה והפוליסות המשתתפות בישראל מחזיקות כבר כיום ברכיב המנייתי הגבוה בהיסטוריה. "איני רואה איך אותם גופים מגדילים את אחזקתם במניות. יתרה מכך, אין ספק שהם יעריכו מחדש את הסיכון הטמון בשוק המקומי, ויעבירו כספים אל מעבר לים, כך שלא יהיה מי שיקנה סחורה כאן. אף אחד לא יילך עכשיו להגדיל עכשיו את הרכיב המנייתי".

להערכתו של אותו מנהל, אם יהיה ריבאונד בשוק, הוא יגיע דרך ענף הבנקים והאנרגיה, ולא דרך הנדל"ן: "ענף הנדל"ן הוא פאסה", הוא אומר, "בסביבת הריבית העולה בעולם בכלל ובישראל בפרט, האטרקטיביות של המגזר הזה יורדת".

"משבר נקודתי"

"בכל פעם שיש גל ירידות, מישהו מנסה לומר ש'הגענו לסוף העליות'. אין כל מחנק אשראי בשוק, ומדובר רק במימוש חזק כתוצאה מעליות חדות והצטברות של כמה גורמים", אמר אתמול ויקטור שמריך, מנכ"ל משותף בדש אייפקס. "התירוץ הנוכחי לירידות הוא משבר הסאבפריים בארה"ב, והתירוץ הנוכחי להכרזות על מחנק אשראי הוא קושי במימון כמה עסקות גדולות, כמו עסקת רכישת קרייזלר בידי קרן סרברוס".

לפי שמריך, עניין הסאבפריים מסתובב בשוק כבר כמה חודשים, ואין מדובר בחדשות. הוא מעריך כי מדובר במשבר נקודתי. "מתחו את הקפיץ יותר מדי, ומכאן הירידה החדה. אילו המדדים היו יורדים כך בשבוע, זה היה פחות מרגש - אבל העובדה שזה קורה ביומיים גוררת ספקולציות על משבר. כשהריבית נמוכה, הכסף יילך בסופו של דבר לבורסה, כי המשקיעים לא יסתפקו בתשואות נמוכה, אי לכך חשוב יותר להסתכל על התשואות על איגרות החוב בארה"ב, שמציעות תשואה של 4.78% בלבד, לעומת 5.35% לפני כחודש.

"לא ייתכן שאיגרות החוב יציעו תשואה נמוכה והמניות יירדו. בנוסף, יו"ר הפדרל ריזרב האמריקאי מוטרד תמיד מעניין האינפלציה, אבל ייתכן שהבעיה הנקודתית בתחום המשכנתאות תמשוך את תשומת לבו - ולכן הוא יימנע מהעלאת ריבית והדבר יעודד את שוק המניות", אומר שמריך.

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM

זה לא הזמן למניות

שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס, היה הרבה פחות אופטימי אתמול. "כבר לפני שבועות מספר הזהרתי מפני עלייה בריביות בעולם. עליית התשואות של איגרות חוב קונצרניות גורמת לעלייה בשיעור ההיוון. המשמעות היא קשיים במיזוגים והשתלטויות במגזר העסקי. קשיים אלו פוגעים באפיק המנייתי".

לדברי מעוז, בתקופה זו כדאי להדיר רגלים מהאפיק המנייתי. לגבי האפיק האג"חי בטווח הקצר, מעוז צופה ירידה במחירי השחרים. בטווח הארוך הוא צופה כי התשואות הגבוהות יהפכו את האג"ח האלו להזדמנות השקעה.

"זה הזמן להשקיע בין היפני"

גיא חכמי, מנכ"ל אילנות בטוחה, הסביר כי הין היפני הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על תופעת הנזילות האדירה שפקדה את השווקים בשנים אחרונות. שכן בשל העובדה שהוא נסחר בריבית אפס, גופים רבים לקחו הלוואות במטבע היפני כדי להשקיע בנכסים אחרים. על כן, כשהריבית על המטבע תעלה, הרבה גופים יסגרו פוזיציות - כלומר ימכרו השקעות אחרות ויביאו לירידות שערים. לדבריו, תופעה כזו בדיוק ראינו ביום חמישי האחרון.

חכמי סבור שאנחנו קרבים להעלאת ריבית ביפאן, שכן המדינה מגלה סימנים של עלייה בלחצים האינפלציונים; עלייה שמתבטאת, למשל, בעלייה בשכר שלא נראתה ביפאן כבר כעשור. לדעתו של חכמי, הין צריך להיות חלק מתיק אג"ח גלובליות שיהיה בנוי ממטבעות שהרקע הכלכלי מסביבם יגרום להתחזקותם כמו הכתר השוודי, המטבע הנורווגי, הליש"ט, וכאמור גם הין היפאני.

באשר לשוק המקומי, חכמי ממליץ בינתיים על השקעה במק"מים ובגילונים קצרים, ולהיזהר מהשקעה באג"ח קונצרניות, במיוחד של חברות נדל"ן עם מינופים גבוהים והון עצמי מצומצם. גם הוא מצטרף לקולות הקוראים להתמקדות בשווקים מפותחים על פני מתפתחים.

"שוק המניות בריא - הבעיה היא באג"ח"

"דווקא שוק המניות הוא לא שוק מנופח, לא בארה"ב ולא בישראל. הבעיה היא באיגרות החוב שמציעות תשואה נמוכה וסיכון גבוה", אמר אתמול מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות אי.בי.אי, יובל זעירא. "שוק המניות הישראלי בריא. רק באחרונה ערכנו מחקר שהראה שקיים מיתאם בין העליות בבורסה בשנים האחרונות לבין העלייה ברווחי בחברות".

זעירא אומר כי אינו רואה שינוי במגמת הצמיחה העולמית: "בעוד כמה ימים נראה משקיעים מוסדיים שרצים לאסוף מניות שמתומחרות נכון ושאיבדו גובה ללא סיבה אמיתית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully