וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לה"ב: 25% מהעצמאים בקשיים - 40 אלף מהעצמאים הם מובטלים

הארץ

11.9.2001 / 8:48

הנתונים החמורים אינם באים לידי ביטוי בפרסומי הלמ"ס ושירות התעסוקה, מכיוון ששני אלה דוגמים נתונים אודות שכירים בלבד

מאת בן-ציון ציטרין

מנתונים שרוכזו בלשכת ארגוני העצמאים (לה"ב) עולה כי כרבע מתוך כ-400 אלף עסקים ועוסקים עצמאיים נקלעו לקשיים בעקבות המיתון המתמשך, שהחמיר בשנה האחרונה בשל האירועים הביטחוניים. לפי הנתונים, 10% מציבור העוסקים (כ-40 אלף איש) כבר סגרו את עסקיהם והם מובטלים. 15% נוספים (כ-60 אלף עסקים ועוסקים) מצויים בדרגות שונות של קשיים לקראת התמוטטות עסקית וסגירת עסקיהם.

לדברי נשיא לה"ב, זאב וינר, הנתונים החמורים אינם באים לידי ביטוי בפרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) ושירות התעסוקה, מכיוון ששני הגופים דוגמים נתונים אודות שכירים בלבד. לטענת לה"ב, העצמאים אינם נרשמים בלשכות התעסוקה מכיוון שאינם זכאים לדמי אבטלה. הדבר נכון אף לבעל עסק שעסקיו התמוטטו, הגם שהוא מועסק כשכיר בחברה שבבעלותו.

הלמ"ס מתייחסת למספר המובטלים במשק ושירות התעסוקה מספק נתונים אודות דורשי העבודה. באוגוסט הסתכם שיעור המובטלים ב-8.6% מכוח העבודה, אולם נתון זה אינו מביא בחשבון בעלי עסקים שלמעשה חדלו לעבוד.

בלה"ב מרכזים בשבועות האחרונים נתונים כחלק ממאבק ציבורי שהארגונים מנהלים להכרה בעצמאים כזכאים לדמי אבטלה. הטיפול בסוגייה זו נמצא בידי מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אביגדור יצחקי, וסגן השר במשרד ראש הממשלה, יורי שטרן. משרד ראש הממשלה בוחן את החישוב האקטוארי של עלות מתן דמי אבטלה לעצמאים באמצעות הביטוח הלאומי.

לדעת וינר, מאחר שבמשך השנים חלק ניכר מהעצמאים שילמו למוסד לביטוח לאומי את תקרת התשלומים החודשיים, מן הראוי שביחד עם ההכרה הממשלתית בזכויות העצמאים, ישולמו להם דמי אבטלה מיד ולא תידרש תקופת הכשרה.

בלה"ב טוענים כי מצבם של העצמאים שסגרו את עסקיהם או המצויים בקשיים חמור פי כמה מזה של שכירים שפוטרו, משום שעצמאי נועל את עסקיו אחרי שמיצה את כל אפשרויות ניהול העסק הכושל, כולל פידיון מוקדם של תוכניות חיסכון וביטוח סוציאלי.

לדברי וינר, עצמאי שנקלע לקשיים מותיר אחריו חובות כבדים לבנקים ולספקים. לדבריו, לעתים העסק נמצא בבעלות משפחתית, כך שבמקרים לא מעטים הפגיעה בעסק פוגעת בשני בני הזוג.

המוסד לביטוח לאומי מתנגד לאורך שנים לתשלום דמי אבטלה לעצמאים, בטענה שהליך זה אינו מוכר בעולם. ואולם הוא מוכן לממן הכשרה מקצועית לעצמאים שמוכנים לעבור לתחום עיסוק אחר. לטענת הביטוח הלאומי, קשה לקבוע מתי עצמאי עומד בפני התמוטטות, ולא אחת עסקים בקשיים מתנהלים תקופה ארוכה ואף נחלצים מכך.

בלה"ב אומרים כי ניתן לקבוע קריטריון ברור מתי עצמאי הוא מובטל: בעל עסק שסגר את עסקיו והודיע לרשויות על הפסקת פעילותו כעצמאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully