וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לעבור פיטורים ולהישאר בחיים

עידו סולומון

31.7.2007 / 3:17

גם בתקופה של עלייה במספר המשרות, עובדים רבים נאלצים להתמודד עם טראומת הפיטורים. על האובדן, התהליך והדרך המהירה לשיקום

"הדבר שהכי הפתיע אותי בחוויית הפיטורים שלי היה תחושת העלבון. עלבון צורב, מר, כמעט ילדותי". כך מספרת מאיה (שם בדוי), שפוטרה מתפקידה כמנהלת צוות בחברת תקשורת. "התחושה הזו לא הגיעה מיד בהתחלה, אבל אחרי ההלם הראשוני הדברים חילחלו. שאלתי את עצמי: 'איך זה יכול להיות?'. אחרי שנתיים שבהן נתתי את הנשמה, עבדתי שעות מטורפות, בשכר לא פרופורציוני להשקעה שלי - קרא לי המנהל למשרד ואמר לי שהוא לא מרוצה מהביצועים שלי, שיש לו כיוונים אחרים למחלקה ושהוא לא רואה איך אני ממשיכה להשתלב, ואי לכך אני מפוטרת. ברגע הראשון חשבתי שזה קורה למישהו אחר. אחר כך, בבית, כעסתי עליו כמו שלא כעסתי בחיים. ואז הגיע העלבון והתחילו השאלות: איך הוא לא רואה שאני העובדת הכי מסורה שיש לו?"

מאיה לא לבד. אל מול העלייה חסרת התקדים בביקוש לעובדים, כפי שהיא שבאה לידי ביטוי בסקר מעסיקים שפירסם משרד התמ"ת בשבוע שעבר, יש גם עובדים הנאלצים להתמודד עם חוויית הפיטורים ממקום עבודתם. די אם נזכיר את 850 עובדי רשות השידור המצפים למכתב שיגיע בימים הקרובים, או עשרות מפוטרי קומברס בישראל שקיבלו באחרונה הודעה על סיום עבודתם.

"פיטורים בחברה המודרנית הם חוויה מטלטלת", אומר ד"ר אמיר מנדל, פסיכיאטר בעל ניסיון בניהול ובטיפול, העוסק בייעוץ לארגונים. "בעולם שלנו, עבודה מייצגת שני אלמנטים מרכזיים - ביטחון וזהות. אובדן עבודה, פירושו שהקרקע נשמטת מתחת לרגליך. בבת אחת צפות שאלות בסיסיות, כמו: מה אני אעשה מחר, לאן אלך, ממה אתקיים, וגרוע לא פחות - מי אני עכשיו ומה אני שווה? נוסף על הפחדים הקיומיים נוצר גם ערעור של הזהות והביטחון העצמי. חומרת המהלומה גוברת כמובן ככל שהגיל עולה".

לדברי מנדל, אנשים שונים יגיבו באופן שונה להודעה דומה. יש מי שהטראומה עלולה לרסק אותו, ויש אנשים גמישים יותר וסתגלנים שיוכלו למנף את המשבר, להתמודד אתו ולצאת כשידם על העליונה. יחד עם זאת, מדגיש מנדל, כי תהליכי האובדן שעובר אדם המפוטר מעבודתו הם פחות או יותר קבועים.

ראשונה מגיעה ההכחשה - ניסיון להתעלם מהטראומה ולהמשיך כאילו דבר לא קרה. בשלב הבא מתרחש תהליך של עיבוד, שבא לידי ביטוי לא אחת גם בכעס ובניסיון לנהל משא ומתן עם המעסיק. מפוטרים שרואיינו לצורך הכנת הכתבה דיווחו על ניסיונות לעבור לתפקידים אחרים באותו ארגון, או להמשיך במשרה חלקית. השלב הבא הוא דכדוך, אחריו מגיע שלב ההשלמה - קבלה של המציאות והתארגנות למשרה הבאה. "כולם יעברו את התהליך הזה", אומר מנדל, "יש כאלה שיעברו זאת ביומיים, ולאחרים זה ייקח שנתיים".

שאם זה ייגמר - נגמור את זה יפה

אורית (שם בדוי), בת 40, עבדה עד לאחרונה כמנהלת פיתוח עסקי, והיתה אחראית על אחד מהפרויקטים המובילים של החברה. לאחר שש שנים בתפקידה התמנה מנהל חדש, שהחליט על שינוי ביעדי הארגון - מה שהפך את תפקידה למיותר. "איש לא דיבר אתי על זה באופן רשמי", היא מספרת, "אבל שמתי לב שמתחילים למדר אותי מנושאים שפעם היו באחריותי המלאה. לאט לאט העבודה שלי הצטמצמה והבנתי שאני מתחילה להיות מיותרת. אחרי זמן קצר הגיעה השיחה. הוצעו לי תפקידים אחרים בחברה, או לחילופין הציעו לי להישאר בחברה עד שאמצא משהו אחר. אבל עם המוניטין והניסיון שצברתי העדפתי להמשיך הלאה. לקח לי חודש בדיוק למצוא עבודה אחרת, עם שכר ותנאים טובים יותר. מבחינתי הפיטורים היו הזדמנות לשדרוג".

ייתכן שהמשבר במקרה של אורית נפתר בקלות יחסית, מכיוון שמקום העבודה דאג "לגמור את זה יפה". לדברי ד"ר אברהם אופק, העומד בראש מכון לייעוץ ארגוני, על המעסיק מוטלת החובה ליצור את האקלים הארגוני שיכין את הקרקע לפיטורים. "תהיה זו טעות מצד המעסיק לפטר עובד בלי הכנה", אומר אופק. "הפרט שיוצא מהארגון הוא שגריר לטוב ולרע. הצורה שבה מנהל מפטר עובד מקרינה על האתיקה ועל התדמית של הארגון. כמובן שאין מצב שבו עובד מפוטר ואין משבר, לכן יש לשים דגש על אופן הטיפול של המעסיק בכל שלבי הפיטורים. התהליך לא מסתכם רק בגובה הפיצויים, אלא גם בהכנה ובליווי של העובד."

אלא שמול חזונו של אופק עומד סלע המציאות. במקרים רבים, במיוחד בתעשיית ההיי-טק, בוחרים מעסיקים לאמץ את השיטה האמריקאית ולא לנצל את פריווילגיית ההכנה מוקדמת. לאחר התפוצצות הבועה, נשמעו סיפורים רבים על עובדים שהגיעו בוקר אחד למקום העבודה, זכו לליווי צמוד של שומר עד לחדר המנהל, שם נערכה שיחת הפיטורים. משם, ליווה השומר את העובד המפוטר לאזור העבודה כדי שייאסוף את חפציו, ואז ישר למונית - והביתה. המניע של המפטרים לתהליך חפוז כל כך, הוא ביטחון המידע של החברות. אך אין בכך כדי להפחית את תחושת העלבון של העובד, שמרגיש, ובצדק, בעיטה כואבת באגו ובאחוריים.

"בשנים האחרונות, מגלה גם ההיי-טק מודעות גוברת לתחום יחסי העבודה", מעודד אופק. "גם שם מבינים ששוק העבודה הוא מעגלי, והעובד שמועסק אצלך היום עובר לעבוד בארגון אחר, וסביר להניח שתפגוש אותו בתפקידו החדש. הדבר נכון בעיקר בתפקידים הבכירים, לכן מנסים לבצע את הפיטורים בצורה כמה שיותר חלקה והוגנת. בתחומי הייצור עדיין אומרים יום אחד לעובד 'תודה ושלום', מבלי לפגוע בזכויותיו הסוציאליות. במקומות שבהם אין בעיית תחלופה של אנשים, כשההכשרה לא מסובכת או כשיש עובד שביצועיו לא משביעי רצון, פעמים רבות תהליך הפיטורים הוא מקוצר".

תגיד את האמת: פוטרתי

מעבר להשלכות המיידיות הנובעות מהפיטורים עצמם, נתקל המפוטר בבעיה לא פשוטה בתהליך חיפוש של עבודה חדשה: כיצד עליו להתמודד עם עובדת פיטוריו בעת ראיון עבודה, ואיך להציג זאת.

"מראיין מנוסה יודע לזהות מיד מתי העובד מתפתל ומנסה לדלג על עניין שלא נוח", אומר דרור קעטבי מנכ"ל חברת ההשמה קישורים. "התוצאה של התחמקות היא לרוב התמקדות יתר בנושא, חיטוט והעמקה בו, שמביאים את העובד למצב לא נוח, ומציגים אותו כמי שניסה להעלים פרטים מהמראיין.

"חשוב להגיד בצורה ברורה שעזיבת מקום העבודה נבעה כתוצאה מפיטורים. במדינה קטנה כמו ישראל, שבה כולם מכירים את כולם, קשה להעלים עובדות. האמירה הפשוטה והברורה יוצרת תחושה של אמינות, גם אם היא גוררת תהיות, שאלות והיסוסים מצד המראיין".

לדעת קעטבי, הצגת הפיטורים באופן הענייני ביותר, ללא ניסיון להסתיר, היא הדרך הנכונה ביותר. "המעביד שירצה לבדוק המלצות על העובד, ישמע מן הסתם על דבר הפיטורים ממקום העבודה הקודם, וכך יתווסף לעובד מימד של אמינות, שהוא קריטי במצבים כאלה.

"יחד עם הצגת נושא הפיטורים בראיון, חשוב שהעובד ידגיש את היתרונות שיש לו, ההצלחות שלו בעבר, האמונה הפנימית ביכולתו להצליח במערכת חדשה. הדברים יהוו מרכיב חשוב בהתרשמות המעביד מהמרואיין וגם מהאופן שבו המרואיין מתמודד עם כישלונות".

"חשוב לערוך רשימה של כל הישגיך המקצועיים עד כה", אומרת שלי סער, סמנכ"לית מנפאואר ישראל ומנהלת מנפאואר פרופשיונל. "הרשימה צריכה לכלול מידע על הכשרות שעברת, תעודות הצטיינות, יוזמות חדשות שקידמת במקום העבודה, שינויים שערכת ופרויקטים שלקחת בהם חלק. כמו כן, חשוב להכין מראש רשימה של כל התכונות הטובות שלך ומדוע בעצם כדאי למעסיק להעסיק אותך".

"אחרי שהזכרת לעצמך את כל אלה", אומרת סער, יקל עליך להעלות אותם בראיון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully