וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השוק עלה? זה לא אומר כלום

רותם שטרקמן

31.7.2007 / 8:42

אחרי שהמשקיעים חטפו מכה חזקה כל כך ברגל, הם לא יוכלו להמשיך באותה עוצמה כאילו כלום

המשקיעים המכורים, אלה שצמודים למסכי הבורסה, מתרגשים מכל פיפס שהבורסה עושה כלפי מעלה ומתרגזים מכל שינוי קטן כלפי מטה. אתמול הם חייכו קצת. אחרי הפסדים גדולים בימים האחרונים ואחרי יום של דפיקות לב - שהתחיל בעליות, עבר לירידות וחזר לעליות - סיימו המדדים בבורסה בטריטוריה חיובית. פתאום המניות והקרנות שלהם חזרו לעלות, והם החזירו לעצמם חלק קטן מההפסד.

את כל אלה צר לנו לאכזב. זה לא אומר כלום לגבי ההמשך. המשבר גדול מדי מכדי להסתיים ביום אחד (מצד שני הוא גם קטן מכדי להיות איתנו שנים). בנוגע לעליות של אתמול אי אפשר שלא להזכיר את הסיפור המפורסם (והלא כל כך נעים לאוזן) על החתול שנפל מהקומה העשירית. לפני שהוא יישאר לתמיד על הכביש, הוא יפגע בקרקע ויקפוץ עוד פעם אחת למעלה. אחרי מפולת של 7%-15% ביומיים, הבורסה יכולה לעלות 1%-2%. זה לא אומר כלום על ההמשך.

היו אתמול כאלה שניסו להסביר שזו לא מפולת ושבכלל המצב מצוין: הכלכלה הגלובלית - בעיקר השווקים המתעוררים אך גם כלכלות ארה"ב, יפאן ואירופה - צומחת יפה. גם בישראל המצב מרשים, האבטלה יורדת, היצוא עולה והחוב קטן. אפילו האינפלציה עדיין בגבול היעד של בנק ישראל והריבית שהחלה לעלות עדיין נמוכה. ובכלל, משבר הסאבפריים הוא אירוע קטן בשוק צדדי בארה"ב, שישפיע על מעגל מצוצמם של עסקים. ברור שהוא לא דרמה כלכלית עולמית.

מה שהיה לא יהיה

הכל נכון, אבל צריך לזכור שהשווקים מגיבים לא רק למצב הכלכלי הנוכחי. מחירי הנכסים בשוק ההון נקבעים גם על סמך ציפיות, הנחות לעתיד ופסיכולוגיה. כך היה עד לפני חודש, כשהכל נראה טוב, וכך זה עכשיו. ועכשיו הפסיכולוגיה היא נגד השוק. הריבית במגמת עלייה (לפחות בישראל) וגם רמת האינפלציה הנמוכה לא לגמרי ודאית. חגיגת הנזילות של השנה האחרונה - רכישות הענק, ההלוואות הגדולות, ההנפקות והכמות המטורפת של כסף זול שזרם לאפיקים מסוכנים - כל זה ייעצר. לפחות באופן זמני. וכשזה קורה גם השוק חוטף.

חברות שבעבר הצליחו לגייס סכומים גדולים בהנפקות במחירים לא ריאליים, לא יוכלו לחזור על זה בקרוב. הביקושים בשוקי האג"ח יתכווצו וזה מחלחל גם לשוק המניות. כאשר מחירי האג"ח יורדים, התשואות עליהן עולות והן נהפכות לתחליף טוב להשקעה במניות. כשהזיכרון מהנפילות טרי כל כך והסיכון להפסד מוחשי, משקיעים נוטים שלא לחזור כל כך מהר להתנהגות מופקרת.

אף אחד לא יודע מה יהיה עם השווקים בשבועות הקרובים. הכל מודאגים, אך מקווים לטוב. לכן גם ההמלצה שלנו היא לא לעשות פעולות דרמטיות - לא למכור הכל בהיסטריה אבל גם לא לקנות בהגזמה כאילו נפתחו הזדמנויות זולות חדשות.

מה שברור זה שמה שהיה לא יהיה. אחרי שהמשקיעים חטפו מכה חזקה כל כך ברגל, הם לא יוכלו להמשיך באותה עוצמה כאילו כלום. אפשר לעשות כאילו, אפשר לחייך בכוח, אפשר לדדות עוד קצת - אבל אי אפשר לרקוד כמו מי שהרגע זכה במיליון דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully