וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצוקת מחירי הלחם חוצה גבולות

יוני מנדל ונעה גרטי

31.7.2007 / 13:25

בישראל דרשו המאפיות להעלות את מחירי הלחם ב-12.5%, ובאבו-דאבי דורשים העלאה של 100% במחירי הפיתות. רק בגלל הקמח

משבר הלחם שפקד את שוקי ישראל בחודש האחרון, פושט בעולם כולו לאור מחירי הקמח הגואים. מסתבר שאנחנו לא לבד, וגם באמירות אבו דאבי פנו בעלי המאפיות בדרישה להעלות את מחירי הלחם. אך במדינה בערבית מצב השוק מעט שונה.

בעוד בישראל ביקשו המאפיות להעלות את המחירים ב-12.5%, באבו-דאבי דרשו השבוע המאפיות ממשרדי הממשלה המקומיים להעלות את מחירי הלחם האחיד ומוצריו בשיעור של 100%. דייהנו להכפיל את המחירים.

תרעומת המאפיות בישראל באה על רקע עליית מחירי הקמח בכ-40%, ואילו באמירויות עלו המחירים של מרכיבי הלחם בשיעורים של בין 50% ל-120% במהלך החודשים האחרונים, והוסיפו והאמירו בימים האחרונים ב-25% נוספים.

עיתון "אל-איתיחאד" הרואה אור באמירויות הערביות מדווח, כי בראש דרישותיהם של בעלי 15 המאפיות הגדולות במדינה, היתה העלאת מחירי הפיתות. לדבריהם "מחירן לא עלה ולו בגרוש אחד מאז 1974, אז נקבעו מחירי הלחם האחידים באמירויות". פירושו כי במשך 33 שנים גובות המאפיות אותו מחיר על פיתה. לפי בעלי המאפיות זה רק הגיוני שמחירה של שקית ובה שש פיתות יעלה מ-2.5 דרהם (כ-3 שקלים) ל-5 דרהם.

מבקשים אישור לייבא קמח

מוחמד אל-מנסורי, נציג המאפיות ויו"ר מאפיית "א-שעלה" אמר שכל המאפיות נמצאות בהפסדים בשל העלאת מחירי הקמח. "אנחנו לדוגמה במאפיית א-שעלה", אמר אל-מנסורי, "מפסידים כל חודש 18 אלף דרהם (כ-5,000 דולר) בשל העלאת מחירי שקי הקמח מ-65 דרהם (כ-18 דולר) ל-81 דרהם (כ-22 דולר) שהתבצעה בתוך ימים אחדים". לדבריו, "גם מחירי הסוכר עלו בכמעט 100 אחוזים".

הבעיה היא שהמאפיות באבו-דאבי מחוייבות לקנות את הקמח שלהן ממפעל מקומי אחד, דבר שלא מאפשר תחרות והורדת מחירים. לכן מבקשות המאפיות שאם לא תאושר הכפלת מחירי הלחם, תינתן להם האפשרות לקנות קמח ממפעלים אחרים אפילו מחו"ל.

בעוד בישראל מיהרו במאפיות לעלות על בריקדות ונמנעו מאפיית הלחם האחיד, באבו דאבי המנטליות כנראה שונה. התאפקו 33 שנים עם מחיר הפיתות, ייתכן שימתינו עוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully