וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תומכי ה-WiMax מאמינים: טלפון ציבורי הוא פתרון יותר טוב מטלפון סלולרי

ערן גבאי

31.7.2007 / 20:02

תעשיית ה-WiMax מספקת פתרונות נייחים בלבד בהיקף עולמי של כ-800 מיליון דולר; עיני התעשייה מכוונות לפתרון הנייד של הטכנולוגיה, אך השר אטיאס חושש להעניק את תדרי ה-WiMax לחברות הסלולר שיוכלו להצפין אותם ובלבד שמתחרים חדשים לא ישתמשו בהם



זוכרים את מדיניות ה-WiMax שמשרד התקשורת הבטיח לקבוע כבר לפני שנה? ובכן, משרד התקשורת נכנס לאחרונה ל"זמן פציעות" והוא פשוט מושך זמן בהכרעה בעניין אחת הרפורמות המדוברות והחשובות ביותר לשוק התקשורת בשנים הקרובות. הצוות המקצועי כבר ערך עם השר אריאל אטיאס עשרות פגישות, וכל המידע הנחוץ לשר כדי לקבל את ההחלטה כבר הונח בפניו אלא שהשר אטיאס קיבל כנראה פיק ברכיים, והוא מעדיף להתחבט, ועוד קצת להתחבט, בעניין לפני שהוא יוצא עם פסיקתו הסופית.



לא מעט לחצים מופעלים על השר אטיאס. אחרי הכל, ה-WiMax עשוי בעתיד לאפשר תחרות נוחה יותר בחברות הסלולר הגדולות, שעד כה כלל לא ברור אם יורשו לעשות שימוש בתדרי ה-WiMax. כלפי חוץ, טוענות חברות הסלולר כי הן כלל לא מתרגשות מהטכנולוגיה החדשה הקרבה ובאה, אך בחדרי חדרים הלחצים כנראה משפיעים, כשהשר אטיאס מוצא עצמו הופך, ושוב הופך, בפרטי המדיניות החדשה.



השר אטיאס חושש להעניק את תדרי ה-WiMax, כבר בשלב הראשון, לחברות הסלולר שיוכלו לרכוש את התדרים ולהצפין אותם היטב בארונות, ובלבד שמתחרים חדשים לא יעשו בהם שימוש. מצד שני, חברת הסלולר הקטנה מירס כבר מתמרקת מזה יותר משנה לקראת כניסתה לתחום ה-WiMax, בו היא רואה את הפעילות האסטרטגית העתידית של החברה בשנים הקרובות. אך גם אטיאס מבין שיקשה עליו להכריע שהוא נותן את תדרי ה-WiMax רק למירס, החברה הבת של מוטורולה הענקית, בעוד הוא יבקש למנוע אותם מחברות הסלולר האחרות.



תעשיית ה-WiMax מספקת היום פתרונות נייחים בלבד בהיקף עולמי של כ-800 מיליון דולר, אבל העיניים של התעשייה כולה מכוונים כבר לפתרון הנייד של הטכנולוגיה, שעדיין אינו מסחרי, אך קיימים יותר ויותר ניסויים בה בעולם. הכוונה היא להעביר יותר ויותר את הפוקוס העסקי ל-WiMax הנייד שיבטיח בעתיד גם השקעות המשך בטכנולוגיה ושימוש בפס רחב בכל מקום ובכל זמן מה שצפוי להגדיל משמעותית את הכנסות מפעילי התקשורת.



בסלולר לא מתרגשים



אלא שאלה האחרונים, או לפחות חברות הסלולר הגדולות, כבר השקיעו בשנים האחרונות הון עתק במיליארדי דולרים על רשתות הדור השלישי והן רחוקות עדיין מהשגת החזר על ההשקעה. אותן חברות יוכלו לנסות ולהשקיע בהמשך הפיתוח של רשת הסלולר (LTE) או לעבור להשקעה ב-WiMax. ההערכות הן כי בסופו של דבר, בעוד כמה שנים, יתחלק העולם כמעט שווה בשווה בין שתי הטכנולוגיות שיבטיחו רוחבי פס זמינים בכל מקום ובקצבים של עשרות מגה ביט בשנייה.



אבל בחברות הסלולר בישראל לא מתרגשים ולא קונים את ההערכה הזו. "ה-WiMax הוא לא איום על חברות הסלולר. הוא יהווה 10%-20% מסך תחום השירותים האלחוטיים (Wireless) בתוך 3 שנים מהיום, ולא יותר מכך", אומר סמנכ"ל הטכנולוגיות של פרטנר, אלון ברמן. הוא אף דואג לציין כי "אם בחברות הסלולר היו חושבים שה-WiMax הוא הפתרון המועדף, הרי שפלאפון היתה בוחרת בימים אלה להקים רשת WiMax ולא רשת דור 3.5 בטכנולוגיית ה-HSDPA".



ברמן מאמין גדול בדור 3.5 בסלולר ובחצי השנה הקרובה הוא ישלים את התפתחות הרשת בפרטנר לגירסה החדשה וימכור מודמים בקצבים של 7.2 מגה ביט בשנייה בהורדת קבצים - מהירות אפקטיווית של 4-5 מגה ביט בשנייה - ומהירות אפקטיווית של 1-1.5 מגה ביט בשנייה בהעלאת קבצים. אלו קצבי עבודה שיהוו תחרות של ממש לקצבים המקובלים היום בגלישה באינטרנט בישראל ברשת בזק או הכבלים.



החזון של ברמן לגישה ישירה בברוד בנד בכל מקום, הוא גם המטרה הגדולה של ה-WiMax. זו גם הסיבה שלא תשמעו מברמן שהוא יוצא מהמשחק בכל הקשור בתדרי ה-WiMax. אם יתאפשר לפרטנר לרכוש את התדרים, ברמן יבקש להיות הראשון בתור של הרוכשים. בינתיים, חברות הסלולר בעולם מביטות על התחזיות להקמת רשתות מסחריות ראשונות ב-WiMax ב-2008 וצופות כי התפתחות גלובלית יותר תקרה רק ב-2009.



לא רק סלולר



ברור שמפעילות הסלולר, ברובן, לא אוהבות את השינוי, וזאת בלשון המעטה, אך הן מבינות שהעולם הסלולרי שהתחלק בין טכנולוגיות ה-GSM וה-CDMA יתחלק בעתיד בין ה-UMTS (דור 3 בסלולר) לבין ה-WiMax, וחברות כמו נוקיה משקיעות כבר ב-WiMax מבלי להפסיק להשקיע גם בדור 3.



בחברות הסלולר כבר מזמן מדברים על פעילות רחבה יותר מאשר התמקדות בסלולר בלבד. מנכ"ל פרטנר, דוד אבנר, הצהיר עם כניסתו לניהול החברה, כי הוא רואה בפרטנר קבוצת תקשורת ולא חברת סלולר בלבד. כך חברות הסלולר עשויות, אם יותר להן, להיכנס גם ל-WiMax הנייח ולהתחרות בחברות כבלים וטלפוניה קווית, כמו שגם אלה האחרונות ימצאו עניין לספק שירותים שמעבר לטלפוניה הקווית באמצעות ה-WiMax.



הכל, כרגיל, עניין של מחיר. ברמן סבור כי ההשקעה ב-WiMax בפרישה ארצית אינה קטנה יותר, בטח לא משמעותית, מהשקעה ברשת דור 3 בסלולר. אם תשאלו את מובילי תעשיית ה-WiMax, יאמרו לכם שההשקעה ב-WiMax בישראל תהיה נמוכה יותר פי 3-5 מאשר השקעה ברשת סלולרית ותסתכם בכמה עשרות מיליוני דולרים בודדים לפרישה בערים הגדולות.



בחברות הסלולר צוהלים בינתיים שאין בנמצא מכשירי קצה מרובים ב-WiMax, מה שעשוי לעכב את התפתחות הטכנולוגיה. מצד שני, גם הם יודעים כי רק כניסה של טכנולוגיה חדשה שתיצור שינוי של ממש בשוק, עשויה לייצר "הייפ" חשוב נוסף סביב השימוש באינטרנט הסלולרי. אחת הסיבות שאין היום שימוש נרחב באינטרנט סלולרי איננה בגלל שאנשים לא רוצים לעשות בו שימוש, אלא בגלל שהשימוש בו עדיין לא פשוט והחוויה המתלווה לו עדיין מוגבלת מאוד.



היתרון של WiMax



ה-WiMax יבליט עוד יותר את היתרון שבניידות עבור משתמש האינטרנט. זהו יתרון שאפשר לגזור עליו פרמיה שמנה. דדי פרלמוטר, סגן נשיא בכיר באינטל העולמית, תאר זאת באוזני לאחרונה: "מבחינת עלות תועלת טלפון ציבורי הוא פתרון יותר טוב מטלפון סלולרי אבל בני אדם לא עובדים על פי עלות תועלת, אלא על פי נוחות. ל-90% מהאנשים יותר קל וזול להזמין מונית כל בוקר לעבודה וחזרה מאשר להעמיד את האוטו ב-100 אלף שקל בחניה כל היום. הרי אתה משלם ביטוח, טסט ודלק, אבל זה סמל סטטוס ונוחות. התחושה הזו של החופש שאתה עושה מה שאתה רוצה, מתי שאתה רוצה ושיש לך לפחות את הסיכוי לעשות את זה. בני אדם מוכנים לשלם בעבור זה".



ואת זה בדיוק, ינצלו חברות הסלולר. ברמן, שותף להערכה שה-WiMax עשוי להגדיל את השוק עבור הסלולר. ברמן מדבר על מהפכת ה-Mobile Web 2.0 בכל הקשור לחוויית הגלישה, החיבוריות, שירותי המיקום והחיפוש, ופניו כבר לקראת ה-Mobile Web 3.0. "בעתיד הקרוב יחול שיפור במנוע החיפוש של פרטנר בסלולר כך שיהיה צמצום בהקלדת מלים, והתאמת תוצאות החיפוש תוך הסתמכות על אלמנטים פרסונאליים, שהם היסטוריית החיפושים של המנוי, מיקום פיסי וזמן. גם התחום של שירותים מבוססי מיקום יתפתח מאוד בשנה הקרובה". ברמן העביר לא מעט מהפוקוס של חטיבת הטכנולוגיות בפרטנר בחודשים האחרונים כדי לתמוך בשירותי התוכן החדשים של החברה. כך, פתחה פרטנר בתחילת השנה את הרשת שלה בפני ספקי תכנים חדשים שיכולים לבצע ניסויים ולעשות שימוש בשירותים שלהם על גבי הרשת של פרטנר. עד כה כ-19 חברות סטארט אפ מספקות שירותים חדשים במסגרת מהלך זה, ומציעות 51 שירותים פעילים חדשים.



אם בשבוע שעבר הובאה כאן הדוגמה של שירות ה-i-MODE ההולך ונעלם בסלקום כהוכחה נוספת ל"אחרון הגנים הנעולים שנפלו", הרי שגם במחלקת החדשנות והאסטרטגיה של פרטנר מבינים זאת, וכתבו שם לאחרונה כי "התגברות השימוש מביאה לשבירת ה-Walled Garden של חברות הסלולר ולפגיעה ישירה במכירות התכנים. הפגיעה נובעת בעיקר מהעובדה שהמנויים מחפשים תכנים דרך מנועי חיפוש כלליים וכך הם מגיעים לרכוש את אותם תכנים ממקורות חיצוניים למפעילות הסלולר. חברות הסלולר מנסות להילחם בתופעה דרך פיתוח מודלים עסקיים חדשים, כמו חלוקת רווחים עם המשתמשים. למרות זאת הכיוון הכללי של השוק נוטה לכיוון הפיכת מפעילות הסלולר לספקיות אינטרנט בלבד". כשזה הכיוון, ברור לגמרי למה לחברות הסלולר אין את הזמן לחכות לבשלות ה-WiMax, והן ימשיכו להתמקד בינתיים במאבקי הדור השלישי הנוכחיים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully