וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין מפריח בלון ניסוי: "לא רואה כל אסון, אם במקרה הגרוע ביותר, ייכשל מהלך ההפרטה הנוכחי של בזק"

ערן גבאי

11.9.2001 / 16:03

שר התקשורת: "גם במקרה שמהלך ההפרטה ייכשל, לא אראה בכך עילה לעצירת תהליך פתיחת השוק המקומי לתחרות מלאה"

"אינני רואה כל אסון, גם אם במקרה הגרוע ביותר, בניגוד לאמונתי המוצקה, ולתחזיותיהם של אנשי מקצוע רבים, ייכשל מהלך ההפרטה הנוכחי של בזק, בשל התנאים בשוקי העולם", כך אמר היום שר התקשורת, ראובן ריבלין, בכנס "מהפכת התקשורת בישראל" שערך המרכז הישראלי לניהול.

ריבלין הוסיף, "אינני סבור כי יראו בכך, בשוקי הטלקומוניקציה בעולם, משום הצבעת אי אימון בבזק, כקונצרן תקשורת מודרני. גם במקרה שמהלך ההפרטה ייכשל, לא אראה בכך עילה לעצירת תהליך פתיחת השוק המקומי לתחרות מלאה. "במקרה כזה, כדי שבזק תוכל להתחרות בשוק תחרותי, יהיה צורך לבחון את האפשרות לשחרר את חברת בזק לפחות מחלק מן המגבלות והכבלים, הנובעים מהוראות חוק החברות הממשלתיות".

ריבלין ציין כי בכוונת הממשלה לפרסם בימים הקרובים את מודעת ההפרטה בעולם. "אם תיכשל הפרטת בזק, אי אפשר פשוט לאמץ את מודל ההחזקה במניות הבנקים, על ידי חברת נכסים מ.י או את מודל אל על. אם לא יהיה מנוס מכך נתפור חליפה בהזמנה מיוחדת עבור בזק.

"אני נוטה להאמין, כי ההתעניינות במכירת גרעין השליטה בבזק תהיה גדולה יותר מן המצופה כיום.

"בכוונת הממשלה לבדוק באופן מעמיק יותר את שוק התקשורת האמריקאי, ולעניין את הגורמים המובילים בו, ברכישת מניותיה של בזק. התגייסותנו לטובת העניין, ומעורבותו האישית של ראש הממשלה בעניין, בביקורו הקרוב בארצות הברית, יביאו, כך אני מאמין, להתעניינות אמיתית בבזק, מצד ענקי התקשורת האמריקאים".

גורמים בשוק מעריכים כי ריבלין הפריח היום מעין בלון ניסוי כדי לבחון כיצד יגיב השוק אם ועדת שרים להפרטה (יום חמישי) והממשלה (ביום ראשון הבא) יחליטו על דחייה בהפרטת חברת התקשורת הלאומית.

כרגע עומדים לרועץ להפרטת בזק בעיקר שלושה נושאים: 1. התבטאויות משרד התקשורת בנוגע למינוי דירקטורים ומנכ"ל גם בחברה המופרטת. לדברי גורמים בשוק, אף משקיע לא יסכים להסדר שכזה.

2. נושא חקירת גד זאבי, בעל המניות המחזיק בכ-20% במניות החברה. משקיע אסטרטגי יחשוש מאוד מלהיכנס לחברה שבה בעל מניות נמצא תחת חקירה.

3. בעיית מצב שוק הטלקום העולמי. שבהקשר זה ברור היום לכל כי פוספס חלון ההזדמנויות להפרטת בזק.

"היום כבר ברור כי ההפרטה תידחה. במקרה הטוב התוצאות יתקבלו ביוני 2002. גם המדינה מבינה שההפרטה לא תתקיים בזמן הקרוב וזה יוצר עבורה בעיה רצינית", כך אומר חיים ישראל, אנליסט התקשורת של נשואה זנקס.

באשר לתחרות של הכבלים מול בזק, אמר ריבלין: "אני מאמין, לא רק שתהיה תחרות רצינית בתחום האינטרנט המהיר, שתהפוך את הגישה לאינטרנט מהיר לזולה יותר, ונפוצה יותר, אלא גם שעצם התחרות בין הכבלים לבין בזק, תאיץ את השקת שירותי הטלפוניה הקוליים על גבי תשתית הכבלים.

"עם זאת, אין לפסול את האפשרות כי בעתיד, עם ההתפתחות הטכנולוגית, תתאפשר תחרות בין חברות כבלים שונות, באותם אזורים גיאוגרפיים, במתכונת כזו או אחרת, אולי על גבי אותה תשתית.

"לכן, מובן מדוע לא רצוי, מבחינת ההגנה על האינטרס הציבורי, להקים, בחסות המדינה, מונופול לאומי עצום מימדים, שיחלוש על תשתיות ותכנים כאחד, מבלי יכולת לבחון את התפתחותו בעתיד, ולקבל החלטות רגולטוריות המתאימות לנסיבותיהן ולתקופתן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully