וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מחירי הנדל"ן ימשיכו לעלות?

שלומי שפר

1.8.2007 / 16:28

בנק לאומי: מסתמנת בעיית היצע של דיור באיזורי הביקוש. סעיף הדיור צפוי לתפוס משקל יותר כבד בתרומתו לאינפלציה

"נראה כי בפירוש מסתמנת בעיית היצע של דיור באיזורי הביקוש, בעיה הנובעת מהיקף נמוך מדי של התחלות בנייה. תמיכה לכך ניתן היה לקבל גם מסקר החברות של בנק ישראל, אשר הצביע על בעיית היצע גוברת, בעיקר על רקע של מחסור בעובדים. ייתכן שתופעת הצמצום, בצד ההיצע, באה לידי ביטוי כבר כעת בעליית סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן. לאור הקושי לערוך התאמות בצד ההיצע, בטווח הקצר, ייתכן שמגמות אלה ימשכו בעתיד הקרוב". כך נכתב בסקירה הכלכלית שהוציא בנק לאומי היום.

עוד נכתב בסקירה כי במחצית הראשונה של השנה, הסתכם מספר הדירות שנמכרו במסגרת הבנייה הפרטית בכ-6,900, צמצום של כ-4.7% בהשוואה להיקף המכירות בתקופה המקבילה אשתקד. אמנם ברבע השני של השנה נרשם גידול מסויים במכירות ביחס לרבע הראשון (על פי נתונים מנוכי עונתיות), אך המגמה ארוכת הטווח היא של מכירת דירות בהיקף שנתי של 13 אלף דירות, בקירוב, עם תנודתיות חודשית גבוהה. בניגוד למגמת במכירת הדירות, הרי שמספר הדירות שנותרו למכירה מצוי בחודשים האחרונים במגמת צמצום הבולטת בעיקר באיזור המרכז ובמידה מעטה יותר בתל אביב.

על פי כלכלני הבנק, לצמצום המתמשך בהיצע הדירות ישנן משמעויות מאקרו-כלכליות חשובות. אחת המשמעויות היא זו הנוגעת להתייקרות מחירי הדירות כתוצאה ממחסור בהיצע מתאים, שלה השפעה גם על רמת שכר הדירה תוך השפעה ישירה על מדד המחירים לצרכן ועל משקל סעיף זה בסך הוצאות משק הבית.

ככל שמחירי הדירות יעלו על רקע מחסור בהיצע מתאים, כך צפוי סעיף הדיור לתפוס משקל הולך ועולה בתרומתו לאינפלציה בישראל ולהקטנת היקף ההכנסה הנותרת למשקי הבית לשאר סעיפי הצריכה, בפרט בקרב משקי הבית המתגוררים בשכירות.

ניתוק ישראל מארה"ב

מאחר שהתאמת צד היצע הדיור הוא תהליך איטי יחסית, מדובר בהתפתחות בעלת משמעות בעייתית לשנה-שנתיים הקרובות, שככל הנראה יהיה קשה למנוע. התפתחות זו התחילה לבוא לידי ביטוי בו בזמן שסעיפי צריכה אחרים, ובפרט אלו הקשורים למחירים העולמיים של סחורות כמו מוצרי מזון, מצויים בתהליך של עלייה אשר צפוי להמשך בחודשים הקרובים.

בהקשר זה של מחירי דיור, נציין שעל פי מחקרים שנערך ב-TheMarker, מחירי הדיור בישראל אינם רגישים באופן ישיר להתפתחות מחירי הדיור בארה"ב, מה גם שמדובר בתזמון שונה של המחזורים בשווקים אלו.

מצב זה של "ניתוק" לכאורה של מחירי הדיור בישראל מן ההתפתחויות המקבילות בארה"ב, שונה מאשר במדינות אחרות המתאפיינות בקיום קשר של שוק הדיור שלהן עם תנודות מחירי הדיור בארה"ב. כלומר, צפוי שהמגמה השלילית בתחום זה בארה"ב לא תשפיע באופן ישיר ומשמעותי על צמצום הפוטנציאל הצפוי של המשך עליית מחירי דיור בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully