וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה בעצם המחירים עולים?

שרית מנחם

2.8.2007 / 3:39

מחירי הלחם כבר עלו, כך גם מחירי החשמל. מחירי הירקות והפירות צפויים לעלות וגם הנדל"ן ממשיך לזנק. מה קרה?

התחזקות הדולר והזינוק במחירי הנפט השכיחו כמה גורמים מרכזיים לעליות המחירים בעולם - ובישראל.

1. מחירי התבואות

הזינוק במחיר החיטה בחודשיים האחרונים (41%) גרר סערה - בגלל העלייה במחירי הלחם או הפופוליזם של כמה פוליטיקאים - אבל בתחום התבואות, ההתייקרות היתה לכל הרוחב: פולי הסויה התייקרו ב-30% בשנה האחרונה, והתירס התייקר ב-9.3%.

המומנטום במחירי התבואות מגדיל את ההוצאות של חברות הקשורות במזון. גם מוצרים שלא מורכבים ישירות מסחורה שהתייקרה מושפעים. התייקרות החיטה, למשל, מייקרת גם את הבשר והחלב - שכן פרות אוכלות גם גבעולי חיטה.

הסיבה העיקרית לעלייה במחירי הגרעינים היא ההתחממות הגלובלית. תנודות קיצוניות במזג האוויר לא מיטיבות עם התוצרת החקלאית, ובחורף האחרון מלאי הגרעינים העולמי הצטמצם משמעותית. גם מצד ההיצע נרשמות תמורות: התיעוש המואץ בסין מכווץ את המגזר החקלאי שם, תהליך שמחייב אותה לייבא יותר מבעבר - על חשבון היצע הגרעינים העולמי. גם למגמות הירוקות ולגישות הסביבתיות חלק בהתיי קרות סחורות מסוימות; האתנול, למשל, שזוהה כמחליף טבעי מרכזי לבנזין, מיוצר מתירס, סויה וסוכר. מכיוון שהביקוש לאתנול גדל, חקלאים רבים הגדילו את שטחי הגידולים שמהם הוא מופק על חשבון גידולים אחרים. גם תהליך זה צימצם את ההיצע.

2. העלייה ברמת החיים

סיבה נוספת לזינוק במחירים מגיעה בעיקר מכיוונן של המדינות המתפתחות. הצמיחה המואצת והעלייה ברמת החיים של מאות מיליוני בני אדם, בעיקר במזרח, מובילות לביקושים גבוהים יותר לסחורות מכל הסוגים.





.

3. הסכמי שכר

יממת השביתה בשבוע שעבר הסתיימה עם תוספת שכר של 5% לעובדי המגזר הציבורי. שוק העבודה הציבורי (שמונה כשליש מהעובדים בישראל) והעסקי מושפעים זה מזה, ועליות שכר באחד בוודאי יגררו יישור קו גם בשוק המקביל. תמורות שכר חיוביות בשוק העסקי מייקרות את ההוצאה התפעולית ושוחקות את שולי הרווח של היצרנים. החברות מגלגלות חלק מתוספת ההוצאה על מחירי המוצרים; ייקור המוצרים והשירותים מייקר את הסל לצרכן, וכך נוצרים לחצים אינפלציוניים. בנוסף, תוספת בהכנסה הפנויה מביאה לגידול בצריכה הפרטית - שמגביר את הביקושים למוצרים ושירותים ומביא לעלייה במחיריהם.

נתוני התעסוקה האחרונים הציגו עלייה של 40% בביקוש לעובדים ושיעור אבטלה נמוך יחסית של 7.6%. נתוני האבטלה המעודדים רומזים על קושי יחסי בגיוס כוח אדם - תרחיש שגורר עליות שכר ולחצים אינפלציוניים. הנתונים מראים שב-12 החודשים האחרונים עלה השכר הממוצע ב-3.4%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully